/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Hall sensorer
Fra : achner
Vist : 1448 gange
100 point
Dato : 15-12-05 15:01

Hvordan virker en Hall sensor, og hvilke komponenter skal man bruge for at få den til at virke?
Den skal virke som afstandsmåler, dvs. ikke kun kontakt.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 15-12-05 17:04

Hej
Køb en bevægelses sensor "lampe" i et byggemarkede.
De kan indstilles med afstand, lampe til bevægelse.
Du kan få nogle der virker på bevægelse.
Og så kan du få nogle, der reagerer på varme, med samme virkningsområde.
Begge typer kan indstilles til en følsomhed, på op til 10-15 meter. Og en vis radius.
Men er ikke sikker på dit spørgsmål.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 15-12-05 17:56

En Hall-sensor er en halvlederkomponent typisk i form af lille flad kasse (1,5 * 1, 5 * 0,2 mm) med metalelektrode på hver af de smalle sider. Hvis man sætter en spænding (0 til 5 Volt) mellem to modsatte elektroder vil man mellem de andre elektroder kunne måle en spænding, som er proportional med den påtrykte spænding OG tætheden af det magnetfelt som går på tværs af fladen. Tegn det for dig, så du kan se hvad jeg mener. Outputspændingen blir altså produktet af en komponentkonstant (i størrelsesordenen 0,2 Volt/(Volt * Tesla), hvor Tesla er måleenheden for magnetisk fluxtæthed, induktion B) og påtrykt spænding og fluxtæthed: Uout = 0,2 * Uin * B. Man skal altså have en spændingskilde, typisk 5 V, Det magnetiske kredsløb, der skal måles på og endelig et Voltmeter til output, alternativt en måleforstærker plus visning. Din faste opstilling kan være Hallgenerator med tilbehør, mens du kan lime en magnet fast på det, der bevæger sig - eller Hallgenerator plus et halvt magnetåg plus en magnet i fast opstilling og så noget jern til at slutte magnetkredsløbet på det bevægelige.
Præcisionen er normalt ikke fremragende, eftersom uspecifikt "jern" kan have gode eller dårlig magnetiske egenskaber, som desuden er temperaturafhængige. Derimod er princippet fremragende til at konstatere om noget nærmer sig eller fjerner sig.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : achner

Dato : 16-12-05 08:59

Hej pbp_et

Tak for dit gode og uddybende svar.
Jeg har imidlertid et supplerende spørgsmål... Du skriver "alternativt en måleforstærker plus visning" - hvad er en visning?

mvh. Achner

Godkendelse af svar
Fra : achner

Dato : 16-12-05 09:00

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-12-05 10:14

Display med cifre eller et viserinstrument

Kommentar
Fra : achner

Dato : 16-12-05 12:57

Aha! Tak