/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Manglende tryk på vandvarmer/REDAN VX 20~
Fra : ulrikn
Vist : 1450 gange
75 point
Dato : 01-12-05 18:21

Hej

Jeg har meget lidt varme på mine radiatorer og er nået frem til at der er for lidt tryk på anlægget.
Det er et REDAN VX 2000.

Tog et billede :
http://www.unweb.dk/DSC03892.jpg

Der er ca 0,5 bar tryk og der står i anvisningen at der skal være 1 - 1,5 bar.
Mit spørgsmål er hvordan jeg fylder vand på. Der hvor jeg boede før skulle jeg åbne en stophane ( eller hvad de hedder ) og lukke den når trykket var ok.

Har snakket med en der måske mener der skal forbindes en slange mellem to haner.

Håber nogen har et svar.

For at undgå at spilde nogens tid - NEJ der er ikke luft i radiatorerne :P

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 01-12-05 18:22

..... nåh ja - og alle de små haner er åbne

Kommentar
Fra : 7337

Dato : 01-12-05 18:27

Det var dog det mørkeste billede jeg længe har set!

Uden at være sikker, vil jeg dog mene at med 0,5 bar på, burde den kunne køre anyway. Du har ikke luft i radiatorerne, men hvad med pumpen? Kører den ordentlig? Det er ikke sådan den er sat på for lavt et trin? Hænger dine radiatortermostater? Af med hovedet, og giv den lille stift lidt massage - frem og tilbage.

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 01-12-05 18:53

Har nu sat pumpen på 3 ( af 3 ) og trykket lidt på stiften bag termostaten - stadig det samme.. efter et kvarters tid

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-12-05 19:31

På den type anlæg, kan der være indskudt et filter på returen, det er højst sandsynligt slammet til.
Det skal renses, og så skal der mere vand på anlægget så trykket kommer op på ca. 1,5 ato.
Hvis du ikke har erfaring i at rode med den slags,få fat i en VVS'er.
Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 01-12-05 19:35

Du har ret i det med ventilen Keldd.Men kunne det ikke tænkes at det er hydroforen som mangler tryk på sekundær siden???Jeg ser ingen manometer på hydroforen så det kunne jo tænkes at den er defekt??!!

Mvh sverola

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-12-05 19:38

Over pumpen sidder en Danfoss ventil, der står på 2,5 skru den op på 8, og se om varmen kommer.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 01-12-05 19:45

Mht Danfoss ventilen så prøvede jeg det for noget tid siden og vandet i vanhanerne blev MEGET varmt men ikke radiatorerne.

Tjekkede "varme retur" røret og det ender i pumpen og den røde beholder - ikke noget synligt filter. Er det gemt ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-12-05 19:47

Hvis du vil have lidt mere tryk på, skal det fyldes ind med en slange der er fyldt med vand.
Det kunne se ud til at der sidder en slangeforskruning under din pumpe, og når der er tryk på slangen, lukkes det langsomt ind (Med slukket pumpe/anlæg) ved at åbne hvor slangen er tilsluttet anlægget. Det kunne se ud til at den du åbner til sidst under pumpen er en messingballofix, der åbnes med en umbrackonøgle, som jeg kan se ligger under anlægget. Den skal kun drejes 90 grader, for at være fuld åben, og kan kun drejes i en retning.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-12-05 19:54

sverola, det var ikke en ventil, men et filter jeg hentydede til.
På et fjernvarmeanlæg som det her, er der ingen hydrofor, anlægget kører over en veksler, der foruden brugsvand, laver det varme vand til radiatorene. I visse tilfælde kan der være skudt et filter, på centralvarmevandet, før veksleren,
Det skal så renses en gang imellem (filteret).Trykket på primærsiden, kommer fra varmeværket, og vis det falder,
er det varmeværkets hovedpine.
Manometeret, i det her tilfælde, sidder på radiatorkredsen, og viser 0, og det er det samme tryk som er i ekspansionsbeholderen (nok den du kalder en hydrofor), dette tryk skal hæves ved at fylde vand på til 1,5.
Jeg har Highlightet billedet, så man kan se hvad der foregår, og det er et pænt anlæg, der lige skal gås efter, helst af en VVs'er, så ulrikn, få det gået ordentlig efter. Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 01-12-05 19:58

Ok Keldd........Godt ord igen...Det var et filter du mente ...ja ja skriver hurtigere end jeg tænker HHMMMMM (tanke vækkende) og ja det var expansions beholderen jeg mente.....
No more comments -your honor

Sverola

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-12-05 20:01

Sverola, jamen jeg er hverken sur eller noget, ha ha ha .
Hilsen
Keldd

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 01-12-05 20:01

http://www.unweb.dk/ror.jpg

sådan er det under anlægget hvor rørene går ind/ud. Har skrevet hvad de forskellige rør er.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-12-05 20:07

ulrikn:
Selvom jeg har forstørret dit billede betragteligt op, kan jeg heller ikke få øje på noget filter.
Men prøv at få mere vand på anlægget, jeg mener jeg kan se hanen helt til højre i bunden, og så en slange på,fyld slangen med varmt vand(helst) og luk op for hanen, og luk, når manometeret står på 1,5, nå ja palle skrev det også. Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-12-05 20:13

Ja, fint billede Ulrik. Hvis du ikke kan finde hanerne i varmeveksleren, tager du det kolde vand her, og sætter en slange til varmtvand retur, så skal du bare have een, til at holde øje med manometeret. Keldd.

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 01-12-05 20:49

Så fik jeg vand på og trykket er nu på 1,3 - der er ikke kommet mere varme og røret lige efter trykmåleren er stadig kun lunt. ( det samme rør der lidt længere nede hedder "varme frem" )

Er sidste udvej nu at der kommer nogen og kigger på det - eller er det mere/andet jeg kan prøve ?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-12-05 21:02

Har du lukket ventilen op, den over pumpen? Kører pumpen? Sæt en skruetrækker ned mod metallet på pumpen, og øret til den anden ende af skruetrækeren, så kan du høre den kører.
Hvis du ikke får systemet igang selv, så lad være at lukke spørgsmålet, men fortæl her, hvad der var i vejen, når du får det iorden. Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : klokkerholm

Dato : 01-12-05 21:24

tag en stor og en lille skruetrækker med den store tager du den forkromede skrue ud af pumpen med den lille putter du ind i hullet og drejer forsigtigt (pas på det er af keramik)du kan se hvilken vej du skal dreje på pumpen ,efter nogle omgange skal den helst starte (der kommer en smule vand venlig hilsen klokkerholm

Kommentar
Fra : ulrikn

Dato : 01-12-05 22:48

pumpen kører .....

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-12-05 23:04

Vær ikke ked af det Ulrik, du gjorde et hæderligt forsøg, det kan være noget bras ind imellem.
Hilsen Keldd.