/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Kapacitiv sensor
Fra : achner
Vist : 5502 gange
200 point
Dato : 22-12-05 08:39

Hvordan virker en kapacitiv sensor (måling af afstand), og hvordan "sankker den sammen" med en microprocessor?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-12-05 09:38

Jeg har godt nok aldrig hørt om, at man bruger kapasitve sensor til afstandsmåling!!!
De bruges normalt til aftastning af emner, som feks. et endestop i en maskine. Man bruger også kapasitiv aftastning på feks. computerskærme, eller andre skærme.
Er der noget bestemt formål du tænker på????

MVH

Kommentar
Fra : falc

Dato : 22-12-05 10:44

Da kapaciteten mellem to plader afhænger af afstanden,kan man bruge det til afstandsmåling.Falc.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-12-05 10:50

viskinge - det er normalt induktive aftastere der benyttes ved endestop!

Kapacitive bruges f.eks. til pejling af tankindhold, eller som "trykknap" ved betjeningsanordninger hvor man blot behøver at lægge fingrene på - f.eks. ved to-hånds kontakter.

Og så har falc ellers ret i sin korte forklaring.

Hvordan du får den til at kommunikere med en mikroprocessor (?) - tja - du skal nok sætte den sammen med en forstærker, der så giver et analogt signal. På indgangskortet til styringen (mikroprocessoren) måler du i princippet strøm eller spænding (normalt 4-20mA hhv. 0-10V). Denne programmerer du så til at gøre et eller andet når en eller anden betingelse er opfyldt.

/berpox

Kommentar
Fra : achner

Dato : 22-12-05 11:17

Vil det sige at microprocessoren skal have et analogt signal? Jeg troede det skulle være digitalt?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-12-05 11:23

Microprocessoren skal have et digitalt signal. Det digitale signal får du fra indgangskortet der sætter det eller de digitale signaler som du har programmeret indgangskortet til at give som funktion af den strøm/spænding du måler.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 200 point
Dato : 22-12-05 12:03

Der findes også kapacitive sensorer der giver et digitalt signal - det gør den så, når betingelsen er opfyldt. Altså når spændingen/strømstyrken når et vist niveau. Den indbyggede elektronik i sensoren giver så det digitale output som kan aflæses af din microprocessor.

/berpox

Godkendelse af svar
Fra : achner

Dato : 23-12-05 11:22

Tak for svaret berpox.