/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Udd. Hovedforløb osv osv.....
Fra : anime
Vist : 543 gange
100 point
Dato : 06-01-06 20:53

Hej,

Jeg tvivler på at der er nogen der kan svare på dette.
Jeg står og skal til at skifte uddannelse fra Datateknikker til Telesystemteknikker. De eneste der tager Telesystemteknikkerer i lære i Danmark er TDC, så jeg har snakket lidt med dem.

Jeg er ca. 2 år inde i datatekniker uddannelsen, og da mange af fagne er ens i Telefagteknikker uddannelsen, har jeg fået fortalt at jeg ikke har mulighed for at tage uddennelsen helt fra bunden. Altså fra 1. Hovedforløb fordi det er nøjagtigt magen ens i begge uddannelser.

TDC har fortalt de ikke ønsker mig ind, pga. jeg ikke kan starte på et hold da min uddannelsesforløb vil være forskelligt fra de andre. Det forstår jeg godt, men hvad jeg ikke forstår er, at jeg ikke har mulighed for at tage det 1. Hovedforløb igen.

Vejlederen fra TDC fortalte at det er nogen lovgivnings halløjsa der er skyldt i det.

Er det korrekt at jeg ikke kan tage et Hovedforløb jeg allerede har taget?
For hvis dette er korrekt skal jeg til at forberede mig på at være bistandsklient resten af mit liv.

//

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 06-01-06 20:56

jeg vil da mene at en studievejleder er den rette at spørge og ikke TDC ?????
Men nu blev jeg da nysgerrig efter at se om andre ved noget mere???

mvh sverola

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 06-01-06 21:01

Uden jeg skal gøre mig klog på netop den uddannelse du taler om lyder det rigtigt. Det har noget at gøre med, at uddannelse ikke er gratis staten betaler skolerne ca. 50-60.000 for en uddannesesplads pr. år. (sikkert forskelligt alt efter uddannelse) Det er der selvfølgelig ingen som er interesseret i at betale to gange. Til gengæld lyder det urimeligt at TDC ikke vil acceptere dit første forløb, hvis de er identiske, det var måske en god ide at gå videre i systemet med den problematik. Giv ikke op så let.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : anime

Dato : 06-01-06 21:13

Det er fordi de hold hos TDC starter samlet, så hvis jeg skal ind hos TDC skal jeg starte på hold som er på tilsvarende niveau som jeg selv. Altså et 'ældre' hold. Det vil TDC ikke acceptere af administrative årsager :/

Ang. det med min studievejleder har jeg allerede en tid hos ham. Gider bare ikke rigtigt vente en hel uge på et svar, da jeg nemlig er temmeligt fortabt hvad angår uddannelse pt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-01-06 23:12

Det skulle nu heller ikke undre mig, om TDC har givet en halvdårlig forklaring, fremtiden for TDC er noget uvis for de
ansatte pt. efter salget. Så vidt jeg husker er der en udgift for TDC på uddannelsen, også et krav om at efter endt
uddannelse kræver TDC at man bliver hos dem nogle år efter eksamen er overstået, hvis de så ansætter dig, og er
nød til at lave en fyringsrunde, er det jo ikke fair at ansætte dig, og fyre nogle som er uddannede for et par år siden.