/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Copyright
Fra : nettips
Vist : 602 gange
100 point
Dato : 16-02-06 13:25

Hej,
Det viser sig, at en af jeres brugere råkopierer artikler fra vores site og tager æren for arbejdet. Det er i strid med loven om ophavsret.
Jeg vil gerne bede jer om
1. at give vedkommende en advarsel
eller
2. at udlevere vedkommendes navn og adresse, så jeg selv kan tage affære.

Jeg forestiller mig ikke, at Kandu vil være medvirkende til denne form for lovovertrædelse. Jeg er klar over at I umuligt kan holde styr på samtlige indlæg, så derfor bør denne henvendelse opfattes positiv og konstruktiv.

Jeg har netop sendt pågældende bruger en henstilling til, at han husker at angive kilden ved sine indlæg. Hans brugernavn skal ikke røbes her, men I kan få det ved at reagere på denne henvendelse.

Det kan umuligt være eneste eksempel på at nogen tager æren for andres arbejde, og det er hermed også oplæg til en generel diskussion om kilde-loyalitet. Husker du at fortælle, hvor du finder "guldkorn" fra?

Mvh. Allan Bojsen, www.nettips.dk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-02-06 13:30

nettips

Hvis du vil have at teamet bag kandu skal læse det, skal du skrive til service@kandu.dk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-02-06 13:32
Kommentar
Fra : arnely

Dato : 16-02-06 13:35

HØRT
Skide træls og blive frarøvet sit arbejde, kender det ganske godt!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-02-06 13:36

Jeg er ikke sikker på altid at huske det, men kildeangivelse bør være en selvfølge når noget, som andre har lavet, gengives/bruges i andet forum.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 16-02-06 13:39

Nemmeste er da bare at linke til pågældende side, hvor man har fundet guldkornene.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-02-06 13:39

nettips

Det sker så mange gange at brugerne ikke oplyser, hvor de har oplysningerne fra.

Jeg mener også at det skal oplyses, hvor informationerne kommer fra, hvis det er hentet på en side på nettet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-06 13:58

Må vi få et eksempel? jeg har ikke bemærket at en er værre end andre

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-02-06 14:05

Kom nu med et link til hvor det er sket Allan.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 16-02-06 14:31
Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 16-02-06 14:35

Nettips, det er vel OK at anvende jeres tekster så længe man kildeangiver??? For selvfølgelig skal der kildeangives, når en "lånt" artikel gengives.

Kommentar
Fra : nettips

Dato : 16-02-06 15:24

http://www.kandu.dk/Tip13611.aspx

http://www.kandu.dk/Tip13542.aspx

http://www.kandu.dk/Tip13541.aspx

http://www.kandu.dk/Tip13540.aspx

http://www.kandu.dk/Tip13537.aspx

og det fortæstter i én lang køre. Træls - faktisk skide træls.

Det er selvfølgelig i orden at citere fra artikler, men man bør huske at angive den kilde, hvorfra man henter givent indhold.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 16-02-06 15:34

Man kan jo købe denne tråd for 4 poænger.

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=82656

Her blev "tipstyveriet" også diskuteret....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-02-06 15:35

Vi har jo været igennem det samme med en anden bruger for et godt stykke tid siden.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-02-06 15:43

nettips

Du får nok svært ved at komme videre med sagen, da brugeren jo henviser til en "kilde" i sine tips.

Har du selv copyright til at bringe oplysningerne på din side?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 16-02-06 15:52

Ans....lov om ophavsret...gælder ligemeget hvad! Man behøver ikke skrive noget.

Tværtimod - så kan man vælge at skrive, at materialet frit kan benyttes, som regel dog med krav om angivelse af kilde. Citatret har man dog altid jf. lov om ophavsret.

/berpox

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 16-02-06 15:53

Hmm....det er vel vedkommendes egen side, siden han protesterer og beder om kildeangivelse. En side hvor brugere og andet 'godtfolk' kan lægge gode ideer ine 'nettips'.

