/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
stadig probl. med hjemmesiden
Fra : starshine
Vist : 290 gange
90 point
Dato : 27-11-05 09:02

vores hjemmeside www.keyfa.dk baggrunden bliver vist halvanden gang på pc med høj opløsning. Jeg kunne godt tænke mig at indhold og baggrund bare blev centreret og der var en måske grå farve på hver side istedet. var inde og tjekke html kursus, men kunne ikke få det til at fungere. det er lavet i ms publisher. lha@sport.dk

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-11-05 09:28

Har lige været inde og kigge påpå jeres hjemmeside. Fed musik, jeg har lyttet til lidt af hvert. Da jeg selv er nordjyde skulle jeg jo straks se hvad det var for videoer ider lå på siden.

Jeg vil lige komme med lidt kritik for at hjælpe jer.

1: Baggrunden virker for voldsom, så det ikke er let at læse teksten. Hos mig fylder den ellers godt nok ud (1024x768)
Jeg ville vælge en ensfarvet baggrund, så bliver det hele mere fredeligt at se på.

2: Når man klikker på et link til en sang, skal det åbne i et nyt vindue, så det stadig er muligt surfe rundt på jeres side
mens man lytter på musikken.

3: Fin side forøvrigt, jeg kigger nok forbi igen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-11-05 09:32

Under "Bandets Historie" står teksten oven på hinanden til slut og det aller sidste er ikke muligt at læse.

Der er ikke for at genere jer, men kun ment som en hjælp til at rette op på fejl som man ikke selv har opdaget.

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 27-11-05 10:51

Som hos Fijala fylder den også godt nok ud hos mig.
Jeg bruger browser IE og her er måske problemet, ser de andre siden i en anden browser,
så opstår der problemer, noget der ser godt ud i IE ser ofte helt anderledens ud i en anden browser,
(eller omvendt) et problem der næsten er uløseligt fordi browserne læser html forskelligt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-05 13:22

Dit billede fylder jo : 1024 X 680 og så er det da klart det ikke har plads i en opløsning på 1024x768, da der jo også skal være plads til selv browseren i skærmvinduet. Går billedet mindre og problemet er løst. Imidlertid kan du ikke være sikker på hvad folk bruger af underlige Googlebar's mm. der 'spiser endnu mere af skærmbilledet, så deeeeet.........

At centrere indhold klares med CSS : http://www.joe2torials.com/view_tutorial.php?view=37

Det var da iøvrigt en forfærdelig spagettikode din WYSIWYG editor laver. Jeg er glad for det ikke er mig der skal vedligeholde/ændre i skidtet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-05 13:30
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-05 13:32
Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 90 point
Dato : 27-11-05 13:43

At din baggrund vises 1½ gang i højere opløsning er fordi du bruger en depricated parameter i din <body...> markør. Nemlig background="..." alle parametre der vedrøre layout i HTML er under afvikling. HTML handler om indhold og CSS om form/layout.

Der findes en nem løsning:

Brug i stedet en CSS egenskab background-image:url('...'); og centrer det med egenskaben background-position:center; uden at repetere det med egenskaben background-repeat:no-repeat;

http://www.w3schools.com/css/tryit.asp?filename=trycss_background-position

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : starshine

Dato : 27-11-05 17:58

Tak for svaret molokyle.
hvis du har nogle kommentarer eller ideer til at gøre vores hjemmeside mere spændende da du var inde og se den må du meget gerne sige til

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-05 18:41

Mange ting, men først lige en decideret fejl I bør rette :

På denne side ("Baggrund") kan jeg ikke læse den sidste del af teksten : http://www.keyfa.dk/index-filer/Page399.htm og billedet med 'Bandets Historien' rykkes af <span> ... </span> elementets CSS ind over teksten.

..og tænk lige på de synshandicappede :

På siderne med tekster er skriften meget lille og der er desværre ikke mulighed for at ændre skriftstørrelsen med CRTL+rullen på musen (..eller i browsermenuen Vis->Tekststørrelse) da CSS formreglen font-size: ikke benytter %; px; eller em; men har en fixed size størrelse på 1 og 7.

..og de der ikke ka' bruge mus :

Indsæt dog nogle accesskey="..." tabindex="..." title="..." parametre i jeres anchor markører (link), så der kan navigeres med tasterne.

Layout og design er en smagssag, så der kan jeg vist ikke være til megen hjælp

Jeg arbejder selv med grafik som et multihandicappet DAMP barn fra Thy-lejren

Kode kan jeg til gengæld godt finde ud af

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-05 18:49

Hmmmm....kandu.dk 'åd' noget af min tekst :

..billedet med 'Bandets Historien' rykkes af

...fortsættes med en forklaring omkring det omsluttede SPAN in-line elementet, hvis CSS egenskaber ikke positionerer blokken korrekt.

MS Publisher er altså ikke det bedste værktøj til at lave hjemmesider. Selv bruger jeg Notesblok (notepad.exe), da der så kun kommer de fejl jeg selv laver og dermed nemt kan rette

Faktisk er jeg kun stødt på een ..én ..1 !!! browser, som lavede korrekt kode og det endda i XHTML1.0, men den er til MAC

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-05 19:02

...1 !!! browser,...

Sludder og vrøvl. Der sku' ha' stået WYSIWYG editor

Editoren er RapidWeaver fra : http://www.realmacsoftware.com/rapidweaver/index.php

</MOLOKYLE>