/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Sortenstierne
Fra : maj_britt
Vist : 5017 gange
100 point
Dato : 08-02-06 12:29

roskilde, Voldborg, Sæby, Sylehuset under Sæbye Sogn, , , , FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Abraham Sortenstierne, 52 , Gift, Mand, Skytte,
Anna Kiærulf, 49 , Gift, Hs Kone, ,
Friderik August Sortenstierne, 21 , Ugift, Deres Børn, SkrædderSvend,
Iver Sortenstierne, 11 , Ugift, Deres Børn, ,
Mariane Sortenstierne, 5 , Ugift, Deres Børn, ,
Hans Peter Sortenstierne, 4 , Ugift, Deres Børn, ,

De får et par børn mere og ALLe forsvinder pist væk?

En søgning på google, yahoo og ofir giver en HP jeg kender i forvejen, en tur på DDa i ALLE amter giver intet andet end det skrevne.

Family search giver ikke mere end det skrevne.

Det er da et specielt efternavn og je burde da kunne finde flere?????????

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 08-02-06 12:43

Jeg undrer mig en del over den totale mangel på registeringer om Abraham Sortenstierne, men slev om professionen, Skytte, ikke er typisk, så bemærker jeg dog at sønnen er skræddersvend, så sammenholdt med fornavnet Abraham, ville jeg måske i givet fald søge om der var muligheder i dette link: http://www.jewishgen.org/

mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 08-02-06 12:56

Nix, ingen resultat, medmindre jeg har keglet rundt på den side.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 08-02-06 13:26

Har du mon set denne side: http://vanyperen.dk/custom.html18.html

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 08-02-06 13:30

Ja, hans kone er i familie med mine ældste sønner.

Desværre er ejer af den HP lige død

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 08-02-06 15:27

Hej Majbrit.
Jeg fandt disse:

Husstand: Roskilde, Voldborg, Sonnerup, 1834, 76, Englerup, Et Huus

Anne Katrine Sortenstjerne, 57, Enke, Enke efter en Væver,
Ludvig Goldenbaum, 21, Ugift, Hendes Børn,
Jette Goldenbaum, 21, Ugift, Hendes Børn,
Peder Goldenbaum, 14, Ugift, Hendes Børn,
Lars Goldenbaum, 12, Ugift, Hendes Børn,
Peder Nielsen, 39, Ugift, Væversvend,

Husstand: Holbæk, Ars, Kalundborg Købstad, 1834, 419, Algade, No. 27, Fattighuus, 2den Familie

Ellen Sortenstjerne, 56, Enke, Fattiglem, K,
Charlotte Sortenstjerne, 18, Ugift, hendes Børn, K,
Caroline Sortenstjerne, 15, Ugift, hendes Børn, K,

Måske kan det hjælpe dig lidt.

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-06 15:33

Kan du hollandsk?

se her, Svend
http://vanyperen.dk/custom.html18.html

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 08-02-06 15:47

Hej Majbrit.

Her er flere.
Søgt på sort%st% i hele landet.

Husstand: Frederiksborg, Horns, Gerlev, 1840, 26, eet huus, Gerlev Bye

Hans Svendsen (Unge), 51, Gift, husmand,
Ane Margrethe Olsdatter, 50, Gift, hans kone,
Kirsten Hansdatter, 12, Ugift, datter,
Svend Hansen, 9, Ugift, søn,
Susanne Sortenstjern, 58, Enke, huskone, Stilling: enke efter skolelærer Hansen
Matthias Hansen, 22, Ugift, skomagersvend,
Jørgen Christian Nielsen, 7, Ugift, plejesøn,
Christen Jørgensen, 57, Gift, daglejer & Inderste,
Sidse Christensdatter, 61, Gift, hans kone,

Husstand: Holbæk, Ars, Kalundborg Købstad, 1840, 250, Cordilgaden 3die Rohde, 137

Henrich Ostermann, 35, Gift, Kjøbmand,
Louise Emilie Schou, 33, Gift, Hans kone,
Emilie Ostermann, 9, Ugift, Deres børn,
Niels Christopher Ostermann, 8, Ugift, Deres børn,
Sophie Frederiche Ostermann, 7, Ugift, Deres børn,
Jørgen Ludvig Ostermann, 5, Ugift, Deres børn,
Maren Ostermann, 4, Ugift, Deres børn, 137,
Viggo Waldemar Ostermann, 3, Ugift, Deres børn,
Elisa Ostermann, 1, Ugift, Deres børn, 137,
Frederich Ludvig Breclouv, 29, Ugift, Handelsbetjent
Peder Pedersen, 29, Ugift, Tjenestefolk,
Peder Jensen, 32, Ugift, Tjenestefolk,
Jens Larsen, 33, Ugift, Tjenestefolk,
Jens Madsen, 36, Ugift, Tjenestefolk,
Karen Larsdatter, 30, Ugift, Tjenestefolk,
Oline Jacobsdatter, 23, Ugift, Tjenestefolk,
Caroline Sortenstjerne, 21, Ugift, Tjenestefolk,
Ellen Cathrine Michelsen, 14, Ugift, Tjenestefolk,

