/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Harddisken døde
Fra : poulgrandahl
Vist : 726 gange
500 point
Dato : 13-02-06 23:33

Jeg prøver at hjælpe en ven med hans døde harddisk.
Han havde lånt et program auto router som han ville gemme
i hans backupdrev, men her gik det galt efter kopieringen dertil,
jeg troede først at det var selve backupdrevet der var noget galt
med, men det viste sig at harddisken var helt død. Prøvede at gå i
fdisk, men den fortalte også at der ikke var nogen harddisk.
Min ven er meget ked af det skete, da han har en masse på harddisken
han havde gemt, bla.andet en masse billeder.
Jeg har prøvet alt som nu mine evner trækker, håber at der en der
han få levet harddisken op, det er en 80 gb harddisk.

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 13-02-06 23:39

Går ud fra, at det er en intern HD. Sidder alle kabler og jumpere rigtigt ?

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 13-02-06 23:40

og er der lyd fra den ?

Kommentar
Fra : poulgrandahl

Dato : 14-02-06 00:05

Ja, alt sidder som det skal. ( i en backupdisk hvor HD er sat til)

Ingen lyd, nej.

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 14-02-06 00:08

Kommer der strøm til den ?

Kommentar
Fra : poulgrandahl

Dato : 14-02-06 01:21

Ja, strømstikket er i, og det fungerer.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 14-02-06 01:36

Det I kan prøve, er at tage harddisken ud, og sætte den over i anden computer. Vær obs på jumpningen her. På samme kabel som anden system harddisk skal det være slave. (IDE0) På kabel alene som master. (IDE1) Det vil nok sige at lade den stå som nu. Hvis det er en SATA disk så er det lidt andre regler. Er i heldige, kan i se disken, og overføre data, eller brænde dem ud. Lykke til.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : poulgrandahl

Dato : 14-02-06 13:04

Jeg glemte at fortælle at harddisken sad i en harddiskskuffe. Det virker lige som det er en virus af en eller andet slagt, men jeg kan slet ikke se harddisken. Prøvede (for sjov) at se om den kunne formateres, men her skrev den der er ingen harddisk i.

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 14-02-06 13:17

Måske er det skuffen, der ikke forbinder disken ordentligt til systemet.
Prøv at tage disken ud, og sæt den i via et alm. ide kabel. Du behøver ikke skrue den fast, men bare
finde en ledig plads til den. Virker den stadig ikke, kan du prøve at sætte den på den anden ide-port.
Hvis det heller ikke virker kan du prøve en anden pc. Skulle det heller ikke virke, er det kun professionelle, der kan genskabe dine data, og det er ikke billigt

Kommentar
Fra : poulgrandahl

Dato : 14-02-06 14:28

Har kørt scandisk (m/opstart diskette) Og den skriver: Scandisk fandt ingen problemer.
Men så hvis jeg vil køre fdisk skriver den:
Der er ingen tilgængelig harddisk.

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 14-02-06 14:32

har du prøvet at se i enhedshåndteringen om du kan finde disken der ?

Du skriver, at der ikke er lyd fra den, men det må der da komme når scandisk læser !?

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 14-02-06 14:34

Er du sikker på at scandisk scanner den problematiske HD og ikke din Systemdisk ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-02-06 15:55

En disk forsvinder ikke lige pludselig, undtagen at strøm eller idekabelet ikke giver ordentlig kontakt, og det kan nemt ske i en harddiskskuffe.
Prøv at åbne komputeren, og tryk det brede idekabel ordentlig fast, både på skuffen og i den anden ende hvor kabelet sidder på bundkortet.
Sørg også for ordentlige forbindelser i selve skuffen.
VH Palle Hansen
NB: Du kan jo også prøve en anden harddisk i skuffen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-02-06 16:38

Kommer der noget lys, både grønt og blinkende rødt.
Og nøglen har vel dannet kontakt i din HD skuffe. (der sidder en kontakt lige indenfor)
Er HD taget fra/ud men comp var tændt
Er HD i skuffen sat som master eller slave.
sidder den på samme kabel som HD med styresystemet
Kig også på kabler inden i skuffen er de på plads
Er du i tvivl om at skuffen er ok så kan du sætte HD direkte på kablet (husk strømkabel) og hvis du stabler et par bøger kan den måske sættes til fra siden når dækslet er taget af.

