/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Dele en internetforbindelse
Fra : ludo_102
Vist : 476 gange
50 point
Dato : 22-11-05 18:36

Hej!

Jeg har en Stofa Internet forbindelse (Ikke familiepakken vel at mærke). Vi er 2 i samme lejlighed der ønsker at dele denne forbindelse. Det skal ikke være trådløs, med mindre man kan finde en rigtig billig løsning.
Jeg mener at for at 2 computere skal kunne være på nettet samtidigt bliver man nødt til at køre det gennem en IP-adresse, nu når vi ikke har investeret i familiepakken. Ved ikke om det kan lade sig gøre.

Del internettet så to computere kan være på nettet samtidigt, skal ikke være trådløst? Nogen der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 22-11-05 19:01

det burde kunne gå ved at købe en switch det er bare lige at sætte til også vuti køre det

eller en router der kræver lidt mere opsætning alt efter hvad i roder med på nettet

men kender ikke helt stofa ved ikke om i skal købe 2 dynamiske ip adr.

eller i bare som mig der køre cybercity bare giver hver pc en lokal ip 10.0.0.?

held og lykke

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 22-11-05 19:33

hvis i kun har 1 ip addresse.
så skal i have fat i en router, og den er også rimelig billig,

men hvis i har 2 ip'er så køb en switch.

find lige ud af hvor mange ip'er i har,

men her er den router jeg har og den virker fint.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=23773

Kommentar
Fra : ikazoo

Dato : 22-11-05 19:34

Hej.

Vi har tele2adsl, med kun en IP-adresse, vi har købt en router, og deler nu forbindelsen på 4 pcér

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 50 point
Dato : 22-11-05 20:19

Du skriver:
Citat
Jeg mener at for at 2 computere skal kunne være på nettet samtidigt bliver man nødt til at køre det gennem en IP-adresse,....

Under alle omstændigheder skal du bruge en IP adresse, som tildeles af opkoblingsstedet, uanset om det er udbyder eller en lokal IP fra en router.
Hvis du kun har en IP fra STOFA, så SKAL du bruge en router, som så tideler lokale IP-adresser til alle tilsluttede enheder.
Du skal så ind på signon siden og genregistrere din opkobling, så STOFA kan se din nye MAC adresse på routeren, istedet for på din PC. - Så klarer routeren alt det lokale, hvis du sætter den til DHCP. - Stofa kan nu kun se din Routers MAC adresse, og ved ikke hvor mange PC'er du har sat på.
Du har også en ekstra sikkerhed med en router, da de i reglen har en indbygget firewall, der beskytter det lokale netværk. STOFA er jo kendt for, at der florere meget skidt på deres net.
Du kan i dag købe routere til omkring 300 kr +- - Så er der 4 LAN porte at gøre godt med i første omgang, så hvis du er med på noderne er der også plads til en IP telefon.
MEN det skal være en router! - ikke en switch eller hub. De duer ikke hvis du kun har en IP adresse til dit abonnement.

Godkendelse af svar
Fra : ludo_102

Dato : 22-11-05 22:42

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-11-05 15:09

Du kan i denne uge købe et supertilbud hos ALDI (har selv lige købt det som ekstra udstyr til mit store netværk)
Router med 4 LAN porte og trådløs 54 Mbps forbindelse, til 299.-
USB doggels 54 Mbps trådløs, til 149.-

I næste uge har de en WI-FI telefon til internettet, se på linket:
http://www.aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_48/OFF10.HTM