Husstand: Holbæk, Ars, Svallerup, 1845, 48, Bjerre Bye, Philipsdal

Hans Jacob Arent York Fraas, 39, Gift, Landmand, Cand: phil:, Aagaard Gjørløv Sogn her i Amtet [Gørlev sogn, Holbæk amt],
Francisca Nicoline Sophie Dorthea Voigt, 37, Gift, hans Kone, Kallundborg [Kalundborg], Philip Christopher Fraas, 3, Ugift, deres Børn, Her i Sognet [Svallerup sogn, Holbæk amt], Johan Christopher Voigt Fraas, 1, Ugift, deres Børn, Her i Sognet [Svallerup sogn, Holbæk amt], Elisabeth Paulline Sophie Fraas, 5, Ugift, deres Børn, Her i Sognet [Svallerup sogn, Holbæk amt],
Jens Hansen, 30, Gift, Tjenestefolk, Gjørløv her i Amtet [Gørlev sogn, Holbæk amt],
Willum Olsen, 31, Ugift, Tjenestefolk, Rørbye her i Amtet [Rørby sogn, Holbæk amt],
Niels Christensen, 32, Ugift, Tjenestefolk, Jordløse her i Amtet [Jordløse sogn, Holbæk amt],
Lars Pedersen, 25, Ugift, Tjenestefolk, Gjørløv her i Amtet [Gørlev sogn, Holbæk amt],
Jens Christensen, 23, Ugift, Tjenestefolk, Jordløse [Jordløse sogn, Holbæk amt],
Jens Hansen, 26, Ugift, Tjenestefolk, Widskinde her i Amtet [Viskinge sogn, Holbæk amt],
Christian Holm, 49, Ugift, Tjenestefolk, Nestved [Næstved],
Christian Hansen, 23, Gift, Tjenestefolk, Ubye her i Amtet [Ubby sogn, Holbæk amt],
Maren Jørgensdatter, 27, Gift, Tjenestefolk, hans Kone, Widskinde her i Amtet [Viskinge sogn, Holbæk amt],
Christine Susanne Wilhelmine Christiansdatter, 1, Ugift, deres Barn, Her i Sognet [Svallerup sogn, Holbæk amt],
Caroline Sortenstjerne, 25, Ugift, Tjenestefolk, Kallundb: [Kalundborg],
Else Offersdatter, 26, Ugift, Tjenestefolk, Bregninge her i Amtet [Bregninge sogn, Holbæk amt],
Cathrine Hansdatter, 26, Ugift, Tjenestefolk, Ubye her i Amtet [Ubby sogn, Holbæk amt], Kirstine Pedersdatter, 28, Ugift, Tjenestefolk, Store Fuglede her i Amtet [Store Fuglede sogn, Holbæk amt],
Laura Juliane Vorsøe, 23, Ugift, Tjenestefolk, Kjøbenhavn [København],

Husstand: Roskilde, Voldborg, Sonnerup, 1850, 45, Sonnerup, Englerup

Christian Goldenbaum, 40, Gift, Husmand og væver, Gevninge,
Karen Jensdatter, 43, Gift, Hans Hustru, Kirke Hyllinge,
Peder Goldenbaum, 12, Ugift, Deres barn, Her i Sognet,
Ludvig Goldenbaum, 9, Ugift, Deres barn, Her i Sognet,
Anne Marie Goldenbaum, , , 3, Ugift, , , , Deres barn, Her i Sognet,
Anne K. Sortenstjern, 73, Enke, Aftægtskone, Ferslev,

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-06 17:04

Undskyld Balcanard,
jeg så ikke du havde fundet det fine hollandske link...

