/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Homelink Hub's eller Trådløst?
Fra : lassebasse-37
Vist : 985 gange
100 point
Dato : 22-01-06 22:11

Hej.
Jeg skal lave internet i huset nede i haven. Der er internet bredbånd indlagt i hovedbygningen og signalet skal nu bare føres 40 meter ned gennem haven.
Jeg står foran at skulle købe enten:

2 stk Homelink Hub til Ethernet af mærket Jensen. Den virker ved at man sætter en hub i 220 volt strømkontakt ved routerens placering, og det samme i den anden ende. Dette skulle sikre forbindelse via de strømkabler der i forvejen er trukket til havehuset.
eller:

et trådløst netværk med sender og modtager. På pakken står der at det virker max 300 m. udendørs og max. 100 m. indendørs.

Alternativt kan jeg grave et kabel ned, men det andet er langt nemmere.
Eller andre alternativer måske fra Jer.

Hvad gør jeg ????
Mvh Lasse

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-01-06 22:34

Hvis du vælger den via netkablet, så skal du sikre dig, at du har den samme fase begge steder. Du ved nok at der er normalt 3 faser inde fra gaden af! Ellers kan du ikke regne med at få overført signalet, med mindre at det kommer til at ske via NUL-lederen.
Da signalet ikke kan lide induktion, vil det ikke kunne tappes hos naboen, da det så skal ud igennem din måler, hvor det skal gennem de spoler der sidder omkring tællerskiven.

Vælger du den kabelfrie løsning, så kan du anskaffe dig en bedre antenne til din router, der har en køllekarakteristik. Antennen kaldes bidirektional, hvilket betyder, at signalet sendes ud i to stråler, en til hver side; hvilket giver et konsentreret signal.

Kommentar
Fra : lassebasse-37

Dato : 23-01-06 19:24

Ved brug af Homelink Hub til Ethernet:
Med hensyn til måleren i hovedbygningen, så skal signalet igennem den, da havehuset får strøm fra den. Ydermere sidder der en måler i havehuset, som signalet også skal igennem. Bliver signalet "forvirret" af dette?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-01-06 19:41

Så længe du kan holde dig på den samme side af måleren, så går det, men hvis du har en måler i havehuset, som kommer imellem, så kan du ikke forvente at det skal virke.

Princippet er som de samtaleranlæg, man kunne købe for år tilbage, der brugte lysnettet til forbindelse. Her kunne signalet heller ikke komme igennem måleren, eller for den sags skyld, over i en anden faste af lysnettet.

Kommentar
Fra : lassebasse-37

Dato : 25-01-06 09:35

Jeg er blevet tilbudt en BlueTinum trådløs Access Point Router type BT-WAP2010 til 450,- kr. Jeg har prøvet at finde oplysninger om antennen er bidirektional, men kan ikke se det nogle steder i beskrivelsen. Kan I hjælpe? Den skal som sagt sende 40 meter fra hovedbygning, gennem haven og til havehuset. Er der et specielt sted den skal placeres? Ude/inde f.x? Mvh Lasse

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-01-06 22:33

BlueTinum trådløs Access Point Router type BT-WAP2010 til 450,- kr er for dyr, da jeg selv har købt en i aldi for 399.

Den har en påmonteret stavantenne, men den kan IKKE afmonteres (uden et fysisk indgreb)

Køb fx. Linksys, D-Link eller TopCom. De er jævnbyrdig lige gode, men der er forskel i prisen. TopCom er nok den der er billigst. Her køre jeg selv med en WBR654 Skyr@cer med op til 108 Mbit.
De bruger alle SMA monteret antenner der kan udskiftes.

Kommentar
Fra : lassebasse-37

Dato : 27-01-06 16:23

Vil det sige at jeg skal købe en trådløs router og derefter en passende antenne seperat? Øhh SMA antenne?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-01-06 21:36

Hvis du med garanti er sikker på, at du kan finde den samme fase, inde i huset, som også er i haven, kan du godt køre det over elkablerne, og så slippe for alt det bøvl, da du så har et kabel liggende i forvejen.

Kommentar
Fra : lassebasse-37

Dato : 28-01-06 13:35

Løsningen med el-nettet er allerede droppet. Nu handler det kun om trådløst.
MVH Lasse

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-02-06 19:17

Du skal have en router med access-point, og skal være med en antenne der er til at skrue af. Så kan du montere en anden antenne, med en egenforstærkning, som sikre dig en bedre dækning. - Hertil kan du så vælge en bidirectional antenne, som er en retningsbestemt antenne, som rettes ind mod det sted i haven, hvor du vil opholde dig med din PC.
En sådan antenne type vil ikke sprede dit signal over hele kvarteret, men målrette det mod brugerstedet.
Sådanne retningsantenner kan være dyre, men behøver ikke at være det. - Jeg så en sådan antenne i BILKA, som jeg tabte ned i min indkøbsvogn, og måtte bøde med 98.- kr.
- det syntes at være billigt, når man ser priser på dem på nettet. Se:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=74881
http://www.level1.com/products3.php?sklop=0&id=540506