/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Linksys stjæler speed.
Fra : netsalg.dk
Vist : 676 gange
100 point
Dato : 14-02-06 22:07

Hej
Jeg har været nede og inv i en linksys router for at kunne blive trådløs med en nyanskaffet bærbar.
Jeg har normal 2048 mb, men når jeg kobler linksys på så ryger jeg helt ned på 256 mb og så kører alt jo monster langsoooooooooomt.
Jeg har kørt både med og uden Linksys, så det er den der laver balladen, derom er ingen tvivl.
Hvad skal der gøres for min Linksys ikke stjæler al den hastighed.Jeg vil jo gerne kunne være trådløs med den bærbare, så forslag imødeses med taknemlighed.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-06 22:13

Noget kunne tyde på, at du har opsat den forkert.
Jeg har også en trådløs Linksys router og det har ikke ændret min hastighed.
Nu er det vel ikke sådan at systemet står og søger på både kabel og trådløs netkort og derved sløver.
Du kan også have sat Firewall op så den er for tæt.

Kommentar
Fra : netsalg.dk

Dato : 14-02-06 22:15

tak for et hurtig svar- jeg må indrømme jeg ikke har sat noget op, jeg har bare sat ledninger i og så kørte den jo, så derfor har jeg ikke kørt CDen men det skal jeg måske ?

Kommentar
Fra : netsalg.dk

Dato : 14-02-06 22:18

er novice, så hvis du gider guide mig venter der flere point for din venlig og garanteret tålmodighed

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-06 22:20

Du skal under alle omstændigheder have sikret dit trådløse netværk, men standardopsætningen burde ikke give problemer.
Hvis den også er langsom med kabelnetkort kunne det yde på, at du lige skal køre din setup igennem.
Gå manualen igennem trin for trin.

Kommentar
Fra : netsalg.dk

Dato : 14-02-06 22:21

ok prøver lige og smide CDen i og se hvad der så sker, vender tilbage...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-06 22:21

Prøv nu bare.
Hvilken model har du købt?

Kommentar
Fra : netsalg.dk

Dato : 14-02-06 22:58

Det er en linksys WRT54G.
Jeg har sat strøm til og det medfølgende blå kabel er sat i min switch. Jeg kan også komme online på nettet med min bærbare, så nu prøver jeg lige og sætter CDen i og kører den igennem.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 14-02-06 23:08

Hvorfor switch?

Her er manualen hvis nogen vil være med
ftp://ftp.linksys.com/international/qinstalls/WRT54Gv5-EU_qi.pdf

Kommentar
Fra : netsalg.dk

Dato : 14-02-06 23:10

Der er 4 computere ialt derfor en switch, jeg er nu inde i setup og nu ved jeg ikke hvad jeg skal derinde.

Kommentar
Fra : netsalg.dk

Dato : 14-02-06 23:15

Jeg har den som automatisk DHCP.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-06 23:19

Jeg spørger fordi din router så vidt jeg kan se ogsaå er en 4 port switch.
Når du er inde i setup skal du tjekke at det står korrekt. Du kan læse det hele i din egen manual eller kopier ovenstpående ftp adresse ind i browseren for at hente online manual:
Citat
Automatic Configuration - DHCP
(Automatisk konfiguration - DHCP):
Hvis du opretter forbindelse via
DHCP eller en dynamisk IP-adresse
fra din internetudbyder, skal du
beholde denne standardindstilling.

Når du er færdig med at
indtaste indstillinger for din
internet-forbindelse, skal du
klikke på knappen Save
Settings (Gem indstillinger) for
at gemme ændringerne.
F Vælg skærmbilledet Basic
Wireless Settings
(Basisindstillinger for trådløs)
under fanen Wireless (Trådløs)
for at konfigurere routeren til dit
trådløse netværk.

Vælg tilstanden Wireless
Network (Trådløst netværk):
Mixed (Blandet): Hvis dit
netværk har Trådløs-G- og
Trådløs-B-enheder, skal du
beholde standardindstillingen
Mixed (Blandet).
G-Only (Kun G): Hvis du kun har
trådløs-G-enheder, skal du
vælge G-Only (Kun G).
B-Only (Kun B): Hvis du kun har
trådløs-B-enheder, skal du
vælge B-Only (Kun B).
Disable (Deaktiver): Hvis du vil
deaktivere trådløse netforbindelser,
skal du vælge
Disable (Deaktiver).

