/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
septitank/sivbrønd
Fra : morten_kirk
Vist : 5518 gange
20 point
Dato : 10-11-02 17:47

Jeg ville hører om der nogle "fælder" ved at købe et hus med septitank og sivbrønd. Hvad skal man være opmærksom på og kommer der regler eller lign. de næste par år.

Kommentar
Fra : flk58

Dato : 11-11-02 16:38

Hej Morten,

Jeg bor selv i et hus med septiktank og sivebrønd. Jeg har haft problemer med, at forbindelsen mellem tank og brønd var lagt i gamle drænrør (ler-rør) hvor træer o.lign. kunne bore rødderne ned i, med det resultat, at røret blev stoppet og jeg måtte til at grave dem op for at rense dem. Jeg har nu lagt plasticrør i stedet og har ikke problemer længere.
Så vidt jeg ved, er der en bestemmelse om, at septik-tanken skal tømmes hvert år, men jeg tror ikke, at der er ret mange, der håndhæver det (jeg gør ikke). Endvidere kan kommunen forlange, at man installerer et såkaldt trix-tank-system (jeg tror nok, det hedder sådan), men hvis der allerede er en septiktank og en sive-brønd kan dette vist nok klares ved at installere et ekstra (plastic) rør i sive-brønden. Det skulle vist ikke være så dyrt.

Venlig hilsen
Flemming

Accepteret svar
Fra : hansi.christiansen

Modtaget 20 point
Dato : 11-11-02 17:35

Spørg din kommune, de ved besked!
Min søn har et hus med septitank, og han har problemer efterår/ vinter PGR.høj grundvand, dette kan dog afhjælpes med en faskine(grusbunke , hvor overløbsvand kan sive i )
God fornøjelse!

Kommentar
Fra : care

Dato : 03-08-04 02:01

Jeg har købt en septitank til min kolonihave, nu siger foreningens formand den ikke er godkent i Danmark, det står der i brochuren at den er, nogen der kan sige mig hvad man så gør?