Helt klart skal der selvfølgelig kildeangives.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 16-02-06 15:55

Og ans - "kildenagvelsen" angår jo kun et link til hvor programmet kan downloades. Ikke et link til Allan Bojsens tekst.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-02-06 16:51
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-06 16:56

I et af tippene er der kilde angivelse, de andre kan brugeren have fundet andre steder end nettips, eksempel picasa har jeg haft instaleret før tippet, jeg tror jeg fandt det på google forside engang, kan du bevise at det er tyvstjålet fra din side?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-02-06 16:59

rolig nu - jeg tror janchr blot har lidt travlt og i farten glemmer både at indsætte som citat og angive direkte og tydelig link/kilde.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-06 17:02

Korrekt observeret BjarneD det er ordret kopieret, jeg tænkte på linkene og ikke beskrivelsen, faktisk noget svineri efter min mening

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-02-06 17:16

Hej, Allan. Har du gjort jangchr opmærksom på problemet?
Hvis vedkommende ikke er klar over, at det er ulovligt, så er det sikkert nok, -og det rigtigste at skrive og fortælle ham/hende det.
Men det nye kandu har vi jo mulighed for at rette henvendelse direkte til en bruger...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-02-06 17:22

Birgitta

Det har nettips jo gjort, det står i det første indlæg.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 16-02-06 17:26

ans> Jo, men man skal vel liiiige have lov til at læse sine PB'er

Citat
Jeg har netop sendt pågældende bruger en henstilling til, at han husker at angive kilden ved sine indlæg. Hans brugernavn skal ikke røbes her, men I kan få det ved at reagere på denne henvendelse.

Skal jeg smide kildegengivelse på...

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 16-02-06 18:12

jangchr er tidligere gjort opmærksom (af bl.a. undertegnede) på den lemfældige omgang med lov om ophavsret.

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=82656

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-02-06 20:13

Nåh, ja..

Kommentar
Fra : nettips

Dato : 16-02-06 22:17

Tak for jeres kommentarer, som jeg er glad for at læse. 90 % af folk er flinke til at angive kilder, og vi på Nettips forsøger at anstrenge os for at kreditere de kilder, som vi jo også støder ind i. Problemet er jo at man gerne vil have æren for det arbejde man udfører, og hvis alle bare tyvstjal løs og tog æren for artikler o.lign., så underminererer de jo hele systemet.

Indtil videre har jeg ikke gransket i mandens indlæg, men måske skulle jeg tjekke dem efter. Jeg vil gætte på at han - hvis han ikke har snuppet det fra os - har sakset meget af det fra andre sites på nettet. Det er altid nemt at placere sig i solsiden på bekostning af andres indsats.

Jeg har taget kontakt til vedkommende tyveknægt, og jeg har samtidig sendt en besked til Kandu takket være det link, som Ans gav mig. Tak
Jeg satser på at Kandu-redaktionen tager affære, og jeg skal naturligvis nok holde jer orienteret herinde. Hvorom alting er, så er det da et emne, der er yderst relevant. Hvor mange herinde har selv en hjemmeside, hvor de bruger tid på at skrive indhold/lægge billeder til? Jeg regner med at I også ville være kede af, hvis nogen kopierer løs - uden tilladelse.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-02-06 22:26

er det ikke lidt meget at gøre ud af det ???? Jeg tror ikke det bliver gjort til benefit for hamselv på nogen måde

Kommentar
Fra : nettips

Dato : 16-02-06 22:37

Tak til Berpox for linket til tidligere tråd. Den er hermed kommenteret. At han "truer" med at stoppe tyveriet i fremtidige indlæg på dette fine site, er jo en anelse komisk...

Accepteret svar
Fra : jangchr

Modtaget 50 point
Dato : 17-02-06 09:39

Jeg skal nok huske at angive min kilde næste gang jeg skriver et tips og så må jeg jo nok undskylde mange gange at jeg ikke havde gjort det

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-02-06 09:42

fint

Kommentar
Fra : nettips

Dato : 17-02-06 09:53

Glimrende! Og så gør jeg det totalt upædagogiske at tildele de 100 point til Jangchr for hans løfte om at kildenagive i fremtiden.

Godkendelse af svar
Fra : nettips

Dato : 17-02-06 09:53

Tak for svaret jangchr.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-02-06 09:58

Han fik 50 point.

Der skulle 3 * til for at få 100 point.

Men godt at du har fået løst dit problem.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 17-02-06 10:01

Selv tak og stadig mange gange undskyld

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-02-06 10:03

Alt taget i betragning er 50 point vel osse bedre end ingenting

Kommentar
Fra : arnely