/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Intelligent relæ
Fra : skuli
Vist : 440 gange
230 point
Dato : 22-11-02 01:34

Hej venner.

Jeg har et spørgsmål omkring email-relaying. Jeg har en smtp server (Domino) der ikke har mulighed for at samle forkert-addresserede email på en konto. I al enkelthed vil jeg gerne få alle emails der ikke har en lovlig modtager ind i en enkelt brugers indbakke. Domino har kun den mulighed at stoppe disse emails i routing mailbox, hvor man skal finde dem og videresende manuelt til modtageren.

Jeg kan nævne et eksempel på brug af dette. Et firma som lever af at sælge et produkt vil gerne fange alle emails om produktet, uanset om det er sendt til "info@firma.dk", "nifo@firma.dk", "asdf@firma.dk", "oplysninger@firma.dk" eller "zradiskny@firma.dk" . De vil nemlig gerne svare alle emails selv om man har begået indtastningsfejl...

Dette kunne også fungere som spamfilter.

Det jeg leder efter er en mail-relay som f.eks. ligger på firewallen. Den skal helst kunne få svar fra Domino-serveren hvis brugeren ikke findes og så sende den til en default indbakke. Det er ligesom en stjerne-indbakke for et system som ikke har et...

Firewallen kører Linux, og har derfor mulighed for at køre rigtige mailprogrammer som f.eks. sendmail, postfix etc. etc.

Spørgsmålet er simpelthen om man kan slå op i et smtp mailsystem om en bruger findes og så videresende mailen, eller at fange "user not found" reply fra det og sende mailen til en anden.

Jeg håber at ovenstående forstås...

Mvh
Skuli

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-11-02 08:35

Hej Skuli,

muligvis ka' Mdeamon de ting du nævner... men da jeg ikke selv har afprøvet det ved jeg det ikke, om den ka'...
http://www.altn.com/products/default.asp?catalog%5Fname=Products&category%5Fname=Software&product%5Fid=MDaemon
men du ka' da prøve at kigge feature listen igennem... -->
http://www.altn.com/products/features.asp?product%5Fid=MDaemon
og den sku' vist nok blive forhandlet af dem her i Danmark, som muligvis også har mere information... -->
http://www.upstream.se/dk/
men den koster vist også en del...

men det du har brug for er en Mail deamon, sådan som jeg umiddelbart har forstået dit spørgsmål...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : skuli

Dato : 22-11-02 09:47

Hej Strarup,

mange tak for dit svar. "Desværre" skal løsningen køre på en Linux maskine, da både firewallen og mailserveren kører Linux. Desuden skal den gerne være gratis

Iøvrigt, jeg har hørt noget om en parameter til sendmail (og andre), "LUSER_RELAY" som kan "håndtere" ikke-eksisterende brugere, men som jeg forstår det, så fungerer det kun "internt", dvs. på selve mailserveren og kun hvis den kører sendmail (el. lign).

Mvh
Skuli

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-11-02 09:59

Hej Skuli,

der findes også Mail Deamon's til Linux, jeg ka' ikke lige huske hva' de hedder, og de er også gratis... jeg har dog ikke lige tid til at finde det frem, da jeg står og ska' ud af døren, og først er hjemme igen på søndag...

så jeg håber der er nogle andre derude der ka' hjælpe dig videre... men såvidt jeg husker har jeg set et project inde på Sourceforge der har arbejdet med det... jeg ka' som sagt desværre ikke kige huske hva' det hedder...
http://sourceforge.net/

jeg beklager at jeg ikke lige ka' hjælpe dig videre, her og nu...

go' weekend...

mvh.

Strarup