/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Fredensgaard ved Århus
Fra : HannaMortensen
Vist : 1063 gange
100 point
Dato : 02-12-05 16:17

Er der nogen, som kender noget til en gård ved navn Fredensgaard ved Århus. Den eksisterede i 1874 som en stor gård, men der findes kun en vej ved navn Fredensgaardsvej i dag ca. på det sted, hvor gården har ligget.
Har nogen kendskab til gården, evt. ejer eller tyende omkring 1874?
Hilsen
Hanna Mortensen

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 02-12-05 16:32

Du skal gå en tur på biblioteket og slå Fredensgaard op i Trap Danmark. Der er et register over alle stednavn og større ejendomme. Her vil der samtidig stå noget om Fredensgaards historie.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-12-05 16:53

Carl Lange har stået for opførelsen af Fredensgård, Viby
http://www.kid.dk/Weilbach.asp?ObjectId=11193&wTekstId=48959

Se også på kortet "Danmark før og nu"
http://kortlink.dk/kms/28d8

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 02-12-05 17:18

Hej Hanna

i Danske gaarde 3. samling, bind 1, af LaCour står følgende:
Fredensgaard, Klodt sogn, Postforb og St. Hørning, hvortil ca 1 km. Gaarden ligger ca. 8 nkm fra Aarhus.
Ejer: Jens Peder Jensen, som overtog gaarden i 1898, er født på ejendommen 30 Jan. 1876 og gift med Marry Sørensen, født i Kattrup 20 Juli 1876.
Matr.nr. 2a m.fl. Enslev. Hartkorn 4 Tdr. 1 Fdkr. 1 3/4 alb. ... der står en masse mere om dyene og jordens drift.

Peder Pedersen i hvis slægts hænder Gaarden gennem mange generationer havde været, efterfulgtes i 1850'erne af svigersønnen Jens Jensen, den nuværnde gaards ejers fader. osv.

Håber det kan hjælpe dig lidt.

Lis