/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Tanganyika Cichlider....
Fra : Wheelie
Vist : 2335 gange
20 point
Dato : 29-07-01 14:03

Jeg har i længere tid overvejet at få et akvarie. Ideen er at købe et 250 liters (hvis nogle har et brugt sæt i århus eller omegn til salg, så mail venligst).

Jeg er blevet lidt forelsket i flg. typer fisk :
* Neolamprologus Pulcher (prinsessen fra Burundi)
* Julidochromis Marlieri
* Lamprologus Meleagris
* og evt også Paracyprichromis Nigripinnis

Spørgsmålet er så, hvilke af disse arter det teritorie- og adfærdsmæssigt vil være mest hensigtsmæssigt at sætte sammen på 250 l. Dessuden vil jeg gerne vide hvor mange af hver enkelt art der bør købes. Jeg regner med at bygge en indvendig bagbeklædning i flamingo for at skaffe flere huler og skjulesteder, men er det nok til at man både kan have prinsessen fra berundi og J. marlieri til at gå sammen?

Med stor forventningsglæde,
På forhånd mange tak.
Jesper

Accepteret svar
Fra : gibson

Modtaget 30 point
Dato : 29-07-01 14:31

Prinsen af Burundi hedder Neolamprologus Brichardi og mine erfaringer er at den passer bedst til et specialakvarie. Men hvis du køber dem meget unge så kan du gå sammen med fx Neolamprologus leleupi, men så snart der kommer under bliver de uvenner og Neolamprologus fisk får unger KONSTANT da de vil opbygge en koloni, og derfor egner de sig bedst til et special akvarium. Kønsforskellene er ikke synlige så du skal nok købe 4 stk Brichardi og når de har dannet par skal de andre væk fra akvariet. Jeg forsøgte en gang med 4 stk Brichardi og 4 stk leptosoma i et 250L og det varede ikke længe før jeg måtte fjerne 2 stk Brchardi og 4 stk leptosoma. Neolamprologus og lamprologus arter er MEGET agressive. Hvis man VIL have Neolamprologus er det bedst med 1 par i ca 60L eller derover. Bemærk at Neolamprologus også underminere hele bunden fordi de graver huler, så større sten placeres direkte på flamingo. Når du har Tanganyika så smid Kalksten i vandet da vandet foretrækkes hårdt. Til gengæld har jeg haft succes med Julidochromis sammen med fredelige cichlider og jeg vil mene at du kan have 12 fisk (fuldvoksne) i et 250L.

Kommentar
Fra : gibson

Dato : 29-07-01 14:36

Jeg har selv fået inspiration fra denne side og Stubbe har en brevkasse hvor du kan spørge om alt. Han ved alt om Tanganyika...held og lykke --> Tanganyika er særdeles underholdende.. :)

Kommentar
Fra : gibson

Dato : 29-07-01 14:37
Kommentar
Fra : gibson

Dato : 29-07-01 14:47

Jeg ville købe Julidochromis Marlieri sammen med Tropheus arter. fx :
http://www.akvariebladet.dk/galleri/cichlider/Tanganyikasoen/Tropheus/Tropheus_sp_Ikola.html

Godkendelse af svar
Fra : Wheelie

Dato : 29-07-01 16:03

Mht. "burundiens" navn, så har jeg taget udgangspunkt i B.B Larsen og F. Ingemann Hansens bog "Cichlider fra hele verdenen". Iflg. dem er der ikke noget i vejen for at have den gående sammen med andre arter. Men alle praktiske erfaringer tæller jo meget, så mange tak for hjælpen. Nogle andre der gerne vil supplere....?

MVH Jesper
Jsigh@hotmail.com

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-07-01 16:50

"Wheelie" <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:jWS87.1310$V53.181737@news000.worldonline.dk...
> Jeg har i længere tid overvejet at få et akvarie. Ideen er at købe et
> 250 liters (hvis nogle har et brugt sæt i århus eller omegn til salg, så
> mail venligst).
>
> Jeg er blevet lidt forelsket i flg. typer fisk :

> * Neolamprologus Pulcher (prinsessen fra Burundi)

Undskyld du skriver Neolamprologus Pulcher (prinsessen fra Burundi) =
Neolamprologus pulcher "Daffodil"
Men hedder den ikke Neolamprologus brichardi (prinsessen fra Burundi)
Jeg tror også at du for et problem med at finde den i butikkerne