Her bliver Abraham gift med Ane:
"
SORTENSTIERNE, Abraham   Marriage    Wife:   Ane KIAERULF
   Marriage Date:   11 Sep 1778   Recorded in:   Rye, Kobenhavn,
"
Hilsen Svend

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 08-02-06 20:17

Jeg prøvede at sortere dem efter fødselsdato, Svend
"ca
1750 Abraham Sortenstierne, 52 , Gift, Mand, Skytte,
1753 Anna Kiærulf, 49 i 1801 , Gift, Hs Kone, ,

1780 Friderik August Sortenstierne, 21 , Ugift, Deres Børn, SkrædderSvend,
1790 Iver Sortenstierne, 11 , Ugift, Deres Børn, ,
1796 Mariane Sortenstierne, 5 , Ugift, Deres Børn, ,
1797 Hans Peter Sortenstierne, 4 , Ugift, Deres Børn, ,

1777 Anne Katrine Sortenstjerne, 57 i 1834, Enke, Enke efter en Væver,
-nemlig 7. 1777 Johann Friedrich (Johan Frederik) Goldenbaum

1813 Ludvig Goldenbaum, 21, Ugift, Hendes Børn,
1813 Jette Goldenbaum, 21, Ugift, Hendes Børn,
1820 Peder Goldenbaum, 14, Ugift, Hendes Børn,
1822 Lars Goldenbaum, 12, Ugift, Hendes Børn,

Ikke 4 men 7 børn
1. Mogens Ludvig, volgt 11,
2. Christian August, volgt 12,
3. Johanne Henriette, volgt 13,
4. Louise Sophie, volgt 14,
5. Peder Poul, volgt 15,
6. Peder Poul, volgt 16,
7. Lars, volgt 17.

1778 Ellen Sortenstjerne, 56 i 1834, Enke, Fattiglem, K,
1816 Charlotte Sortenstjerne, 18, Ugift, hendes Børn, K,
1819 Caroline Sortenstjerne, 15, Ugift, hendes Børn, K,
1819 Caroline Sortenstjerne, 21 i 1840, Ugift, Tjenestefolk,
1819 Caroline Sortenstjerne, 25 i 1845, Ugift, Tjenestefolk, Kallundb: [Kalundborg],

1782 Susanne Sortenstjern, 58 i 1840, Enke, huskone, Stilling: enke efter skolelærer Hansen
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-06 21:43

Bemærk at moderen her ved de to enlydende? sønners fødsel hedder:
Kun "Sorten" henholdvis "Sorten Stjerne" i to ord;
måske kan det give nye søge muligheder, Svend
"
GOLDENBAUM, Peder Poul   Birth Date:   12 Jan 1819
Christening Date:   17 Jan 1819   Recorded in:   Kirke Sonnerup, Kobenhavn, Denmark
   Father:   Johan Friedrich GOLDENBAUM
   Mother:   Ane Cathrine SORTEN

GOLDENBAUM, Peder Poul   Birth Date:   26 Oct 1820
Christening Date:   29 Oct 1820   Recorded in:   Kirke Sonnerup, Kobenhavn, Denmark
   Father:   Johan Frederik GOLDENBAUM
   Mother:   Ane Cathrine SORTEN STJERNE
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-06 21:50

Også Sorten Stjerne ved den 3. søns dåb,
De 3 andre må være børnebørn efter to andre sønner, Svend
"
GOLDENBAUM, Lars   Bir   1822   Denm   Kobe   KiSonn
Fa:   Johan Frederik GOLDENBAUM
Mo:   Ane Cathrine SORTEN STJERNE

GOLDENBAUM, Johan Lauritz Daniel   Bir   1845   Denm   Holb
Fa:   Mogen Ludvig GOLDENBAUM
Mo:   Else Caroline LEMBSER

CHRISTIANSDATTER GOLDENBAUM, Sise Henriette Jensen   Bir   1866   Denm   Holb   Holbae
Fa:   Christian GOLDENBAUM

Mo:   Maren Kirstine SORENSDR
GOLDENBAUM, Niels Peter   Bir   1867   Holb   Undlos
Fa:   Christian GOLDENBAUM
Mo:   Ellen Sophie NIELSEN
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-06 21:56

Er det virkelig stamfaderen Abraham der gifter sig igen; et par og 60 år...
nu hedder han kun Sorten, Svend
"
SORTEN, Abraham         Marriage
   Wife:   Ellen OLSDR
   Marriage Date:   12 Jun 1813   Recorded in:   Kalundborg, Holbaek, Denmark
   Husband previously married
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-06 22:19

Lidt mere om Abraham; uddrag fra:

Egholm & Krabbesholm Gods
Book 7 1794-1816 Registreringsprotokol 41139
1816-1830 Skifteprotokol
by Aurelia Clemons

Ane Kierulfs i Sylehuuset 31 Oct 1801 pg 123
HUSB: Abraham Sortenstiern skytten
CH: Frederich August Abrahamsen - i amtets arresthuus i Roeskilde
Susanne Abrahamsdr tiene i Giaevninge
Iver Abrahamsen
Mariane Abrahamsdr 6
Hans Peter Abrahamsen 5 (surnames assumed)
?grd: Iver Michelsen hyrde i Biltris
[Egholm & Krabbesholm; Bk 7 1794-1816 Regr & 1816-1830 skpr; film 41139]

http://www.myweb.cableone.net/jopassey/egholmk.htm

Sikken familie, Svend

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 09-02-06 01:24

Jamen dog, Svend, her er jo noget at tage fat på i morgen tidlig.

