/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
byg-selv badekar
Fra : yrsas
Vist : 9093 gange
10 point
Dato : 12-02-06 16:42

Hejsa,
vi står foran udfordringen: at bygge badeværelse. Er kommet til den konklusion at det ikke skal være et spa eller et støbt badekar.Vi forestiller os et badekar der er nedsænket i gulvet (dog er ca 20 cm kan over jorden).
Hvordan bygger man selv et badekar? Er der nogen derude der har nogle fif eller måske billeder af et byg-selv badekar? info/idéer om byggeanvisning, flisevalg og armatur tages imod med kyshånd!

Y

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 12-02-06 16:53

Før du går videre med planerne og ser på alle de links der bliver henvist til her så check lige at din kloak er langt nok nede så du får fald fra dit badekars udløb

Mvh sverola

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-02-06 18:35

Hvis Din afløbsinstallation ligger for højt er må det være muligt at pumpe vandet ud med noget der minder om en tømmepumpe i en vakemaskine.

Derimod er det næppe nogen god ide at bygge badekarret selv med beton og fliser eller lignende.
Man kan sikkert nok lave et smukt og tæt badekar, men det får alt for stor varmekapacitet. Når du har fyldt det med passende varmt vand og anbragt dig selv vil du opleve at temperaturen falder for hurtigt efterhånden som varmen "opsuges" af fliser og beton.

Derfor er det bedst om et badekar er et relativ tyndt stålkar, med emaljelak for at se indbydende ud. Du må kunne købe et stålkar egnet til forsænkning i gulv.
En rigtig dygtig smed kan også lave det selv, og jeg har hørt at der er firmaer, som kan lave emailelakeringen. Midlerne dertil er så arbejdsmiljøfarlige, at de ikke er i handelen til amatører..

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 12-02-06 20:02

Jeg skal selv til at lave et bad i en kælder hvor jeg får problemer med kloakken. det som er den enkleste løsning er at lave en "brønd" i nabo rummet hvor der sidder en lænsepumpe i ..Ulempen med et støbt badekar i gulvet er at det er en permanent løsning..du hugger ikke bare sådan et op igen ...varmetabet er ingen problem dette kan løses som ved gulv varme med god isolation og varmekabler/varmeslanger ,,,reaten af gulvet skal vel også opvarmes ,så det er samme varmekilde som bare føres længere ned akkurat under karret

Kommentar
Fra : yrsas

Dato : 12-02-06 20:50

intressante indlæg. Sverola, hvordan laver du dit kar? Jeg har hørt om litex-plader -måske er det noget jeg kan bruge?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 12-02-06 21:06

Du må starte med et solidt underlag...(sten grus ) så skal der fyldes leca nødder -så kan du bruge flamingo og membran.det gælder for såvidt for hele gulvet..Husk at få kloakken ført hen hvor den skal
Det hul du har lavet til dit kar skal faktisk følge gulvet ned i den fordybning.Så er det på med rionet (som skal jordes hvis du bruger elvarme) det skal selvfølgelig også ned i "hullet" så er der varmen som skal monteres..Så støbes gulvet .Jeg ville nok have lavet en kasse beklædt med et tyndt lag flamingo som jeg satte ned i hullet som form,og så støbt udenom. Men du må huske at støbe det øverste samtidig så du ikke får støbe skar ..Det er vigtigt at du bruger en god beton og ikke noget hjemmeblandet svagt noget! Dagen efter dækkes gulvet med plast eller vandes ...holdes fugtigt i ca en uge (dette for at det ikke skal tørre før det støkner) Kassen kan du demontere efter 2 døgn.
Så er det bare at finpudse og lægge fliser...
Dette er sådan jeg ville have gjort det ...Men der er som oftest mange meninger

Mvh sverola