Hilsen Rasmus
/ Rasmus@akvarie-galleri.dk

> * Julidochromis Marlieri
> * Lamprologus Meleagris
> * og evt også Paracyprichromis Nigripinnis
>
> Spørgsmålet er så, hvilke af disse arter det teritorie- og
> adfærdsmæssigt vil være mest hensigtsmæssigt at sætte sammen på 250 l.
> Dessuden vil jeg gerne vide hvor mange af hver enkelt art der bør købes.
> Jeg regner med at bygge en indvendig bagbeklædning i flamingo for at
> skaffe flere huler og skjulesteder, men er det nok til at man både kan
> have prinsessen fra berundi og J. marlieri til at gå sammen?
>
> Med stor forventningsglæde,
> På forhånd mange tak.
> Jesper
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-07-01 20:14

Hej Jesper

>Jeg er blevet lidt forelsket i flg. typer fisk :
>* Neolamprologus Pulcher (prinsessen fra Burundi)
>* Julidochromis Marlieri
>* Lamprologus Meleagris
>* og evt. også Paracyprichromis Nigripinnis
>Spørgsmålet er så, hvilke af disse arter det territorium- og
>adfærdsmæssigt vil være mest hensigtsmæssigt at sætte sammen på 250 l.

Indretningen af dit akv. er i høj grad afgørende for, hvilke fisk du kan
holde sammen. Da både Neolamprologus Pulcher (Som X-dude skriver er det ikke
"prinsessen fra Burundi", men den kaldes i stedet "prinsessen af Zambia")
Julidochromis Marlieri og Paracyprichromis Nigripinnis er hulelegere vil det
kræve utrolig mange huler i dit akv. for at alle fiskene kan etablere et
territorium - Jeg ville nok vælge J. Marlieri og P. Nigripinnis, da de begge
har et roligt temperament. Jeg kender ikke N. Pulcher så godt, men kunne
forestille mig at den kunne udkonkurrere de to andre typer og blive lidt for
dominerende (måske er der andre der kan hjælpe lidt her? Min erfaring
stammer fra N. Brichardi!)

Neolamprologus Meleagris er en sneglehusleger og derfor ikke i direkte
konkurrence med de andre, hvad angår levested, så det skulle nok kunne lade
sig gøre, hvis du får spredt nogle sneglehuse ud i sandet et stykke væk fra
hulerne. Bemærk, at N. meleagris kan vise meget aggressive opførsel overfor
artsfælder, derfor en god ide, at sprede sneglehuse over hele bunden istedet
for at koncentrere dem i et hjørne.

Med hensyn til antalet af fisk: Hvor travlt har du? ...og hvor mange penge
har du? Ovenstående fisk, vil højt sandsynlig i løbet af kort tid gøre deres
ejer til lykkelig indehaver af titlen "opdrætter" - Så i stedet for at købe
dit ønske akv. fra start, så lad det udvikle sig og få den glæde med, som
det er at se egen yngel vokse op!

Håber du kan bruge noget af ovenstående, når/hvis du finder et sted omkring
Århus, hvor man kan købe Paracyprichromis Nigripinnis så må du meget gerne
lige sende mig en mail privat Eller er der andre derude, som kan være
behjælpelige?

KH Allan Godsk Larsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-07-01 21:29

Allan Godsk Larsen <0059675m001@mail1.stofanet.dk> skrev i en
news:3b6460bb$0$3242$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Indretningen af dit akv. er i høj grad afgørende for, hvilke fisk du kan
> holde sammen. Da både Neolamprologus Pulcher (Som X-dude skriver er det
ikke
> "prinsessen fra Burundi", men den kaldes i stedet "prinsessen af Zambia")
> Julidochromis Marlieri og Paracyprichromis Nigripinnis er hulelegere vil
det
> kræve utrolig mange huler i dit akv. for at alle fiskene kan etablere et
> territorium - Jeg ville nok vælge J. Marlieri og P. Nigripinnis, da de
begge
> har et roligt temperament. Jeg kender ikke N. Pulcher så godt, men kunne
> forestille mig at den kunne udkonkurrere de to andre typer og blive lidt
for
> dominerende (måske er der andre der kan hjælpe lidt her? Min erfaring
> stammer fra N. Brichardi!)

Er Paracyprichromis hulelegere??
Jeg havde da nogle Paracyprichromis bernie(mener jeg de staves) de brugte
da bare
en sten til at lægge æggene på, hvor efter hunnnen samlede dem op på.

I naturen er Paracyprichomis og Cyprochromis da fra de frie vandmasser,
og kommer normalt ikke
i kontakt med huler, og hvad skal de dog bruge dem til når hunne har
æggene i munden?