Kommentar
Fra : netsalg.dk

Dato : 14-02-06 23:20

Jeg ændrer så tidszonen til France, Germany, Italy, så mener jeg at jeg er færdig på fanebladet internet-setup

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-06 23:20

osv. osv.
Den er nem hvis du kører den slavisk og er der punkter du er usikker på så spørger du.

Kommentar
Fra : netsalg.dk

Dato : 14-02-06 23:24

under wireless lader jeg den så stå i mixed.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-06 23:25

ja

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-06 23:30

Prøv før du sætter sikkerheden og prøv så at sætte kablet fra dit adsl modem direkte i routeren, hvis der er andre tilslutninger foran routeren kan de stjæle hastighed.
Kablet fra modem skal i det stik til venstre set bagfra. og de øvrige 4 er switch stik som du kan anvende til kabeltilkobling på 4 netkort.

Kommentar
Fra : netsalg.dk

Dato : 14-02-06 23:32

Jeg er noget i tvivl om hvilken af de 4 sikkerhedindstillinger jeg skal vælge. Jeg fornemmer WEP er den nemmeste at finde ud af eller hva ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-06 23:32

Da du har en decideret setup cd-rom bør du køre den igennem da den jo netop er lavet for at gøre det nemmere, men intet bliver godt hvis du kobler ind foran routeren.

Man kan sagtens sætte både switche og routere både for og bag, men du skal have routeren nærmest modem ellers gør du det for svært for dig selv.

Kommentar
Fra : netsalg.dk

Dato : 14-02-06 23:35

Jeg har jo mit kabel fra adsl modem til at gå i switchen, den mener du altså jeg skal flytte til routeren ?( har ikke gjort noget ved sikkerheden endnu)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-06 23:35

Få det til at køre ordentligt før du sætter kryptering på.

Kommentar
Fra : netsalg.dk

Dato : 14-02-06 23:36

altså du mener fra vægstik til router dernæst til switch derfra videre til de øvrige maskiner?

Kommentar
Fra : netsalg.dk

Dato : 14-02-06 23:37

p.tstjæler den ingen speed.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-06 23:38

Ja hvis vægstikket er den indgående forbindelse. Er det webspeed eller andet kabelnet?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-06 23:40

Fint hvis det kører optimalt, men hvis du placerer de øvrige maskiner bag routeren kan du anvende dens firewall.

Kommentar
Fra : netsalg.dk

Dato : 14-02-06 23:49

Det er ADSL

pt er det indgang - modem - swich - router
det vil du ændre til indgang - router - modem - swich ??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-06 23:54

indgang-modem-router-switch (hvis routerens udgange ikke er nok eller hvis du skal fordele i andre rum)
Modemet skal lave dit adsl signal så det skal sidde først.
Typisk har man telefonstik - Delefilter - Modem - kabel til router - Netkort
Den trådløse forbindelse skal du bare tænke på som et usynligt kabel når vi tænker i koblinger.

Kommentar
Fra : netsalg.dk

Dato : 14-02-06 23:56

på den opstilling du skriver får jeg ens ipadresse på alle maskiner og ikke 4 dynamiske som idag ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-02-06 00:02

Det er fuldstændig rigtigt, at du kun bruger en med router.
Nu er det jo ikke sådan at du får 2 mbit på hver dynamiske IP så forskellen er ens.
Routeren vil overtage fordelingen (routingen) og fordele og med den kapacitet den har kan den sagtens fordele fuldt ud.

Kommentar
Fra : netsalg.dk

Dato : 15-02-06 00:05

Nej men det er jo ikke sikkert jeg er interesseret i kun at have en ipadresse
Nåååh men må arbejde videre på sagen imorgen tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : netsalg.dk

Dato : 15-02-06 00:07

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-02-06 00:12

Når du har dynamisk IP og endda er tildelt 4 kan du skifte din IP ved at release IP adressen og så lave en renew bagefter, men det har man jo kun brug for når man lusker.

Du kan sagtens køre med switchen foran og har du ordentlige kabelforbindelser burde det ikke sløve med mindre noget af det der er koblet på switchen er tændt.

Jeg fortæller dig bare hvordan man bør lave det med sikkerhed i baghovedet.