Og atter en forbryder på tavlen, det kører da fint, nu har vi foreløbig 4 af slagsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-06 20:26

via Goldenbaum slægten er du også i familie med den store Kassow slægt,

måske skulle du spørge om informationer her, Svend
http://home12.inet.tele.dk/posti/nyt2.htm

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 12-02-06 08:57

Ja, Svend, jeg så den godt forleden, det er så ikke i lige linie, såvidt jeg kunne se.

Mine to ældste sønner er sønner af mig, naturligvis og Kim Goldenbaum, der er nævnt på den hollandske side.

Kassow gifter sig med en Goldenbaum, og de skal vist ind på en efterslægtstavle.

Jeg arbejder stadig på højtryk med at kortlægge den slægt

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 07-03-06 11:39

Jeg har i sidste uge fundet frem til min mange gange tipoldefar Abraham Sortenstjerne. Og her er hvad jeg har fundet:
Abraham Sortenstierne (skytte)født ca. 1749 viet den 11/11-1778 Rye
Ane Kjærulf født ca 1753 (død inden 1813 ) evt i Gevninge el. Sæby

Han må have været gift før evt i Ferslev. Har en datter Ane Cathrine født ca 1777 i Ferslev. (kirkebøger for Ferslev starter desværre først i 1814)

Hun konfirmeret i Sæby 1793, gift i Gevninge 1802 med Goldenbaum
Susanna født i Sæby 1779, konfirm 1795 i Gevninge, gift 1803 i Gevninge
Friderick August født ca 1781
Fridericke Dorthea født ca 1785 i Sæby, død 1788 i Sæby
Ivar født 1789 i Sæby
Marianna født i Sæby 1793
Hans Peter født i Sæby 1796.

Konen Ane Kjærulf er muligvis død før 1813 for Abraham Sortenstjerne
gifter sig med Ellen Olsen 12. juni 1813 i Kalundborg
får 2 døtre Caroline og Lotte

Abraham Sortenstjerne dør den 16. oktober 1831 i Kalundborg
men her står opført som Forhenværende skytte Abraham Andreasen Sortenstjerne 82 år.

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 07-03-06 11:46

Hej Majbrit

Lige et lille tillæg mere:

Ved Johan Frederick Goldenbaum og Ane Cathrine Sortenstjernes bryllup i Gevninge kirke 1802 står der han er væversvend hos enke Krüger i Sct. Jørgensbjerg (roskilde) men kommer fra Rehna i det Mecklenburgske amt i Tyskland

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-06 16:49

--------------------------------------------------------------------------------
Hej Steen,
jeg kan ikke mere svare på dit private mail...

Uddrag af dette:
"
Jeg blev nysgerig da jeg så et af dine svar, at et af hans børn sidder i Roskilde arresthus og du skriver så at nu er der 4 af slagsen...
"
Det var ikke mig men Maj-Britt, der kom med denne udtalelse.
Forinden havde jeg dog et par gange antydet, at denne Familie ikke var helt fin i kanten.

Første gang da jeg opdagede at Stamfaderen Abraham gifter sig tredie gang som 62 årig,
og får et nyt kuld Sorten børn; anden gang da han sidder i fængsel...
De tre andre( ikke to, det er jo ikke ulovligt at gifte sig igen) må Maj-Britt selv gøre rede for.

Svend, der kun hjælper med at finde slægtninge i kandu, og ikke er specielt Sortenstjerne kyndig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-06 17:31

Rehna er jo ikke så langt væk,
(sjovt nok har vi fulgt udviklingen efter DDR/murens fald i nabobyen Schönberg)

Og Maj-Britt du glemte at læse alt det hollandske:
"
Hij werd Evangelisch-Luthers gedoopt op 11 januari 1777 te Rehna in Mecklenburg nabij Schwerin ... Geboren circa 1777, dochter van Abraham Sortenstjerne (geb. circa 1751, jager, wonende te Sæbye) en ..
"
(igen) fundet her, Svend
http://vanyperen.dk/custom.html18.html

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-06 18:02

Jeg finder masser af Abraham i Rehna, men ingen SortenStern eller SchwartzStern...
(De mange Abraham var jøder, så mon ikke vor Sortensjterne også var det?).

Men hvad var familienavnet mon på tysk(Jødisk?)?

sorten betyder jo slags, men oversætter man navnet hedder sort jo Schwartz
og så anden delen stjerne, tilsvarende stierne eller Stern?? Svend

Godkendelse af svar
Fra : maj_britt

Dato : 14-03-06 11:22

Tak for svaret svendgiversen.