Carsten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-07-01 22:46

Wheelie wrote in message ...
>Jeg har i længere tid overvejet at få et akvarie. Ideen er at købe et
>250 liters (hvis nogle har et brugt sæt i århus eller omegn til salg, så
>mail venligst).
>
>Jeg er blevet lidt forelsket i flg. typer fisk :
>* Neolamprologus Pulcher (prinsessen fra Burundi)
>* Julidochromis Marlieri
>* Lamprologus Meleagris
>* og evt også Paracyprichromis Nigripinnis
>
>Spørgsmålet er så, hvilke af disse arter det teritorie- og
>adfærdsmæssigt vil være mest hensigtsmæssigt at sætte sammen på 250 l.
>Dessuden vil jeg gerne vide hvor mange af hver enkelt art der bør købes.
>Jeg regner med at bygge en indvendig bagbeklædning i flamingo for at
>skaffe flere huler og skjulesteder, men er det nok til at man både kan
>have prinsessen fra berundi og J. marlieri til at gå sammen?
>
Hej Jesper

Om du kan holde J. marlieri og N. Pulcher sammen vil jeg ikke komme ind på,
men blot mine erfaringer med N. Pulcher.

Den er utrolig teritorial, og et par indtager et teritorie på ca. 20 gange
20 cm. Dette teritorie bliver forsvaret med næb og klør. At N. pulcher er en
fin begynder cichlide, vil jeg kalde en sanhed med modifikationer. Den
stiller ikke de store krav til vand og foder. Fisken yngler fra man sætter
dem i akvariet til man sælger dem igen.

Men man bliver hurtigt træt at den vandvittige terotorie adfærd. Jeg har
netop skilt mig af med mine, er der er kommet en helt anden ro / magt
balance i akvariet. Jeg tror det gælder for alle arterne i bricardi
komplexet, da jeg fornylig købte et par N. Savoy, som havde samme adfærd.
Disse blev hurtig sat i et akvarie for sig.

Desuden er fisken så billig, at du ikke har meget ud af at fodre et kuld
unger op.

Jeg ville istedet vælge N. Leleupi, en utrolig flot helt igennem gul fisk.
Denne bruger hele akvariet, og er kun aggresiv over for sine egne
artsfæller. Dog ikke så meget at du ikke kan holde flere hander.

Du kan lige få min sammesætning som går i et 600 liters akv, så kan du måske
få lidt inspiration.

N. Leleupi 6 stk
A. Compressiceps 5 stk
N. Similis 4 stk
C. Leptosoma jumbo 12 stk
Xenocare maller, ukendt antal

Jeg forventer i løbet af ugen at supplere med en mindre flok tropheus.

mvh
René

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-07-01 23:29

"Ikola" <dont@spam.me> skrev:

<N. Pulcher.>
> Den er utrolig teritorial, og et par indtager et teritorie på ca. 20 gange
> 20 cm. Dette teritorie bliver forsvaret med næb og klør. At N. pulcher er en
> fin begynder cichlide, vil jeg kalde en sanhed med modifikationer. Den
> stiller ikke de store krav til vand og foder. Fisken yngler fra man sætter
> dem i akvariet til man sælger dem igen.

Jeg havde engang et par som var rimelig voldsomme må jeg nok ind-
rømme. De gik i et 530 ltr. sammen med 10 stk. Tropheus Moori og
når de første havde fundet et sted hvor de ville opfostre deres unger,
så kunne de to fisk faktisk holde de 10 Tropheus henne i den ene
halvdel af akvariet, men de selv havde den anden og vi snakker trods
alt om fisk som var noget mindre end mine Tropheus er. Selv de store
unger af N. Pulcher på omkring 5 cm. kunne få en noget større fisk til
at flygte i vild panik, hvilket sikkert skyldes de lede sylespidse tænder
de har i kæften.
Det mest fascinerende ved dem er deres yngleadfærd hvor de større
unger passer på de mindre, men det er også så effektivt at man lyn-
hurtigt kan fylde et akvarium op med fisk.
Efter min mening kræver de et specialakvarium hvor de går alene.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-07-01 01:04

Carsten Gall <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:9k1rdo$1gij$1@news.cybercity.dk...

