/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Medicin studie - Hvordan?
Fra : epoxy_88
Vist : 5966 gange
200 point
Dato : 25-11-05 15:31

Jeg ville gerne vide hvilke fag man behøver for at kunne optages til lægeuddannelsen og hvilket niveau man skal have fagene på?

Kommentar
Fra : txn

Dato : 25-11-05 15:36

For det første skal du have meget højt gennemsnit på din gymnasielle uddannelse. Som regel over 9,8. Elers er det bare at søge ind på et studie som kræver lavt gennemsnit, derefter er det muligt at skifte uddannelsesretning senere ( under visse forudsætninger )

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-11-05 15:42
Kommentar
Fra : rwo

Dato : 25-11-05 15:44

Hej Epoxy

Prøv at kigge på denne side: http://www.sund.ku.dk/studieInfo/optagelse/FH_Med.htm .. Det er lægevidenskabsstudiets egen hjemmeside... Her kan du få svar på alle dine spørgsmål...

Dette er et uddrag fra siden:

Adgangskrav
For at blive optaget på Københavns Universitet, skal du have en adgangsgivende eksamen. Derudover skal du opfylde specifikke adgangskrav til den uddannelse, du søger optagelse på.

Medicin kræver:

Matematik på B-niveau

Fysik på B-niveau

Kemi på C-niveau

For at blive vurderet i kvote 1 skal ansøgerne have bestået fagene matematik på B-niveau, fysik på B-niveau og kemi på C-niveau med mindst 8,0 i gennemsnit.

For at blive vurderet i kvote 2 skal ansøgerne have bestået fagene: matematik på B-niveau, fysik på B-niveau og kemi på C-niveau samt dansk og engelsk med mindst 8,0 i gennemsnit

Optagelseskvotienten, altså hvilket snit man skal have for at komme ind, afhænger af hvilket snit ansøgerne har.. Men det kan her nævnes, at I 2003 var kvotienten for optagelse i kvote 1: 9,6 .. Det er et meget godt billede... Men opdelingen i kvote 1 og 2 ophører dog snart, hvorefter man kun optager i een kvote...

Håber dette hjælper!

Hilsen

rwo

Kommentar
Fra : txn

Dato : 25-11-05 15:47

De forskellige universertiteter har også forskellige optagelseskrav - så hvis du har muligheden for at flytte rundt i landet er det værd at undersøge hvor kvoten er ikke er højest. kbh.unit. er det meget høje krav der stilles.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-11-05 15:48
Kommentar
Fra : txn

Dato : 25-11-05 15:53

Fint svar fra rwo
Der er dog stadig muligheder i form af studieskif selvom det er noget forkert grams at rode sig ind i. Husk man tager pladsen fra en der måske virkelig ønsker sig denne uddannelse.
Giv dine point til rwo, for det besvarer næsten dine ?

Kommentar
Fra : rwo

Dato : 25-11-05 15:57

Undskyld... under det svar jeg gav, hvor jeg henviste til en hjemmeside, der skal du klikke dig videre på linket "fagbeskrivelser", det skal jo så også lige nævnes, at snittet kan variere efter georafien... den er højest i København, fordi der er flest ansøgere her til...

rwo

Kommentar
Fra : txn

Dato : 25-11-05 16:02

Kommentar
Fra : epoxy_88

Dato : 25-11-05 16:42

Hvilke fag skal man have udover

Matematik på B-niveau

Fysik på B-niveau

Kemi på C-niveau ?

Kommentar
Fra : txn

Dato : 25-11-05 16:54

Det er de fag der automatisk følger med din studentereksamen. Det er dog en fordel for dig at have engelsk på højt niveau, da du kommer til at bruge kundskaberne under studiet.

Kommentar
Fra : rwo

Dato : 25-11-05 20:19

Hej

Ud over de fag jeg har nævnt ovenfor, så skal du have en adgangsgivende eksamen, der jo så automatisk medfører nogle andre fag.

Denne adgangsgivende eksamen kan være en studentereksamen fra gymnasiet, en HHX (handelsskolen) , HTX (Teknisk skole) Eller HF (Typisk også på gymnasiet). De skal jo så nævnes at man ikke har fysik og kemi på HHX... Så hvis man er sikker på, at det er medicin, der er drømmestudiet, så er det mere smart at vælge f.eks gymnasiet...

Dog kan man supplere sin eksamen med enkeltfag, hvis man skulle stå og mangle et højere niveau i et bestemt fag, eller simpelthen et helt fag, som f.eks. kemi...

Sådanne kurser ligger typisk i sommerferien, så man (på nogle studier) kan søge ind før sommerferien, hvis man senere fremlægger sit bevis for at have klaret det manglende fag/niveau.

Det er så gennemsnittet fra den adgangsgivende eksamen, der bestemmer, om man er med i eliten, og kan søge ind på medicinstudiet (der jo som tidligere nævnt kræver et meget højt snit)

rwo

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-11-05 20:27

Citat
dgangskrav

Du skal have en af følgende uddannelser for at søge om optagelse:
studentereksamen, højere forberedelseseksamen (hf), højere teknisk eksamen (htx) eller højere handelseksamen (hhx).
en tilsvarende udenlandsk eller international gymnasial uddannelse
særligt hf- forløb for fremmedsprogede (GIF).
Særlige krav: Matematik og fysik på B-niveau og kemi på C-niveau.

Vil du søge optagelse på Københavns Universitet i kvote 1, kræver det, at du har mindst 8,0 i gennemsnit i matematik og fysik på B-niveau og i kemi på C-niveau. Der er mulighed for at søge om optagelse på Syddansk Universitet uden at have kemi på C-niveau. Det kræver, at du følger et særligt tilrettelagt forløb efter optagelsen og inden studiestart.

Opfylder du ikke de særlige krav, kan du læse de fag, du mangler som enkeltfag på de Gymnasiale Suppleringskurser (GSK). Du kan også supplere på VUC, studenterkurser, hf-skoler, handelsskoler og visse ingeniørhøjskoler.

Optagelse Uddannelsen er tilsluttet Den Koordinerede Tilmelding (KOT). Du kan søge optagelse i enten kvote 1 eller kvote 2.
I kvote 1 bliver man optaget på baggrund af sin adgangsgivende eksamen. Er der flere ansøgere, end der er pladser, optager man dem med de højeste eksamensgennemsnit. Ansøgningsfristen er 1. juli kl. 12.00.
I kvote 2 bliver man optaget på sine samlede kvalifikationer. Uddannelsesinstitutionerne fastsætter selv deres udvælgelseskriterier. Ansøgere med udenlandske og internationale eksamener skal også søge i kvote 2. Ansøgningsfristen er 15. marts kl. 12.00.
Se mere om vurdering af ansøgere i kvote 2 på Københavns Universitet www.ku.dk, Syddansk Universitet www.sdu.dk og Århus Universitet www.au.dk

Ansøgningsmateriale kan du finde på www.optagelse.dk.

Uddannelsen begynder 1. september og 1. februar.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-11-05 20:53

epoxy_88

Hvis du er studerende på nuværende tidspunkt, så tal med din studievejleder han/hun vil kunne råde og vejlede dig.

God weekend hilsen ans