/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Hvorledes laves en baggrund i
Fra : sexlir
Vist : 552 gange
500 point
Dato : 12-01-06 14:03

Hej
Jeg har en ide til min nye hjemmeside, hvor jeg ønsker en baggrund i 2 farver, men jeg ved ikke hvordan det laves.
Hvis man forestiller sig at "baggrunden" er et a4 ark, så ønsker jeg dette a4 ark delt fra venstre nederste hjørne til øverste højre hjørne. Der må ikke være en streg fra venstre nederste hjørne til højre øverste hjørne.
Disse 2 "havldele" skal have hver deres farve. Hvordan kan jeg bedst lave dette?

Mvh
Erik

Kommentar
Fra : smorch

Dato : 12-01-06 14:37

Det kan du kun lave med et baggrundsbillede

Mvh

sMorch

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-06 14:58

hvilket program bruger du som du vil lave det i ????

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-01-06 15:01

Du kan lave det i Photoshop eller Photofiltre og så bruge filen som baggrund på din html side.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-01-06 15:20

Jeg lavede lige en hurtig i Photoshop som du beskriver, som kan ses her http://bentjuul.bsjh.dk/kandu/
De to farver er tilfældigt valgt.

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-01-06 15:35

Som bentjuul skriver

..men bid lige mærke i :

1 = én = een grafik fil (*.gif, *.jpg eller *.png (..PNG formatet virker kun i nyeste browsere!) og så indsætter du det således :

http://www.w3schools.com/css/tryit.asp?filename=trycss_background-position

...så lad nu være med at indsætte det således :

http://www.htmlgoodies.com/tutorials/backgrounds/article.php/3478751#wallpapr

..da det er en HTML parameter som er under afvikling (=deprecated)

http://www.w3schools.com/tags/tag_body.asp

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 500 point
Dato : 12-01-06 15:55

Jeg blev i tvivl om du ville have det skarpt delt så kan du se det her http://bentjuul.bsjh.dk/kandu/index1.htm

//bentjuul

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-01-06 19:16

Når du laver en sådan diagonal baggrund, skal den laves som et billed. For at den ikke skal scrolle med op og ned, sammen med sidens indhold, skal du fastlåse baggrunden med en FIXED kommando. Ellers vil du få en besynderlig effekt når der scrolles.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-01-06 19:35

background="skrå baggrundsbilled.jpg" bgproperties="fixed"

Godkendelse af svar
Fra : sexlir

Dato : 13-01-06 00:29

Tak for svaret bentjuul. Jeg vil gerne lave det skarpt delt. Nu er jeg ikke nogen ørn til Photoshop så hvis du ulejlige dig med en kort beskrivelse vil jeg være meget glad

Kommentar
Fra : sexlir

Dato : 13-01-06 00:31

I har alle givet et rigtigt godt svar, så på en måde burde i alle tildeles nogle point, men jeg ved ikke hvordan jeg gør!
Mange tak for alle de gode svar

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-01-06 00:36

Send mig størrelse og farver via min gmail du kan se adressen i min profil, så skal jeg lave det.

//bentjuu

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-01-06 01:57

Hvis du selv vil lave det skal du gøre det i Photofiltre som du finder via denne side ca. på midten http://www.villysonnichsen.dk/FotoFiltre.html og der er også en dansk sprogfil du kan hente via et link der.

Nu ved jeg ikke rigtig hvor meget du skal have forklaret, men for at være på den sikre side er der her et billede der lige viser det vi skal bruge for at lave dit billede http://www.bentjuul.bsjh.dk/dump.jpg

Når du har startet Photofiltre skal du først vælge forgrundsfarve og baggrundsfarve, de to farver skal være de to du vil benytte i dit billede.

Herefter går du op i menulinien, og trykker på "Fil" her vælger du "Ny..." i den boks der kommer sætter du din størrelse på dit billede og trykker "OK"

Nu åbner dit billede med den baggrundsfarve du har valgt. Nu klikker du på linieværktøjet og trækker en linie fra øverste højre hjørne til nederste venstre hjørne. Bemærk dig at linien har nu den anden farve, forgrundsfarven.

Sluttelig klikker du på "Malerbøtten" og herefter klikker på den halvdel der skal have den anden farve, forgrundsfarven.

Så skal dit billede bare gemmes og det kan nok selv finde ud af. Det var det hele. God fornøjelse.

//bentjuul

Kommentar
Fra : sexlir

Dato : 13-01-06 13:20

Hej bentjuul
Tusinde tak for dit svar. Det var et godt lille program du henviste til. Jeg har downloadet det og lavet min baggrund.
Sjovt nok hjalp programmet mig faktisk til at finde ud af hvorledes den samme ting udføres i photoshop.
Endnu engang tak for de gode svar

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-01-06 14:14

Jamen selv tak - godt du fandt ud af det og at det var til at forstå. Der er ting Photofiltre der er nemmere at lave end i Photoshop. God fornøjelse med din hjemmeside og jeg formoder med dine kommentarer at jeg godt kan fjerne billedet på nettet nu.

//bentjuul

Kommentar
Fra : sexlir

Dato : 14-01-06 15:07

Hej bentjuul
Ja! Du kan rolig fjerne billedet fra internettet. Tak for hjælpen endnu engang