/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Billedstørrelse på digi-fotos
Fra : bomay
Vist : 989 gange
200 point
Dato : 08-01-06 18:19

Hej, da jeg er helt ny i digital-kamera-verdenen stiller jeg nok et dumt spørgsmål her:
Hvad står tallene for når billedstørrelsen fx angives til 3072? eller 3072 x 2304? eller 3072 x 2048?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-01-06 18:21

det er det antal pixel der er horisontalt og vertikalt. pixel = prikker

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-01-06 18:23

Des flere pixel des højere opløsning og des mere fylder billedet også.
Prøv dig frem med hvad du synes er nok. Det viser sig dog først når billedet bliver printet ud, så vil det se grovkornet ud hvis opløsningen er for lille.

Kommentar
Fra : bomay

Dato : 08-01-06 18:34

Aha, jeg troede det havde noget med den fysiske størrelse på billedet at gøre....altså et eller andet med at ville man have en vis størrelse på fotoet når man fremkaldte så var et bestemt tal bedst at filme i....jaja hvad ved jeg!

Men tak for svaret, nu ved jeg så at jo højere tal jo bedre kvalitet på fotoet, og dermed vel også at jo færre fotos kan der ligge på memory-kortet. Takker.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-01-06 18:52

Du skulle tage og indstallere dette billedbehandlingsprogram på din computer Fotfiltre - http://www.villysonnichsen.dk/FotoFiltre.html og samme sted finder du også en dansk sprogfil til programmet.

Du kan så loade et billed ind i programmet og under menupunktet "Billed" kan du vælge Billedstørrelse og her se hvad det fylde i pixel eller cm osv og her kan du også vælge at lave billedet om til den størrelse du ønsker at udprinte.
Programmet er gratis, men du får en bedre fornemmelse af hvad pixels er nogle størrelser. Hvis du laver et billede om, så gem det altid som en kopi - så du altid kan vende tilbage til original billedet.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-01-06 18:56

Lad os tage det lille logo der er i svarene her, de er kun 60x75 pixels,
så hvis du tager et billede og vil have lagt det ind her, som Basse til venstre her,
Må størrelsen ikke være mere end 60x75, og det må ikke fylde mere end 5KB.

Det er nok bedst at du får fat i et hæfte, der matcher dit billedprogram,
der er ikke noget ved at have et camera, hvis man ikke har rimelig fod på det.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 08-01-06 19:57

HVID DU SKAK BRUGE BILLEDET TIL AT SENDE PÅ EN COMPUTER ER 72 PIXELS NOK, TIL UDSKRIVNING ER DET BEDST MED MINDST 300 PIXELS.
DER HVOR DU KAN ÆNDRE PIXELS KAN DU OGSÅ ÆNDRE STØRRELSEN AF BILLEDET I CM, DU SKAL BLOT BRUGE DET LILLE RULLEGARDIN FOR AT ÆNDRE FRA PIXELS TIL CM.
GOD FORNØJELSE
MVH AG 112

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-01-06 20:48

De mål du angav: 3072 x 2048 svarer til en opløsning på 6.291.456, altså 6,3 Mpix
En gylden regel er at hver gang du dobler opløsningen vandret og lodret, så firedobler du størrelsen af billedet.
Men hvis billedet lagres i JPG, så pakkes billedet på en noget anden måde end hvis det var gemt i BMP eller TIF. I JPG fylder 10 pixel i samme farve mindre end 10 pixel med hver sin farve, fordi de 10 ens pixels bliver lagret som en med angivelse af antallet 10, da de har samme farve data.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-01-06 16:41

Se så bomay, nu er der kommet mange virkelige gode svar på hvad billedstørrelse er, så jeg håber det har hjulpet dig.

En sidste lille ting.
For at printe et billed ud i A4 størrelse skal kameraet være mindst et 4 M pix, eller ville man kunne se prikkerne hvis man virkelig kiggede efter. 3 Mpix er fint til 13X18

Held og lykke med dit nye kamera.

Ps: Og nu vil vi selvfølgelig ikke nævne noget om hvidbalance og hvad ved jeg.
Et godt råd. Køb et at de her hæfter til en lille 50,- om Digital Foto og læs det igennem så får du meget mere indblik i emnet og vil hjælpe dig til at tage bedre billeder da du så vil have mere styr på de forskellige begreber og hvad de bruges til.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-01-06 17:18

Hvilket prikker Fijala?
Jeg mener at billedet vil blive farvet normalt i printeren, men at det er billedresterne der træder tydligere frem som firkanter, der bliver grovere og grovere jo mere det forstørres op.
Prøv blot at forstørre et billed i et fotoprogram, så vil du se det som jeg beskriver. Der bliver jo ikke længere mellem farvedråberne der sprøjtes ud på papiret.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-01-06 18:24

Ok så grovkornet da

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-01-06 18:26

Det var jo mest for at forklare hvad pixel var for en størrelse. Det er da korrekt at des mere det bliver forstørret des større bliver den "firkantede prik"

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 09-01-06 20:27

Vi tager lige den her:

Opløsning Bredde Højde

72dpi 76cm 51cm

185dpi 30cm 20cm

200dpi 27cm 18cm

250dpi 22cm 15cm

300dpi 18cm 12cm

Læg mærke til, jo flere dpi (pix) der er, altså dot pr inch, jo mindre bliver billedet,
men så samtidigt skarpere.

