/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
løbesod
Fra : japi
Vist : 7714 gange
100 point
Dato : 03-12-05 20:22

jeg mangler et godt råd hvordan stopper man løbesod på en nem og billig måde

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-12-05 20:30

Det ville jeg tale med min skorstensfejer om, da det har noget at gøre med røgtemperatur og træk i din skorsten... Det kan man vist ikke lige give gode råd om her. Du skal også passe på da det kan medføreføre til skorstensbrand....
mvh benjamin

Kommentar
Fra : japi

Dato : 03-12-05 20:48

det har jeg gjort og har også fået isokerne isæt men den er jo stadig brun udenpå og der kommer jo ikke mere sod ud men jeg skal stoppe den gamle sod så den ikke går igennem malingen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-12-05 20:51
Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 03-12-05 20:58

Det du skal, for at stoppe det gamle løbesod, er, at bruge en spærregrunder.
Jeg har lige fået 2 skorstene,i de gamle (isokern), og har så kommet Dyrups spærregrunder på, de steder hvor der var skjolder, og så maling bagefter, alt er flot nu.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 03-12-05 21:09

du kan bruge en det man i gamle dage kaldte for sølvmaling...Det er en maling med små partikler af aluminium -jeg vil tro at galva froid kan bruges også...
Så kan du pudse ovenpå bagefter..
I gamle dage brugte man (tro det eller ej) komøg ,min far en periode murer arbejdsmand og han blev sat til at hente møg til dette formål....Ikke at du skal gøre det men jeg ville bare lige nævne det..

mvh sverola

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 03-12-05 21:20

Du skal brænde nogle metaldåser af så forsvinder løbesoden

Kommentar
Fra : txn

Dato : 03-12-05 21:31

Du kan sagtens bruge galvafroid som løbesodstopper. En murermester jeg kender bruger det selv i en fortyndet udgave. Fortynd med acetone. HUSK DER MÅ UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER VÆRE ÅBEN ILD I HÆRHEDEN. + GOD UDLUFTNING. Når det er tørt kan du overmale din skorsten som du vil.
Du kan også prøve keldd´s råd med dyrups spærregrunder - men jeg er ikke sikker på det holder i længden.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 03-12-05 21:41

http://goderaad.tv2.dk/artikler/artikel.php?id=3655

Citat
Kom fugten til livs uden brug af giftige midler

Mange husejere kan desværre nikke genkendende til fugtproblemer på indervægge. Især de gamle, charmerende huse, som mange af os med stor iver sætter i stand, viser sig ofte at gemme på mindre behagelige overraskelser.

Fugtskjolder kan være yderst svære at slippe af med, og man kan købe forskellige stop-produkter, der efter sigende kapsler fugten inde, så man undgår de grimme, gule skjolder.

Problemet med de produkter er bare, at de er dyre, giftige og som regel medfører, at fugtskjolden flytter sig videre hen ad væggen - forbi det behandlede område.

Hvad gør man så, hvis man vil fugten til livs men ikke skade miljøet?

Du skal bruge:
ko- eller kalvelort
spand
vand
rørepind
spartel eller lignende til at fjerne tapet og væv med
spartelmasse eller andet til at reparere huller i vægge med
spartel eller lignende til at fylde huller ud med
hvidtekost
diffusionsåbne materialer til efterbehandling

Vidundermidlet er ko-lort

Ja - du læste rigtigt. Og for at det ikke skal være løgn, skulle kalvelort være det bedste. Så hvis du har fugtproblemer, er det bare med at komme af sted til den nærmeste landmand og bede om en spand lort.
Du skal være meget uheldig, hvis du ikke får det kvit og frit.

Metoden skulle også være særdeles effektiv mod løbesod, som ellers er stort set umulig at komme til livs.

Den rette konsistens

Fjern halmrester, og tilsæt noget vand. Massen skal have samme konsistens som en tynd grød.

Lad det stå i cirka tre dage, og rør rundt et par gange om dagen.
Det anbefales at arbejde udendørs i denne fase.

Den rå væg

Næste skridt er at fjerne tapet eller væv fra hele væggen, så man når ind til den rå, pudsede murstensvæg.

Huller og revner repareres.

Lortearbejde - men det betaler sig

Eskrementerne påføres nu væggen med en stor hvidtekost i et rimelig tykt lag. Det lugter kun de første fem minutter.

Når det er tørt, påføres et ekstra lag på de mest udsatte områder af væggen.

Efter et par dages tørring er væggen klar til den videre behandling.

Brug kun diffusionsåbne materialer

Brug kun maling eller anden efterbehandling, der er diffusionsåben. Det vil sige, at væggen skal kunne ånde.

Eksempler på diffusionsåbne materialer er: Silikatmaling, kalk, sandspartelmasse eller tyndpuds af forskellig art.

Jeg ved at mit link omhandler fugt, men læste et andet sted at kolort er godt til at fjerne løbesod. Her stod det bare bedre beskrevet

Læg lige mærke til at kalvelort skulle være bedre

Godkendelse af svar
Fra : japi

Dato : 04-12-05 07:02

Tak for svaret ans.