> Er Paracyprichromis hulelegere??
> Jeg havde da nogle Paracyprichromis bernie(mener jeg de staves) de
brugte
> da bare
> en sten til at lægge æggene på, hvor efter hunnnen samlede dem op på.
>
> I naturen er Paracyprichomis og Cyprochromis da fra de frie vandmasser,
> og kommer normalt ikke
> i kontakt med huler, og hvad skal de dog bruge dem til når hunne har
> æggene i munden?
>
> Carsten

Hej Carsten

OK, at kalde dem hule-"legere" var nok forkert, men så hulebeboere da. Der
har, blandt andet på nettet, været en hel del diskussion om forskellen på
Paracyprichomis og Cyprochromis. På trods af deres umiddelbare lighed i
kropsfacon o.s.v. tyder det på at Paracyprichomis i levestil minder mere om
f.eks. en julidochromis se f.eks. http://www.cincycichlids.com/Para_Nig.html
eller http://www.tanganjikaseecichliden.de/paracyprichromis.htm

Jeg må dog tilstå at det er småt med egne erfaringer hvad angår
Paracyprichomis (se efterlysningen af forhandler i tidligere post). Hvad var
dine erfaringer med Paracyprichromis bernie gik de i huler eller var de mere
"Cyprochromis - agtige"?

KH Allan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-07-01 09:25

Allan Godsk Larsen <0059675m001@mail1.stofanet.dk> skrev i en
news:3b64a4af$0$3245$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
>
> Carsten Gall <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en
> news:9k1rdo$1gij$1@news.cybercity.dk...
>
> OK, at kalde dem hule-"legere" var nok forkert, men så hulebeboere da. Der
> har, blandt andet på nettet, været en hel del diskussion om forskellen på
> Paracyprichomis og Cyprochromis. På trods af deres umiddelbare lighed i
> kropsfacon o.s.v. tyder det på at Paracyprichomis i levestil minder mere
om
> f.eks. en julidochromis se f.eks.
http://www.cincycichlids.com/Para_Nig.html
> eller http://www.tanganjikaseecichliden.de/paracyprichromis.htm
>

> Jeg må dog tilstå at det er småt med egne erfaringer hvad angår
> Paracyprichomis (se efterlysningen af forhandler i tidligere post). Hvad
var
> dine erfaringer med Paracyprichromis bernie gik de i huler eller var de
mere
> "Cyprochromis - agtige"?

Min erfaring med "bernierne" var at de opførte sig fuldstændigt som
Cyprochromiserne.
Men i modsætning til Cyprochromiserne, var det hunnen som var flottest
farvet.
Desværre er Paracyprochromis bernie, en ret sart fisk og det tager
ulideligt lang tid at
fodre ungerne op. Bernie hunnerne har den sjove ting at de også kan
svømme med bugen oppe,
det kunne dog tyde på en vis tilknytning til huler.

Carsten

Kommentar
Fra : gibson

Dato : 30-07-01 10:41

Brichardi samt mange andre Tanganyika kan købes i Drafisken i Århus (Her hvor du bor).

Kommentar
Fra : gibson

Dato : 30-07-01 10:43

= Dragefisken

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-07-01 19:32

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev i en meddelelse
news:T6097.2048$lh7.227211@news010.worldonline.dk...
> "Ikola" <dont@spam.me> skrev:
>
> <N. Pulcher.>
> > Den er utrolig teritorial, og et par indtager et teritorie på ca. 20
gange
> > 20 cm. Dette teritorie bliver forsvaret med næb og klør. At N. pulcher
er en
> > fin begynder cichlide, vil jeg kalde en sanhed med modifikationer. Den
> > stiller ikke de store krav til vand og foder. Fisken yngler fra man
sætter
> > dem i akvariet til man sælger dem igen.
>
> Jeg havde engang et par som var rimelig voldsomme må jeg nok ind-
> rømme. De gik i et 530 ltr. sammen med 10 stk. Tropheus Moori og
> når de første havde fundet et sted hvor de ville opfostre deres unger,
> så kunne de to fisk faktisk holde de 10 Tropheus henne i den ene
> halvdel af akvariet, men de selv havde den anden og vi snakker trods
> alt om fisk som var noget mindre end mine Tropheus er. Selv de store
> unger af N. Pulcher på omkring 5 cm. kunne få en noget større fisk til
> at flygte i vild panik, hvilket sikkert skyldes de lede sylespidse tænder
> de har i kæften.
> Det mest fascinerende ved dem er deres yngleadfærd hvor de større
> unger passer på de mindre, men det er også så effektivt at man lyn-
> hurtigt kan fylde et akvarium op med fisk.
> Efter min mening kræver de et specialakvarium hvor de går alene.
>
> --
> Mvh. Madsen
> Remove "who" in e-mail.
>
Hej

