/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Noveller omhandlende Jehovas Vidner
Fra : tobias_jacobsen
Vist : 1776 gange
70 point
Dato : 05-11-02 19:37

Skriver rapport omkring Jehovas Vidner, og er derfor interesseret i at indrage en analyse fra en novelle omhandlende dette emne.
Er der nogle som ligger inde med nogle anbefalinger?
På forhånd tak!

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 05-11-02 20:32

Hej Tobias

Jeg har ikke selv læst nogle noveller om Jehovas vidner, så jeg kan ikke anbefale en bestemt tekst.
Men her er, hvad jeg fandt hos Google:
http://www.google.com/search?hl=da&lr=&ie=ISO-8859-1&q=%22Jehovas+vidner%22&as_q=Noveller&btnG=S%F8g%A0inden+for%A0resultater

De bedste hilsner
Rellom

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 80 point
Dato : 05-11-02 20:38

"tobias_jacobsen" <tobias_jacobsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:M3Ux9.3270$oC3.403454@news010.worldonline.dk...
> Skriver rapport omkring Jehovas Vidner, og er derfor interesseret i at
> indrage en analyse fra en novelle omhandlende dette emne.
[Snip]

Jeg kan anbefale en, syntes jeg selv, enestående bog af "Raymond Franz",
tidligere medlem af Jehovas Vidners Styrende Råd: "Samvittighedskrise",
fra 1991 forlaget, Werks Offset Århus, ISBN 87-983798-0-1

Jeg har fået bogen af en god ven, som gennem 30 år var JV, men nu er
Baptist. Hvis du er interesseret, kan du få hans e-mail - han vil helt
sikkert gerne videregive sin viden og oplevelser.

Raymond Franz egne forord i bogen:
"Citat"
Jeg har skrevet denne bog, fordi jeg følte mig forpligtet dertil, overfor
dem som jeg holder oprigtigt af, og jeg kan sige med god samvittighed,
at hensigten er at hjælpe dem, ikke skade dem. Hvis det gør ondt at
læse visse afsnit, så husk, at det har ikke gjort mindre ondt at skrive dem.
Jeg håber, læseren vil forstå , at en oprigtig søgen efter sandheden ikke
behøver at skade éns tro, men at alle éns anstrengelser for at finde og
fastholde sandheden vil styrke den sande tros grundvold. Hvordan læserne
vil reagere på disse oplysninger, er naturligvis deres egen sag. Men nu har
jeg i det mindste givet min viden videre, og dermed gjort min moralske
pligt.
"Citat slut"
Mvh. Lars.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 05-11-02 21:25

Hej igen Tobias

Når du efterlyser noveller, går jeg ud fra, at du tænker på fiktion og ikke på dokumentariske tekster?

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-11-02 20:50

"tobias_jacobsen" <tobias_jacobsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:M3Ux9.3270$oC3.403454@news010.worldonline.dk...
> Skriver rapport omkring Jehovas Vidner, og er derfor interesseret i at
> indrage en analyse fra en novelle omhandlende dette emne.
> Er der nogle som ligger inde med nogle anbefalinger?
> På forhånd tak!

Du skal i denne sammenhæng ha' fat på Irma Lauridsen, tidligere "vidne", som
i dèn grad udleverer den rædselsfulde Armageddon-indoktrinering i et par
romaner, der bygger på hendes egne erfaringer.

Se evt. på http://www.vejlebib.dk/forfatternet/IrmaLauridsen/home.htm
og søg selv på hende på dit lokale bibliotek og på nettet.

Det skal selvfølgelig siges at hun er negativ på dem, men at det modsvarende
næppe er til at finde positive værker om Jehovas Vidner, med mindre det er
decideret Vagttårnet-materiale. Det må Philip D. Johnsen (mig bekendt det
eneste Jehovas Vidne i gruppen) kunne hjælpe dig med.

Du kan jo også lige får et par hjemmesider med, nemlig:
www.watchtower.org
http://watchtower.observer.org/
http://www.dci.dk/da/mtrl/index-jv.html
og selvfølgelig
http://www.paulblizard.com/

--
Mvh
Anders Peter Johnsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-11-02 21:43

On Tue, 05 Nov 2002 18:37:16 GMT, "tobias_jacobsen"
<tobias_jacobsen.news@kandu.dk> wrote:

>Skriver rapport omkring Jehovas Vidner, og er derfor interesseret i at
>indrage en analyse fra en novelle omhandlende dette emne.
>Er der nogle som ligger inde med nogle anbefalinger?
>På forhånd tak!

To af de absolut bedste skønlitterære tekster om Jehovas Vidner er:

Irma Lauridsen: Med lyset i øjnene
Anne-Grethe Dahms: Fanden ta'r dig Thora

Med venlig hilsen
Søren Bo Rødgaard Henriksen

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 06-11-02 21:28

Jeg er ikke JV'er, men er vokset op i en familie af sådanne. Derfor har jeg en naturlig indgangsvinkel til religionen som gør at jeg finder indlæg som disse samt diverse indlæg i pressen interessante. Hvis jeg på nogen måde kan bidrage med udtalelser om konkrete problemstillinger vil jeg glædeligt bruge et par minutter på det.

