/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
ulovlig jagt
Fra : gal
Vist : 1280 gange
70 point
Dato : 15-11-02 21:07

jeg har et problem med en nabojæger der af og til går over mit revir 6 ha
jeg har tænt på om jeg skal melde ham til politien men?
jeg har også tænt på om jeg skal optage ham på vidio,og når han er færdig så kontakte ham og spørge ham om vi har fælles jagt(han ejer ca 400 ha) eller om han vil anmeldes,
og så få ham til at underskrive at vi har fælles jagt,og derefter la jagtforeningen gå over hans jord

hvad ville i gøre?
hvad er straffen for ulovlig jagt

mvh gal

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 15-11-02 22:04

Ring til ham og aftal at I mødes - en god snak må kunne løse det problem - alt andet gør jo bare situationen værre. Men nu bor du måske ikke i Jylland

Kommentar
Fra : pauli

Dato : 15-11-02 23:43

Jeg ville også kontakte manden og tage en snak med ham i første omgang, det kan jo bero på en misforståelse.
Det er først ulovlig jagt når der dyrkes jagt, krydser han din jord er det vel ikke nødvendivis jagt. Foregår det uden våben, se Lov om mark-og vejfred kapitel VI, paragraf 17: Færdsel på fremmed grund(Den nye jæger(DNJ) s.8.58). Straffen er en lille bøde som førstegangs forseelsen og et dårligt forhold til din nabo. Skulle det vise sig at han færdes med skydevåben, samlet og udenfor føderal el. lign. må det formodes at være jagt. Da forbryder han sig mod Lov om jagt- og vildtforvaltning paragraf 13: Jagtretten( DNJ s.8.3). Dette straffes normalt med bøde se DNJ s 8.13 Paragraf 54: Straf.

Pauli

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-11-02 22:55

>hvad ville i gøre?
>hvad er straffen for ulovlig jagt
>
>mvh gal
Krybskytteri er uhyggeligt svært at bevise medmindre man fanger dem
"red-handed" - det kan du jo så med en videooptagelse...

Noget andet er at få domsfældelse - vi havde en episode heroppe i det
nordjyske for et par år siden, hvor 4 krybskytter blev nappet af
politiet(de var blevet varskoet) på et lokalt "gods". Dom : 3000kr i
bøde, og 3 års betinget - dvs. de fik lov til at beholde deres
jagtudstyr(geværet)

Og denne episode fandt sted kl. 23.00 en november aften - så helt
klart ulovligt....

Jeg ville overveje om ikke man skulle snakke lidt med manden og få ham
til at indse, at dine 6 Ha ikke er meget i forhold til hans 400, men
at det er din jagt og du gerne vil beholde den.

Hvis han slet ikke vil høre efter, så skal en politianmeldelse
overvejes

Martin_P

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-11-02 23:54

"gal" <gal.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:YicB9.9458$HU.861573@news010.worldonline.dk...
> jeg har et problem med en nabojæger der af og til går over mit revir 6
> ha
> jeg har tænt på om jeg skal melde ham til politien men?
> jeg har også tænt på om jeg skal optage ham på vidio,og når han er
> færdig så kontakte ham og spørge ham om vi har fælles jagt(han ejer ca
> 400 ha) eller om han vil anmeldes,
> og så få ham til at underskrive at vi har fælles jagt,og derefter la
> jagtforeningen gå over hans jord
>
> hvad ville i gøre?
> hvad er straffen for ulovlig jagt
>
> mvh gal
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
Hvad mener du helt præcist med "der af og til går over mit revir "
Vil det sige at han driver jagt på det ? driver det af ? eller blot går
igennem dit revir for at komme til sit eget ?
I tilfælde af det sidste, går der så nogel veje / stier der er åbne for
offentligheden igennem reviret ?

--
Med venlig hilsen
Torben Farum, 9300 Sæby

Da jeg er træt af spam, bliver du nødt til at fjerne ** fra min emailadresse
inden svar

Kommentar
Fra : gal

Dato : 16-11-02 09:46

han driver det af sammen med sine venner (sidste år min 3 gange) siger en nabo
og han siger også at han sommetider sidder og venter på krondyr
jeg har aldrig selv mødt ham der
der er ingen veje eller stier igennnem mit revir

Kommentar
Fra : pauli

Dato : 17-11-02 12:40

Så bed pågældende om at kontakte dig næste gang det observeres og konfronter ham på jorden, eller udstyr ham med et kamera så du har et billede. Straffen er som skrevet ovenfor ganske beskeden ved anmeldelsre og bevisbyrden stor.
Det er dog tydligvis ulovlig jagt som det er beskrevet, se ovenfor vedr. bekendtgørelserne.

Hvad ønsker du yderligere af svar ?

Pauli

Kommentar
Fra : Arnvig

Dato : 09-01-03 13:35

Først og fremmest tager du en snak med manden.
Måske kan det alene få ham til at ændre adfærd.
Bliver det ikke bedre sender du ham (evt. gennem en advokat) et anbefalet brev,
med trussel om politianmeldelse hvis det fortsætter.
Bliver han stadig ved er der ingen vej udenom.
Husk at have god dokumentation for overtrædelserne, Vidner, Noter, Fotos, Video optagelser e.t.c.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 22-11-03 00:40

vi må jo formode at manden er jæger..spørg ham om han ikke kender "lov om mark og vejfred"!!