Inden det bliver en fast overbevisning at N.Pulcher eller de andre typer fra
dette kompleks... er totalt dominerende og skal have store territorier...så
vil jeg lige tilføje at jeg har et 280l med et par N.pulcher med unger, et
par N. multifaciatus m.unger et par N.leuluipi m. unger og et par N.brevis
også med unger... derudover går der nogle maller, som ihærdigt formerer sig,
men hvor der aldrig rigtig kommer andet en små søde malle unger på ½ cm ud
af det ..og så er de væk , og så går der 3 små J.regani...
alle disse fisk trives i fin sam-eksistens og min N.pulcher har et revir
imellem nogle sten, som de da godt nok passer på, men ikke mere end eks
leulupi hannen svømmer hen forbi der hvor de har deres yngel svømmende, uden
at der bliver gjort voldsomme udfald mod denne. endvidere genere de ikke
nogel af de andre par.

Så de behøver ikke at have et halvt 530l akvarie.

med hensyn til det første sp- vedr .250l så har jeg selv et akvastabil og
syntes at de mål det har gør det ret uegnet til at have denne form for
Tanganikya ciklider i, da det er højt og smalt og ikke har det store
bundareal.. så jeg ville ---hvis jeg var dig, prøve at finde et der er i
nogle andre mål.Heller et laver akvarie med et større bundareal.

Bria.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-07-01 20:24

"Brian Christensen" <b-christensen@mail.dk> skrev:

[N. Pulcher]
> Så de behøver ikke at have et halvt 530l akvarie.

Nej, det er også muligt at min sammensætning med Tropheus var ret
uheldig.
Jeg har en kammerat som også oplevede lignende problemer ved at
sætte Tropheus og N. Pulcher sammen og siden har jeg hørt at disse
to faktisk konkurrerer om territorierne nede i søen, men ved så ikke
om det kun er rygter eller, om det har hold i virkeligheden. Det var en
der påstod at skulle have tjek på forholdene i Tankanyikasøen, men
det er der jo så mange der påstår de har ;)

Var det for øvrigt ikke dig der købte mine N. Pulcher?

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-07-01 21:23

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev i en meddelelse
news:gvi97.1861$V53.261800@news000.worldonline.dk...
> "Brian Christensen" <b-christensen@mail.dk> skrev:
>
> [N. Pulcher]
> > Så de behøver ikke at have et halvt 530l akvarie.
>
> Nej, det er også muligt at min sammensætning med Tropheus var ret
> uheldig.
> Jeg har en kammerat som også oplevede lignende problemer ved at
> sætte Tropheus og N. Pulcher sammen og siden har jeg hørt at disse
> to faktisk konkurrerer om territorierne nede i søen, men ved så ikke
> om det kun er rygter eller, om det har hold i virkeligheden. Det var en
> der påstod at skulle have tjek på forholdene i Tankanyikasøen, men
> det er der jo så mange der påstår de har ;)
>
> Var det for øvrigt ikke dig der købte mine N. Pulcher?
>
> --
> Mvh. Madsen
> Remove "who" in e-mail.
>
Hej

Jo, men de holdt ikke så længe ...dvs. at hannen så jeg aldrig spise mens
jeg havde den og selvom jeg prøvede at medicinere den ,,,virkede som noget
bugvattersot, flaggelat ....agtigt.. så døde han og hunne gik til da jeg
flyttede her for 2 mdr siden...

men det kan godt være der er noget med Tropheus og N. pulcher ect. det ved
jeg ikke noget om...

mit sidste indlæg var også mest for bare at gøre opmærksom på at denne meget
smukke fisk godt kan være rolig og fredelig.

Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-07-01 21:47

"Brian Christensen" <b-christensen@mail.dk> skrev:

> Jo, men de holdt ikke så længe ...dvs. at hannen så jeg aldrig spise mens
> jeg havde den og selvom jeg prøvede at medicinere den ,,,virkede som noget
> bugvattersot, flaggelat ....agtigt.. så døde han og hunne gik til da jeg
> flyttede her for 2 mdr siden...

Hmm, det er jeg ked af at høre. :(

> mit sidste indlæg var også mest for bare at gøre opmærksom på at denne meget
> smukke fisk godt kan være rolig og fredelig.

Helt sikker. Da mit par kom til at gå alene blev der også en hel anden
ro over dem, men egentlig regnede jeg med at det var fordi de ikke
havde andre fisk at hundse rundt med, men noget tyder jo så på at
de sagtens kan gå med andre fisk uden at det går helt i kaos.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.