/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
hvad kan jeg slette ?
Fra : tretentia
Vist : 1077 gange
50 point
Dato : 07-01-06 10:24

Jeg har en ret lille computer og er interesseret i at få hjælp til finde ud af hvad jeg roligt kan slette. Jeg sletter temperary internet files, men havde engang flere genveje til hvad jeg kunne slette uden det skadede min maskine. Er der nogen der kan hjælpe mig på vej hvad det angår ?

Kan jeg for eks. slette de objekter der ligger i internet explorer under vis ?

MVH Tia

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 07-01-06 10:26

Hvilke objekter mener du tretentia?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-01-06 10:41

I Kontrolpanelet findes der et punk der hedder : Tilføj eller fjern programmer. Vælg menuen : Tilføj/fjern windowskomponenter. Her har du mulighed for at slette det du ikke bruger og derved frigive diskplads.

I din browsermenu : Funktioner->Internetindstillinger...-> Kan du ved at trykke på [Indstillinger] bestemme forbrug af diskplads til midlertidige internet filer, det er sjældent nødvendigt med mere end 16 Mb !!!

Du kan samme sted vælge at sætte : 'Antal dage siderne skal gemmes i oversigten' til 0

Dernæst kan du vælge at gøre din sidefil mindre, men dette vil jeg IKKE anbefale da de øger brugen af harddisk under programkørsel da disken hele tiden skal agere RAM (paging/diskswap).

Sidst men ikke minds kan du vælge at lade din disk komprimere vha. i stifinder at højreklikke på dit diskdrev, vælge Egenskaber og under fanen 'Generelt' sætte flueben i rubrikken : Komprimer drev for at spare diskplads.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jacob_waino

Dato : 07-01-06 10:42

Nu er skriver du jo ikke om du har XP på din computer, men hvis dette er tilfælde kan du gå ind i Denne Computer og højre-klikke på dit C:\ og vælge Egenskaber. Så åber der et nyt lille vindue og du kan trykke på en knap der hedder Diskoprydning

Dette lille smarte stykke værktøj analysere sin computer for "ting" der kan slettes uden efterfølgende problemer. Du sørger bare for at de forskellige kategorier er valgt og klikker OK

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-01-06 10:46

Som tilføjelse til jacob_waino udmærkede forslag vil jeg blot gøre opmærksom på at der under diskoprydning findes en fane hvor du får mulighed for at fjerne de windowskomponenter jeg nævte tidligere, SAMT fjerne alle gendannelses punkter undtagen det sidste (..dét er virkelig noget der frigiver plads, hvis du har mange af disse)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tretentia

Dato : 07-01-06 11:06

Jeg mener at jeg kender de mest gængse oprydningsværktøjer der ligger på min computer *S*, jeg så i sin tid et tip eller spørgsmål her på kandu.dk om hvad man egentlig kunne slette og havde meget glæde af det. Det spørgsmål kan jeg ikke finde igen desværre *S*

Lige pt har jeg en genvej til temporary internetfiles jeg kan tømme ind i mellem, men før havde jeg genveje til flere steder som jeg helt har svedt ud, det er her mit problem ligger *S*

Jeg ønsker ikke at installere flere programmer, men blot forsøge at hindre at der lægger sig en masse jeg ikke har brug for.

Jeg kører XP home oem version.

Beklager hvis jeg ikke kan nå at svare hurtigt, lige nu sidder jeg på en fremmed computer så det er jo lidt tidsbestemt og hjemme har jeg en minutopkobling *S*

MVH Tia

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 50 point
Dato : 07-01-06 12:05

følger lige med her
det er rigtigt at der engang var et spørgsmål hvor netop de forskellige måder at udrydde midlertidige filer og ikke nødvendige filer osv blev beskrevet ganske tydeligt - jeg kan heller ikke finde det umiddelbart.

Tia... hvis du absolut ikke vil have flere programmer håber jeg løsningen findes via de dygtige kanduer der bare kan det der - men hvis du måske kunne installere et enkelt lille program vil jeg anbefale dig at hente empty temp folders hos www.spywarefri.dk - programmet er rigtig godt - men læs endelig manualen først

Jeg har lige kigget på de objekter du taler om i IE - og er også i tvivl om hvorvidt de blot kan slettes

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 07-01-06 12:43

http://www.itss.dk/download.php?cat=maintenance
et godt lille program til oprydning

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-01-06 13:17

..og så en oldgammel 'ting' fra min lige så oldgamle hjemmeside : http://home20.inet.tele.dk/friheden/zip/fjf131.zip

Find Junk Files

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : tretentia

Dato : 07-01-06 23:51

Tak for svaret miritdk. Også selvom jeg ikke ville have flere programmer ind men det er alletiders. Tak

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-01-06 00:31

god fornøjelse med det