/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Opløsning af slam i septiktank
Fra : ulrik28
Vist : 6968 gange
50 point
Dato : 17-02-06 17:56

Hejsa

Jeg søger et kemisk opløsningsmiddel der kan klare slam og bundfald i kloak og septiktank. Det skal kunne klare både papir og hømhømrester

Problemet er at jeg i vinterperioden har problemer med at grave septiktanken fri. Det der sker er at at de rør som vandet skal løbe til og fra septiktanken stopper.

Det er kun en midlertidig løsning.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 17-02-06 18:03

Med et kemisk opløsningsmiddel, så bliver sikkert Naturen og Renseanlæget RIGTIG glade...........

Det er ikke bare dumt at hælde kemi i en septitank, det er også ulovligt. Det bedste du kan gøre er at få orden på rørene, hvis de fryser så er det bygget forkert, eller der er rødder eller fedt i rørene.

Det koster ca. 700 at få en slamsuger ud og spule dem rene, så burde de virke.

Kemi er dumt, MEGET dumt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-02-06 18:26

Det kan klares med koncentreret svovlsyre.

så er der heller ikke nogen rør, som kan stoppe til bagefter.

Kommentar
Fra : ulrik28

Dato : 17-02-06 18:40

Koncentreret svovlsyre har jeg sq noget stående af. Det prøver jeg lige og vender tilbage..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-06 19:00

Du skal tage dette bogstaveligt:
Citat
så er der heller ikke nogen rør, som kan stoppe til bagefter.

Det æder alt!

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 17-02-06 19:02

Kommentar
Fra : ulrik28

Dato : 17-02-06 19:09

Hvad?!? Det er da for sent nu. Det toilet det drejede sig om, har lige fået en ½ ltr.

Tror i også det æder betonrør?

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 17-02-06 19:10

Brug en slamsuger!!

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 17-02-06 19:16

Rørene stopper måske fordi der ikke er lavet et ordentligt T-stykke på afgangen, og hvis afgangen stopper fordi der kommer fast stof derind, ja så stiger "vandstanden", og tilgangsrøret stopper også.
En god septiktank, gærer rigtigt og kan "holde" længe (I gl. dage smed man en død høne deri), netop fordi der er den rigtige balance, og det kræver man ikke hælder hverken baser eller syrer deri, derfor findes der heller ikke noget kemisk middel der klarer den opgave.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-02-06 19:25

Koncentreret svovlsyre æder alt, toilet,j rør og kloakarbejdere!
Hvis du får din septiktank tømt med de lovbefalede intervaller, så burde der ikke være problemer!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-06 19:42

Problemet kan jo også være afløbet, f. eks. hvis der er nedsivningsanlæg.
Jeg har oplevet problemer i forbindelse med tøbrud og løser det med en skidtvandspumpe i rensebrøndet til siverørene.

Kommentar
Fra : ulrik28

Dato : 17-02-06 20:12

Spøg til side - jeg har ikke hældt noget i toilettet

pallebhansen har nok fat i det rigtige. Jeg vidste bare ikke hvordan det skulle beskrives.
Dækslet ligger ca 50 cm i jorden. Jeg har også hørt om den døde høne. Det tror jeg at jeg prøver næste gang det skal graves fri - netop for at give det den nødvendige gæring.

Vi har 2 toiletter i hver sin ende af huset. Den septiktank der er problemer med, ligger vel ca. 5 mtr fra entredøren. Derfor vil jeg være ked at at få dækslet over jordhøjde. Både synsmæssigt og med de lugtgener det kan give.
Men det bliver nok alligevel løsningen. En bilslange som pakning for at forhindre lugtgener og så må jeg flikke et eller andet sammen som er til at holde ud at se på.

Jeg håbede bare at der fandtes en løsning som kunne holde vinteren over. Jeg mindes nemlig at min farfar brugte noget i kolonihavehusets septiktank for at forhindre at det størknede. Men det er også 25 år siden.

Problemet er ikke årstidsbestemt - det sker 3-4 gange om året. Og det er endda uden der bliver lavet "det store" på det toilet.

Jeg vil gerne dele pointene ud, men vil gerne have lidt vejledning til hvordan det gøres på en tilfredsstillende måde?

Kommentar
Fra : theking

Dato : 17-02-06 20:27

Som Coliniiii siger, brug en slamsuger!

The King - Aut. Kloakmester.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-06 20:39

Lugtgener fra septiktanken kan minimeres kraftigt ved, at sætte urtepotter med grus i t-rørene.
Et tip fra ham med slamsugeren og det virker forbavsende godt fordi en intakt "kage" holder lugten nede i systemet så det primært er afgansrøret der afgiver lugt.

Der er noget galt når anlægget stopper.

Godkendelse af svar
Fra : ulrik28

Dato : 19-02-06 14:26

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : ulrik28

Dato : 19-02-06 14:27

Og selvfølgelig også tak til Jer andre.
Det så desværre ikke ud til jeg kunne dele pointene.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-02-06 18:15

En velfungerende septictank lugterikke, undtagen når den lige er tømt. Der danner sig et tæt skum på overfladen, som stopper for de underlige aftenlufte. Sådan var det i alle fald dengang jeg delte huave med sådan en fyr, men måske er teknokken ændret i de sidste 45 år!?
mvh