/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Aktiv kul i pumpe
Fra : invisible
Vist : 1072 gange
50 point
Dato : 27-01-06 13:30

Jeg kan læse forskellige steder at man kun må bruge aktiv kul i sin pumpe f.eks. 1 uge eller lign.
Jeg har brugt aktiv kul i min pumpe de sidste 2 år, hvor jeg ca. hver 3 mdr. skifter lidt kul ud.

Fiskene og akvariet synes at være tilfredse med at der altid er kul i pumpen.
Det er et 250L akvarium med store chiklider, og en udvendig pumpe som tager 1200L/timen.

Der skiftes 1/3 vand 1 gang pr. mdr. samt rensing af filter m.m.

Betyder det noget at have aktivt kul i filtret permanent ?

Accepteret svar
Fra : Mosekongen

Modtaget 50 point
Dato : 27-01-06 15:09

det skulle ikke have noget at sig jeg har selv brugt det i 3 år

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-01-06 16:14

Jeg har slet ingen pumpe med filter ..kun luft 2 x 1 time om dagen (kl. 7-8 samt 17-18)

Til gengæld lagde jeg ved etableringen af akvariet en blandig af langtrævlet spagnum og formalet aktivt kul UNDER bunddækket, hvilket tilsyneladende har holdt mit vand sundt (ph. 6.9)..dog med 3 månedlige udskiftninger af 1/4 af vandet. Det var et 'forsøg' og det ser ud til at være heldigt faldet ud

Mit AKVARIE:
Citat
250 l. SØ-asiatisk semi-lavvands akarium ( = kanten af regnskovspyt og rismark).
Perlegurami, Blå (marmor) gurami og kampfisk. Smerliger; Kuhlii ål og (pragt-.. muse-... og dværg- smerling på skift ! NB: Pragtsmerling går bedst sammen med gurami'erne, de andre kan være lidt aggressive, når der er fødeknaphed, så de 'nipper' af gurami finnerne :-B )
Ph. 6.9
Temp. 25 grader Celsius.

Alt ialt en stillestående pyt (guramier/kampfisk er jo labyrinth fisk

Hvis man kommer lidt spagnum (..IKKE det til havegødning !!! ..der er phosphor og alt muligt i ) i sit filter får man over tid sænket sin ph. en smule og vandet får en varm glød.

Nogen synes det er pænt ...andre HADER det (..f.eks. de der synes at fisk skal holdes alene for at kigges på, i stedet for; hvorledes de ser ud i deres naturlige habitat )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 27-01-06 16:38

Nej det behøver du ikke da aktiv kul kun bruges til at fjerne medicinrester, og evt farve fra trærødder. Ellers har det ingen betydning for vandkvaliteten.

Mvh Cirkelinedk

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-01-06 16:51

Se her ...så langt min WebCam ledning ku' nå : http://frip.dk/molokyle/media/jpg/moloakv.jpg

Måske ik' meget at prale af, men jeg er glad for det

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-01-06 16:57

Hmmm.... så lige jefg havde skrevet noget vrøvl:
Citat
3 månedlige udskiftninger af 1/4 af vandet.

Dét jeg mener er; at jeg skifter 1/4 del af vandet (ca. 50l.) hver 3. måned !

Akvariets niveau forskel er bygget op af grus på Oasis

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : invisible

Dato : 05-02-06 17:24

Tak for svaret Mosekongen.