Uden at skulle forsvare nogen vil jeg blot benytte lejligheden til at udtrykke min irritation over den normale indoktrination i tanken om at "sekter" og anderledes religioner som f.eks. Jehovas Vidner - på denne måde er udsat for fortsat kritik af tidligere "medlemmer" og pressen uden at folk sætter sig ind i tingenes sammenhængende. Novellen fra det tidligere medlem af Det Styrende Råd lyder derimod interessant, men hvad almindelige mennesker har af fordomme og indoktrinerede syn på Jehovas Vidner har jeg ikke meget respekt for.

Det svarer lidt til dengang præsterne prædikede at Jorden var flad - men det er den måske også???
Min pointe er, at man skal undersøge tingene til bunds fra en så objektiv som muligt synsvinkel, hvilket er svært hvad angår religion. Hvis man ikke har lyst til dette skal man passe på med at have alt for forudbestemte/fasttømrede fordomme.

Blot et lille opkast...

Godkendelse af svar
Fra : tobias_jacobsen

Dato : 25-11-02 20:52

Tak for svaret Lars Andersen.
Den vil sandsynligvis komme til gavn.

Kommentar
Fra : tobias_jacobsen

Dato : 01-12-02 18:57

Hej Lars.
Du skriver i din besvarelse at din ven sikkert vil udøsle af sin viden omkring JV, og j er faktisk interesseret i hans e-mail. Det kunne nemlig være super hvis j i min rapport kunne indrage et interview eller lign. fra et tidligere medlem.
På forhånd tak!

"Lars Andersen" skrev d. 05-11-02 20:38 dette indlæg :
>
> "tobias_jacobsen" <tobias_jacobsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:M3Ux9.3270$oC3.403454@news010.worldonline.dk...
> > Skriver rapport omkring Jehovas Vidner, og er derfor interesseret i at
> > indrage en analyse fra en novelle omhandlende dette emne.
> [Snip]
>
> Jeg kan anbefale en, syntes jeg selv, enestående bog af "Raymond Franz",
> tidligere medlem af Jehovas Vidners Styrende Råd: "Samvittighedskrise",
> fra 1991 forlaget, Werks Offset Århus, ISBN 87-983798-0-1
>
> Jeg har fået bogen af en god ven, som gennem 30 år var JV, men nu er
> Baptist. Hvis du er interesseret, kan du få hans e-mail - han vil helt
> sikkert gerne videregive sin viden og oplevelser.
>
> Raymond Franz egne forord i bogen:
> "Citat"
> Jeg har skrevet denne bog, fordi jeg følte mig forpligtet dertil, overfor
> dem som jeg holder oprigtigt af, og jeg kan sige med god samvittighed,
> at hensigten er at hjælpe dem, ikke skade dem. Hvis det gør ondt at
> læse visse afsnit, så husk, at det har ikke gjort mindre ondt at skrive dem.
> Jeg håber, læseren vil forstå , at en oprigtig søgen efter sandheden ikke
> behøver at skade éns tro, men at alle éns anstrengelser for at finde og
> fastholde sandheden vil styrke den sande tros grundvold. Hvordan læserne
> vil reagere på disse oplysninger, er naturligvis deres egen sag. Men nu har
> jeg i det mindste givet min viden videre, og dermed gjort min moralske
> pligt.
> "Citat slut"
> Mvh. Lars.
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-12-02 19:27

tobias_jacobsen <tobias_jacobsen.news@kandu.dk> skrev dette i
news:j0sG9.49658$HU.3513755@news010.worldonline.dk

> Hej Lars.
> Du skriver i din besvarelse

Desværre skrev han ikke noget om dette link:
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
Den rigtige anvendelse forøger risikoen for at graden af
misforståelser bliver væsentlig reduceret

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
Se mit nye forsøg på at lave en webside :
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/test/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-12-02 20:29

"tobias_jacobsen" skrev i en meddelelse

> Du skriver i din besvarelse at din ven sikkert vil udøsle af sin viden
> omkring JV, og j er faktisk interesseret i hans e-mail. Det kunne nemlig
> være super hvis j i min rapport kunne indrage et interview eller lign.
> fra et tidligere medlem.

Hvad med noget viden fra et nuværende medlem eller noget litteratur fra
Jehovas Vidner? Forsøg fx følgende:

Jehovas Vidners officielle website: www.watchtower.org.
Her findes meget på mange sprog, deriblandt mange af vore publikationer
inklusive billeder.
www.watchtower.org/languages/danish/library/jt/index.htm for en brochure,
der informerer om Jehovas Vidner.

Jehovas Vidners website til medierne: www.jw-media.org.
Her findes udgivelser til medierne. Der er også henvisninger til lokale
landes sites, hvor man kan følge den
lokale situation, fx Frankrig og Rusland. Sitet har også henvisninger til
behandlingen af Jehovas Vidner i mange
lande.

www.jw-media.org/people/statistics.htm for talmateriale om Jehovas Vidner.

Med venlig hilsen

Filip Johnsen
Et af Jehovas Vidner

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-12-02 22:10

"tobias_jacobsen" <tobias_jacobsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:j0sG9.49658$HU.3513755@news010.worldonline.dk...
> Hej Lars.
> Du skriver i din besvarelse at din ven sikkert vil udøsle af sin viden
> omkring JV, og j er faktisk interesseret i hans e-mail. Det kunne nemlig
> være super hvis j i min rapport kunne indrage et interview eller lign.
> fra et tidligere medlem.
> På forhånd tak!
[klip]

Svar er afsendt til din email.
Mvh. Lars.

Kommentar
Fra : tobias_jacobsen

Dato : 04-12-02 17:20

Har desværre ikke modtaget nogen mail....
tobias_jacobsen@yahoo.dk