/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
hjælp til vagtplan
Fra : freddiemercury
Vist : 1245 gange
200 point
Dato : 18-01-06 19:43

hejsa allesammen

jeg er gået i stå, sidder og vil til at oprette en vagtplan eksempel:

vagterne: 6-18 = 12 timer
4-12 = 8 timer
12,30-18 = 5,5 timer

jeg vil gerne have det således at når jeg i en celle indtaster 6-18, så skriver den 12
og havde jeg skrevet 4-12 i stedet, havde den skrevet 8

please help, har været igang med hvis funktionen men er gået i stå

mvh

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 18-01-06 19:53

Exel????

Kommentar
Fra : sion

Dato : 18-01-06 19:57

Skriv mødetidspunkt i en celle og fyraftenstidspunkt i en anden celle. Herved kan du beregne antal timer i en tredje celle (eksempelvisi C1 som =B1-A1).

Hvis du gerne vil have bindestregen mellem de to klokkeslæt, kan du enten lave det i en celle mellem de to celler, eller du kan gøre følgende:
Højreklik på den første celle (mødetidspunktet). Vælg "Formater celler". I fanen Tal vælger du "Brugerdefineret". Her indtaster du dette (ikke parenteser): (00 "-"). På den måde skrives tidspunktet som to cifre, og der laves et mellemrum og en bindestreg.
Hvis denne løsning skal se pæn ud, skal du nok slå visning af gitter fra.

Simon

Kommentar
Fra : Jerrik

Dato : 18-01-06 20:25

prøv med klokkesletsformat i stedet, det letter proceduren ligesom 12:30 (kolon som separator mellem klokken og minutter - kan så regne med timer og minutter (Format [tt:mm] så kan det også lave udregning over 24 timer=1 døgn)regner så dog ½time = 30 minutter
- Jerrik -

Kommentar
Fra : Kabbak

Dato : 18-01-06 21:38

Hvis du skriver sådan
A1 B1 C1
6:00 18:00 = (B1-A1)+(A1 > B1)

Og formaterer B1 som klokkeslæt, så virker den på alle timer

Kommentar
Fra : Kabbak

Dato : 18-01-06 21:40

Formatet holdes ikke på denne side

Hvis du skriver sådan
A1 ____B1_________ C1
6:00    18:00         = (B1-A1)+(A1 > B1)

Og formaterer C1 som klokkeslæt, så virker den på alle timer

Kommentar
Fra : Kabbak

Dato : 18-01-06 21:55

eller denne hvis du vil taste ind i en celle

I B1 10-14 og i cellen ved siden af =VÆRDI(HØJRE(B1;SØG("-";B1;1)-1))-VÆRDI(VENSTRE(B1;LÆNGDE(B1)-SØG("-";B1;1)))

Formater cellen som tal

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 19-01-06 11:22

tak for de mange forslag jeg går straks i gang med at afprøve dem i EXCEL 2000
jeg venter lige med at lukke spørgsmålet

men i stedet for at skrive 6-18, ville jeg gerne at jeg kunne skrive MV osv.

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 21-01-06 13:53

jeg starter lige forfra

hvis jeg i en celle indtaster fv eller fd så skal cellen spytte et tal ud som er lig med et bestemt tal.

f.eks. fv = 10 fd= 8

hvis jeg i celle a1 skriver fv skal den skrive 10
og skriver jeg i stedet fd i celle a1, så skal den skrive 8

venligst help

Kommentar
Fra : Kabbak

Dato : 21-01-06 18:17

Lav en liste med de værdier du vil have, i 2 kolonner

A______B
fv 10
fd 8

Brug så lopslag til at finde værdierne i listen

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 22-01-06 17:56

kan du hjælpe lidt mere til at bruge lopslag ?

jeg får fejl i formlen

Kommentar
Fra : Kabbak

Dato : 22-01-06 18:53

Hvis du har din liste i AA1 til AB10

I din vagtplan siger vi at du taster f.eks fv ind i B2.

så er formlen i C2 =Lopslag(B2;$AA$1:$AB$10;2;FALSK)

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 23-01-06 19:03

jeg er nok for dum

række A = det antal timer vagten består af ( f.eks 12
række B = teksten ( f.eks FV)
række C = der hvor formlen skal stå LOPSLAG

hvilken række skal jeg så taste ind I ? jeg kan da ikke skrive oveni en formel ?

opslagsværdi = B2
tabelmatrix = $AA$1:$AB$10
kolonneindex nr = 2
lig_med = FALSK

sådan ser min formel ud

mvh

Accepteret svar
Fra : Kabbak

Modtaget 200 point
Dato : 23-01-06 20:07

i din tabelmatrix = $AA$1:$AB$10

i AA1 FV
I AB1 10

i AA2 FD
I AB2 8

o.s.v.

Husk at hvis du taster med stort I B2 , skal det i kolonne AA også være med stort

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 24-01-06 17:17

hej kabbak

formlen virker ikke og hvorfor skriver du aa1 i stedet for a1

og ab1 i stedet for b1

Godkendelse af svar
Fra : freddiemercury

Dato : 27-01-06 19:28

Tak for svaret Kabbak.