/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Læder eller microfiber ?
Fra : marcogc
Vist : 1855 gange
100 point
Dato : 08-01-06 23:09

Hej

Jeg står og skal købe ny sofa. Og valget står mellem læder og microfiber,
hvad er bedst ?

kom meget gerne med jeres erfaring.

mine er lidt
Læder er koldt om vinteren og varmt om sommeren.
Microfiber sidder hunde hår fast i.

Eller hvad ?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 08-01-06 23:16

Nu ved jeg ikke om vovse har adgang til sofaen, men hundekløer kan være utrolig hårde ved en lædersofa og lave misfarvede ridser.

men "læder er koldt om vinteren", den holder ikke helt.

Når der er varme på i stuen, føles lædermøbler ikke kolde.
De kan være værre om sommeren p.g.a., som du siger, varme.

Men jeg ville vælge læder.
Det er mere slidstærkt, nemmere at holde, skal bare støves af hvis der er steder støv og hundehår kan lægge sig. og så have noget olie en sjælden gang.

Jeg har to stuer, en med lædermøbler og en med "stofmøbler", noget uldstof af en art.

Og lædersofaen er lige så pæn idag, som da den var ny i 1987....det samme ville være en grov overdrivelse at sige om stofmøblerne.
Der sætter børn og dyr ders tydelige præg

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-01-06 23:25

Vi har 3 katte og en langhåret hund, der fælder året rundt som en ulykke. Vi har også en microfibersofa. Men hårene er ikke noget problem. Man kan børste dem væk med hånden, hvis man gider, eller man kan tage støvsugeren, og VUPS, så er de væk. Og vores hund tilbringer meget tid i sofaen. (der er uhyggeligt fodkoldt her i huset). Men du kan sagtens købe en microfiber.
Vi har også en læderstol. Den er fuld af huller og rifter efter dyrepoter. Nu er det kun dyrenes. Det blev den ret hurtigt, efter at den ældste af kattene havde "adopteret" den.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-01-06 06:57

100% enig med dova - og du får også en flot og uddybende forklaring
Har selv læder + 2 gravhunde med adgang til samme, og det holder fint. Før havde vi læder look... glem det, det er noget bras, selv om de påstår det kan holde til alt - det kan det ikke, derfor udskiftet til læder, som nu er 8 år og det holder fint... det har nu "patina" og ser brugt ud. I min verden er en sprit ny sofa grim som arvesynden, man må godt se at der bor mennesker i huset, dog uden at sofaen skal være ramponeret og ødelagt, men med alderen får en læder sofa nu "sit eget liv" / udstråling.
Held og lykke med valget
Søren

Kommentar
Fra : calista

Dato : 09-01-06 11:07

Ingen af delene!
Og hvorfor så det? Jo.. LÆder er et NO- GO, hvis man har dyr. Læder virker som magnet på hunde- og kattekløer, er det farvet læder, giver det, som en anden skriver, nogle grimme striber. Og er uheldet ude, så kratter katten/ hunden altså hul ilæderet.
Microfiber SUGER støv og hår til sig, og skulle kræet brække sig i fifaneseren, så giver det nogle ækle affarvede pletter.

Når jeg skal have en ny sofa, bliver det med aftageligt bomuldsbetræk, der kan smides i vaskemaskinen. Har nemlig både katte og børn

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-01-06 11:51

Calista, enten er din sofa underlig, eller også er vores. Vorees sofa har fået Rodalon temmelig mange gange, fordi en kat eller hund har kastet op i den. Men der er ingen skjolder. Og den tiltrækker heller ikke støv og hår. Syltetøjshænder o.lign. fra børn bliver tørret med en fugtig klud, og så er de væk. Jeg tror faktisk ikke, jeg nogensinde skal have andet end microfiber i sofaen.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : calista

Dato : 09-01-06 12:00

Jernladyen, den er smidt ud for længst
Nu har vi to ramponerede lædersofaer/ kradsetræer.
De er rigtig gode at sidde i, men kønne er de ikke *G*

Tror jeg ville vælge microfiber, hvis valget "KUN" er mellem det og så læder.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-01-06 16:32

Hmmm! Hvad med at få den lokale sejlmager til at lave en presenningssofa

Godkendelse af svar
Fra : marcogc

Dato : 15-01-06 11:54

Tak for svaret dova.