/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
kalk i brusekabine
Fra : iholt
Vist : 815 gange
200 point
Dato : 18-01-06 11:33

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan min datter tager kalken af væggene i hendes brusekabine. Den er ikke lavet af glas men noget lignende plastik - plexiglas måske. Hun har fået at vide hun ikke må bruge kraftige rensemidler. Der må da være nogen der har en sådan turbo brusekabine...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-01-06 11:44

ja det har jeg - jeg bruger ganske almindelig afkalker til kaffemaskiner og det virker helt fint

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-01-06 11:44

En ide kunne måske være at tage en forstøver og putte eddike i og simpelthen sprøjte hele kabinen ind..det skal nok gentages nogle gange.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-01-06 11:45

ps - det er godt nok hele badeværelset der er lavet af sådan noget plastlignende - men i sin tid gjorde vi det også i brusekabinen hvor vi boede - doseringen ganske som til at kaffemaskine

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-01-06 11:47

afkalker til kaffemaskine er jo bre citronsyre.
Mirit sdet er meget billigere at købe en bøtte i matas, altså citronsyre!

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-01-06 11:48

hold da op..en masse slåfejl:

sdet= så det
bre= bare

Kommentar
Fra : kj1945

Dato : 18-01-06 11:54

Hej iholt
en fin - fin måde at få det væk på er at lidt oxalsyre sammen med lidt flyende brun sæbe. og det om så der sidder et tykt lag, man brugte i gamle dage oxalsyre til at fjerne kalk f.eks gamle køkkener inden man satte tapet på.
hvis der er et tykt lag så kan der fremkomme en bang - bang lyd ud af det
prøv dig frem
held og lykke
eller kom igen

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-01-06 12:08

synes det lyder lidt mærkligt med brun sæbe=basisk og oxalsyre=syre

Men hvis du siger det virker, så må det jo være sandt. Troede egentlig det gik hen og blev neutralt..

Det er jo også nogle skrappe midler..såeh jeg ville nok passe lidt på.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-06 12:31

Jeg ville ikke turde bruge brun sæbe, det er alt for skrapt, jeg ville købe citronsyre hos Matas og opløse det, komme det i en vandforstøver, og sprøjet det på, derefter lade det sidde en times tid, og derefter overbruse hele kabinen, det syntes jeg selv er effektivt, nemt og billigt

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-01-06 13:13

Nordsted, jepper...synes bestemt også det lyder for skrapt.