/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Topmargin vises ikke (Word2003)
Fra : jqb
Vist : 710 gange
100 point
Dato : 05-12-05 11:53

Jeg har et par gange været ude for at topmarginen i Word er forsvundet i visningen - og jeg ved ikke hvad jeg har gjort for at rette det de gange hvor det er lykkedes for mig.

Problemet er at marginen ikke vises i dokumentet - og indstillingen er tilsyneladende gemt, for der er heller ikke nogen topmargin når jeg opretter nye dokumenter - den er der dog i gamle dokumenter. Problemet findes tilsyneladende kun i visningen (både "normal" og "sidelayout") - jeg mener dokumenterne ser rigtige ud når de bliver skrevet ud, og marginen *er* defineret rigtigt i "sideopsætning".

Det sidste jeg gjorde inden problemet sidst opstod, var at flytte et stykke tekst fra nederst til midt i et dokument hvorefter jeg markerede teksten og valgte typografien "normal". Det burde umiddelbart ikke have noget med marginen at gøre - og slet ikke ændre standardvisningen af alle nye dokumenter, så jeg går ud fra at jeg må være kommet til at trykke på noget andet. Men Hvad? Og hvordan løser jeg problemet? - for teskten ser ganske modbydelig ud på den måde.

NB! Jeg er klar over at der er "lappeløsninger" som fx at åbne et gammelt dokument, slette teksten og gemme det under et nyt navn - men det *løser* ikke problemet.

Kommentar
Fra : zakia1964

Dato : 05-12-05 12:12

Klik på Filer i menulinjen. Vælg Sideopsætning. Sæt Topmargin til f.eks. 2,5 og klik på knappen Standard og svar Ja.
Klik på Funktioner i menulinjen. Vælg Indstillinger. På fanebladet Gem skal du sætte flueben i Spørg, om Normal.dot skal gemmes (for en sikkerheds skyld).

Jeg tror det løser dit problem.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-12-05 13:15

Før musen meget forsigtigt op mellem linialen og toppen af siden.
Her vises på et tidspunkt et symbol Pil op og pil ned – Klik - Værsgo.
Håber det er det du mener.
Gambrinus

Kommentar
Fra : zakia1964

Dato : 05-12-05 13:24

Hej Gambrinus!

Hvilken version af Word har du? Ændrer din løsning normalskabelonen i Word?

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 05-12-05 13:25

Tak til jer begge for forslag, men som jeg skrev, er maginen korrekt indstillet i sideopsætningen (og den er ikke 0 ). Problemet er at den ikke *viser* den margin som rent faktisk er der.

Faktisk er muligheden for at indstille marginen ved at trække musen på linealen til venstre (som Gambrinus foreslår) ikke til stede.

Accepteret svar
Fra : hcma

Modtaget 100 point
Dato : 05-12-05 13:26

du har sat den til at "skjule tomt område", og det ændrer ikke noget på marginer, kun på din skærmvisning. Du kan stille det tilbage igen. Kan desværre ikke huske, hvor det ligger, men mon ikke det er noget med Vis -> skjult område
eller også benytter du metoden som Gambrinus foreslår.

Godkendelse af svar
Fra : jqb

Dato : 05-12-05 13:31

Tak for svaret hcma.

Man ændrer det i Funktioner > Indstillinger > Vis > Indstillinger for udskiftslayout og weblayout > Tomt område mellem sider [Tjek: ja]

Hvordan jeg er kommet til at slå det til, er mig en gåde.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 05-12-05 13:33

rettelse for en ordens skyld:

ikke

Hvordan jeg er kommet til at slå det *til*

men

... slå det *fra*

selvfølgelig

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-12-05 17:00

Undskyld jeg er sent på den.
Jeg har Office 2003.
Jeg var kommet til at slå det til på samme måde som jeg beskrev.
Gambrinus

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 06-12-05 08:34

Hej Gambrinus

Jeg kan se nu hvad du mener og at du har ret. Jeg misforstod din kommentar fuldstændig fordi jeg troede du mente den lodrette og ikke den vandrette lineal.

Mange tak.

Hilsen
Jakob

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 06-12-05 09:06

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 06-12-05 10:08

Gambrinus >> jeg har oprettet et pointspørgsmål til dig på halvdelen af pointene - håber det er ok
http://www.kandu.dk/dk/spg/79159