Disse beregninger vil i dette tilfælde være fra et camera med 3mill. pixels (2160x1440),
og vil jo ændre sig, afhængig af cameraets pixels.
MEN, det er slet ikke nok at apparatet har mange mill. pixels, et godt objektiv,og cameraets software,
betyder også utroligt meget.
Der kan sagtens laves flotte A4 billeder (print) fra 2mill pixels apparater, ligesom der kan laves det værste
makværk, med et camera med langt flere pixels.
Og bomay, hvis du mener det en lille smule alvorligt med at fotografere, så brug et godt billedprogram,
der er adskillige,, men sørg for du kan få et lærehæfte, på dansk til programmet, og som , jeg mener det var
Fijala der skrev, læs det danske "DigitalFoto" så går det ikke helt galt.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-01-06 20:40

Jeg har selv købt Digital Foto. Tre ens numre: Det første, det eneste og det sidste.
Som halvprof fotograf, må jeg sige at 59,75 kr. 14 gange om året, det er sgu da spild af penge.
OK det er da et pænt blad, fine billeder - så er alt det gode nævnt.

En god BONNIER discount fidus!

Der findes mange gode hæfter i kiosker og supermarkeder der er langt mere lærerigt for mindre penge.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 09-01-06 21:03

severino: Det er ikke helt ved siden af, men for een med sit første apparat, er CD'en der følger med,
rimelig god at lære lidt af.

Og ja , der er ikke ret meget kød på efterhånden, men det er jo generelt for danske fotoblade,
så desværre bliver jeg nød til at give dig ret.

Jeg købte et Tysk fotoblad på stationen, jeg skulle ud at køre med tog.
3 gange så tykt, seriøse artikler, flot underbygget med klassebilleder, ikke ret meget reklamestof,
bare en skam jeg ikke har holdt det tyske ved lige.Nå, men bare det at sidde og glo i det,
var rart.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : bomay

Dato : 11-01-06 16:30

Mange tak for alle jeres indlæg!

Jeg har allerede "lært" en del, og har nu fået et par bøger om digitalfotografering hjem fra biblioteket, så jeg får forhåbentlig styr på det meste snarest.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-01-06 18:04

fornuftigt bomay. Læs dine bøger igennem og lad viden strømme ind i dit hoved.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-01-06 12:13

Her kan du læse om de sidste nye udgivelser i hæfteform:

http://www.fotoviden.dk/?Fotoredigering

Priserne er rimelige, og hæfterne dækker også gratisprogrammerne.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-01-06 20:23

Nemlig Keldd, og så er man så dejlig fri for alle de reklamer, der er i de kulørte blade fra bonniere!

LAD OS FÅ DE NØGNE FAKTA!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-01-06 22:11

Severino, Bomay o.a.

Jeg er ved at få fotoabstinenser, fordi jeg holder mest af sommeren,
se her: http://kortlink.dk/2bme

Det kan dog lade sig gøre, at tage rimelige billeder om vinteren,
disse to er taget gennem en nypudset thermorude, selvfølgelig inde fra den varme stue.
http://kortlink.dk/2bmg

Nikon D70 + Tamron 70-300mm

Hvis I ikke er kendt med FK, www.fotokritik.dk ,
så er der ekstrabilleder under hovedbilledet, tryk på de små
billeder, så springer de op i fuld størrelse.Hiv i elevatoren
ude til højre, så funker det.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : carstenbehrendtpouls

Dato : 19-01-06 17:19

Med tre år som digital, vil jeg godt give dig et godt råd:Tag alle dine billeder i højest mulig opløsning, og gem dem helt ubehandlede på en ekstern harddisk.
Hvorfor?Fordi at man kan få brug for en eller lille detalje i et billede og så kan man zoome ind på det og bruge det.Det er med pixels som med penge:det er altid rart at have mange af dem.Nu vi er ved penge, så kan du få en harddisk på 250 giga til 800 kr og de bliver billigere billigere.Jeg vil tro det er det bedst mulige opbevaringsmedie, da DVDer bliver uanvendelige i løbet af nogle år.
Hvis du vil have en ide om pixelsstørrelser skal du tænke dig en 17 tommers skærm.Den er ca. lige så stor som et A4 papir og har som regel 1024 punkteri breden.Skal du printe et knivskarpt billede skal du bruge ca. fire gange så mange pixels.
Når du skal printe tilpadser komputeren imidlertid blot de til rådighedværende pixels til papirets størelse hvis du på udskriftssiden sætter flueben i "tilpads medie".
Med venlig hilsen Carsten

Kommentar
Fra : photodane

Dato : 16-03-06 07:17

Digitale billeders størrelse opgives i Pixel gange Pixel. En pixel er et (det mindst mulige) billedpunkt på din sensor.
Dette har INTET at gøre med den størrelse det ses i. En skærm viser kun 72 pixel pr. inch (PPI eller dpi). Et print skal helst vise 300 ppi for at være fotorealistisk. Derfor skal et print kun være ca. 1/4 så stort som du ser det på skærmen, hvis printet skal være flot.

Et billede på 2000x3000 pixel kan således normalt kun printes pænt i 10 inch længde (25cm) - altså uden krumspring (up-rez), hvor man kunstigt sætter flere pixel ind, end dem du har optaget.

MVH
Jens