Kommentar
Fra : poulgrandahl

Dato : 14-02-06 16:49

Har prøvet alt det emesen skriver

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-02-06 16:53

Ja ja men du glemmer at svare på mine spørgsmål

Kommentar
Fra : poulgrandahl

Dato : 14-02-06 16:57

Har prøvet en anden harddisk i skuffen og der var der ikke noget i vejen.
Så skuffen er OK

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-02-06 17:06

Så skal du prøve at detekte harddisken i bios, da det er den der først skal kunne se harddisken.
Hold Delete nede ved opstart, og i biosen som du kommer til, skal du prøve at vælge auto ud for den idekanal som der er problemer med, når den har fundet disken, trykker du F10 og enter for at holde indstillingen, så skulle windows også kunne se disken, feks. i "denne computer".
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : poulgrandahl

Dato : 14-02-06 18:30

Jeg kan huske at der var noget man kan bruge til harddiske, det var et program eller lignene som
hedder MBR, er der nogen der kender noget til sådan et program.
Jeg er lige væk et par timer eller 3.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 14-02-06 19:03

skriv i start-kør(ved xp):
diskmgmt.msc
kan du se den her.
er den i bios tryk delete under start af pc,og under føste menu punkt,er den her så.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 14-02-06 19:05

Hvis jeg har forstået dig ret har din ven 2 diske på computeren , ik'?

Du har prøvet en anden disk i skuffen, men hvad med at prøve at sætte den i en anden PC, som slave (som du allerede er blevet opfordret til)

Når jeg slår på dette skyldes en oplevelse vi havde herhjemme. Ved juletid fik min datter problemer efter hun havde flyttet en meget stor mængde data (film) til en anden placering på samme drev (hun har kun en disk der er opdelt i to).
Coputeren blev lukket ned på ganske autoriseret måde uden problemer. Men næste gang hun tændte den ville den ikke starte op. Efter bios opstart ville den opstarte i fejlsikret tilstand, men i stedet lukkede den ned og prøvede at genstarte og det blev den ved med i det uendelige indtil vi tog afbryderen. Vi forsøgte alt det vi lige kunne komme på. På et tidspunkt forsøgte vi med en gammel DOS-bootdiskette - der blev kreeret et ramdrive med dos og nu kunne vi begynde at lede efter drevene, men harddisken blev aldrig fundet.

Sluttelig tog jeg den ud og satte den i min egen PC, som slave. Da jeg startede op XP skulle til at begynde indlæsning blev skærmen blå og den begyndte automatisk at rette fejl på slavedisken. Det tog ca. 10 minutter. Herefter fortsatte indlæsningen af Xp og nu var disken fuld læsbar.

Tilbage i datterens PC og den kørte, som om intet var hændt.
Jeg kan ikke sige hvad der var sket, men skidtet virker stadig. Det var måske et forsøg værd.

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 14-02-06 21:31

Prøv dette link:
http://www.praestkjaer.dk/dk/emner/harddiske/harddisk-reparation.htm

Du spurgte om MBR

Kommandolinie switche

FDISK /MBR
Omskriver / overskriver Master Boot Record.
U-dokumenteret og er tilgængelig i MS-DOS 5 og højere versioner.
FDISK /MBR vil overskrive de første 446 af 512 bytes med nuller. De resterende bytes, som fortæller PCen, hvordan den skal starte-op, røres ikke
FDISK/CMBR <DISK>
Re-kreerer Master Boot Record på den specificerede disk.
(Samme som FDISK /MBR, men man kan specificere diskenheden).
FDISK 1/PRI:100
Kreerer en 100 MB partition på disk 1.

FDISK 1/EXT:500
Kreerer en 500 MB udvidet (extended) partition på disk 1.

FDISK 1/LOG:250
Kreerer en 250 MB logisk drev.

FDISK /PARTN
Gemmer partitionen til filen "PARTSAV.FIL".

FDISK /Q
Forhindrer FDISK at om-starte efter afslutning.

FDISK /STATUS
Fortæller den aktuelle status for de lokale diske.

FDISK /ACTOK
Beordrer FDISK til ikke at tjekke integriteten af disken.

FDISK /FPRMT
Får ikke prompt for FAT32 support. Endvidere tvinger det benyttelse af FAT32 på diske mindre end 540 MB
(Som standard vil FDISK ikke bruge FAT32 på diske mindre end 540 MB).
Denne kommando kan kun bruges med en FDISK version, der supporterer FAT32.

MVH Per