/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Matematik hjælp
Fra : Bowie112
Vist : 594 gange
50 point
Dato : 07-02-06 13:53

Nogle der lige kan regne denne her ud?

I trekant ABC er

<A = 35º <B= 20º og ¦AB¦ = 4,72

Beregn længden af højden fra C på siden AB.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-02-06 14:03

Umiddelbart ville jeg sige:

Tang(35) * (4,72-x) = Tang(20) * x (begge udtryk er lig højden)

...og så er det bare at reducere ned,

Så har du pludselig et par retvinklede trekanter og så er beregning af trekantens højde pærenemt.

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 07-02-06 14:56

Hejsa - 3773 er desværre lidt på vildspor

Vinkel c kan beregnes til 125 grader ud fra vinkelsummen i en trekant. Brug herefter sinusrelationen til bestemmelse af enten AC eller CB. Jeg har selv bestemt CB til ca. 3,305.
Nu kan du let bruge ideen om den retvinklede trekant - fx CDB hvor D er punktet hvor højden fra C skærer AB.
Brug sinus på retvinklede trekanter - og du får en højde på ca. 1,130

God fornøjelse - og løser du den er jeg gladelig modtager af points forhåbentlig

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-02-06 15:03

Næh hjulmand, ikke med mindre dit resultat er forkert. Jeg får nemlig det samme!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-02-06 15:17

Bare regn efter!

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 07-02-06 15:58

Hvis man løser din ligning fås:

x=3,106

Regn bare selv efter min ven

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-02-06 18:53

Du bruger først sinusrelationen:

a/Sin A = b/Sin B = c/Sin C , idet c modsvarer |AB|

udfra dette kan båd a og b bestemmes:

a= (c/Sin B)·Sin B

b= (c/Sin B)·Sin A

Trekantens areal (T) kan bestemmes udfra disse to formler:

1) T=½·a·b·Sin C

samt

2) T=½·h·c

Nu indsætter du udtrykkene for a og b i 1)

T=½(c/sin C)(Sin A)(c/Sin C)(Sin B)(Sin C)

reducerer

T=½·c²(Sin A · Sin B · Sin C)/(Sin C)² , Sin C = Sin(180-A-B)

reducerer

T=½c²· Sin A · Sin B / Sin (180-A-B)

og sætter dette udtryk lig 2)

½hc=½c²· Sin A · Sin B / Sin (180-A-B)

reducerer igen (isolerer h)

h = c(Sin A · Sin B)/Sin(180-A-B)

Indsætter værdierne for c, A og B og beregner:

h = 1,13 (som er resultatet)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-02-06 10:48

Yes hjulmand, men læs og forstå

X udregnes for at finde skæringspunktet på højdelinien og AB

Du får så en retvinklet trekant vinkel 20 og tilhørende side (X) 3,106

Tan20 * 3,106 = 1,13 (mageløst ikke)

Den anden trekant vinkel 35° har en tilhørende side på 4,72 - 3,106 = 1,614

Modstående side til vinklen (lig højden i hele trekanten) Tan35 x 1,614 = 1,13 (igen mageløst)

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 08-02-06 12:40

Ok 3773 - nu faldt tiøren (synes bare det var lidt kringlet formuleret)

Men lad os nu ikke blive uvenner over det - lad os få noget sværere matematik på banen så gir' en af os vel til sidst

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-02-06 12:47

Klart nok Hjulmand.....

Der er som vanligt mange måder at anskue sådan en opgave på. Jeg synes naturligvis min er nemmest, men sådan er der så meget.

Egentlig også underordnet. Bowie har fået en række metodikker. Lad os håbe der gik et lys op for ham!