/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Jaco unger
Fra : ahmed2859
Vist : 616 gange
45 point
Dato : 30-01-06 13:00

Hej

Jeg har 2 jacounger på 2-3 måneder, som jeg har håndopmadet fra de var 1-1½ måned gamle.. De virker ikk helt så tamme.. nogen der kan fortælle mig hvorfor?

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 30-01-06 13:17

Jeg ved det ikke, men det er vel noget med kontakten og opværksten at gøre.

Men kig og/eller spørg på disse links jeg har fundet til dig:

http://www.fugleforum.dk/index.php?bannerstart

http://www.metzger.nu/index.html?content=menu1/graa_jaco/graa_jaco.html

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-01-06 13:40

Nu skriver du ikke om det kun er dig der har daglig kontakt med fuglene, og hvor meget kontakt der er til dem ud over når de skal fodres.

men der er det med nogen papegøjer, at enten bryder de sig om en person som de knytter sig meget til og bliver meget tamme, eller også gør de ikke.

Ofte ser man også i familer, at det kun er måske en i familien, at fuglen bryder sig om.

Så hvis dine papegøjer ikke lige mener der er den rette "kemi" til stede, så skal du ikke forvente det bliver meget anderledes.

Min svigerdatter har en papegøje, som egentlig var en hendes bror havde anskaffet.
Men den kunne ikke lide ham og blev ligefrem agressiv overfor ham til sidst.

mvh dova

Kommentar
Fra : ahmed2859

Dato : 30-01-06 14:27

de er tamme men kan ikk rigtigt li at man kommer og samler dem op når de leger på gulvet.. eller nogen gange i buret så kan de heller ikk li at man holder dem.. men når jeg nogen gange tager den ene af dem så vil den anden også ud

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 30-01-06 14:34

Papegøjer er jo dyr med en STOR personlighed. Og de holder sammen. Af oprindelse af papegøjer jo flok dyr. Og det er måske det du oplever.(?)

Men find et "rigtigt" fugle forum. Det kan du få den helt rigtig vejledning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-01-06 15:15

Citat
de er tamme men kan ikk rigtigt li at man kommer og samler dem op når de leger på gulvet.. eller nogen gange i buret så kan de heller ikk li at man holder dem.. men når jeg nogen gange tager den ene af dem så vil den anden også ud

Nå okay, så er problemet ikke så stort, udover at det er dig der skal lære

Dyr kan man ikke tvinge.
Samvær og leg skal så vidt muligt foregå på deres præmisser....altså når de har lyst.
Man skal ikke holde et dyr mod dets vilje, medmindre det er strengt nødvendigt.

Du ville garanteret også blive sur, hvis der kom en og løftede dig væk, hvis du var lige midt i noget spændende

mvh dova

Kommentar
Fra : greyparrot

Dato : 21-11-06 23:06

Hej

Jeg vil tillade mig at gøre opmærksom på en lille bog som jeg har forfattet, den hedder "bogen om Gråpapegøjer" - der vil du kunne finde svar på en del af dine spørgsmål om Gråpapegøjer, - som for øvrigt også er gældende for mange andre arter.
Bogen kan købes hos boghandelen eller lånes på biblioteket.

M.v.h.

John Vestergaard
www.fuglehobby.dk
www.greyparrot.dk