/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
MSI 915P COMBO FR og boot problemer
Fra : D9N
Vist : 480 gange
500 point
Dato : 09-11-05 17:18

Hejsa
jeg sidder med et MSI 915P combo FR board, som er blevet byttet 2 gange nu.

boardet blev købt i Maj 05 og installeret med IDE RAID , har så haft noget
brok med en blå skærm , sider med lyd der ikke kunne vises i IE osv.

satte så 2 Samsung 160JJ SATA diske på, og beyndte at indstallere dem, det
virkede fint til alt var indlæst, så tabte den SATA diskene ..

når strømmen blev hevet fra og sat til kunne den finde dem men ikke boote
på dem.

jeg byttede boardet, og fik et ombytningsboard, den bootede så op, jeg
installerede færdig og satte den væk.
da den skulle hentes satte jeg den til igen og bios var nulstillet.
jeg målte backup batteriet til 0.56 V så det byttede jeg ud, startede den
op og lukkede ned, tog trømmen fra i 10 min.

og så var det batteri tomt for strøm også.

jeg hev bordet ud og fik det byttet.

monterede det, og bootede, men intet skete...
så hev jeg USB fra samme resultat , SATA fra og så bootede den.
satte SATA til og den bootede igen, men med en S.M.A.R.T fejl på disk 1,
som jeg så tog fra,
så bootede den igen ikke...

tog SATA fra og hev strømmen fra , så bootede den.
genstartede og så bootede den igen ikke...

og det er så der jeg er nu ...

har også testet motherboard, diske, grafikkort, processor, ram med PC-Check og iflg. det skulle alt være ok .

jeg er nu på grænsen af et nervesammenbrud ... og ved at gøre grimme ting
(jeg bor på 3 sal) ved den ¤&%¤& maskine...

HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP!!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-11-05 17:34

Tag alt unødig harware fra, du behøver kun grafikkort/cpu og køler samt ram for, at få det til, at boote. Booter den da skal du have testet dit hardware. Du kan tilslutte enkeltvis, indtil det ikke booter, da har du sønderen.

Kommentar
Fra : D9N

Dato : 09-11-05 17:39

det er prøvet ...

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-11-05 17:47

Det er typisk ram eller grafik, der gør at den ikke booter.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-11-05 18:00

D9N

Jeg føler med dig

Har selv prøvet at stå i nået nær samme situation. Det eneste der hjalp var at pille cpu ag boardet og sætte den i igen så bootede den. Indtil næste gang den havde stået stille til dagen efter, så var den gal igen, Til at begynde med stod den under computer bordet, men det fik jeg dårlig ryg af så tilsidst måtte den stå på bordet.
Det viste sig at der var en dårlig forbindelse i boardet i soklen og den forsvandt når cpuen lige udviddede den lille smule pga varme, det var ved at give mig grå hår (de er nu kommet senere )
Jeg tror ikke det er dit board, da du jo nu har prøvet 3 stk. men måske nærmere ram eller grafikkort som peet nævner.

Kommentar
Fra : D9N

Dato : 09-11-05 18:01

jo men den booter jo indimellem ...

og rammene og grafikkortet er testet med pc-check og fundet ok.

jeg har også prøvet med 1 klods i ... samme resultat

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-11-05 18:06

Vil sige, at det er din bios, der fejler, har du prøvet, at flashe den med en nyere version?

Kommentar
Fra : D9N

Dato : 09-11-05 19:17

der er nyeste version på 1.8

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-11-05 19:28

Har du prøvet, at loade bios default?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-05 19:40

Har du indstalleret de SATA drivere

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-11-05 19:50

Eyvind<>Den skal boote uden driver også.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-11-05 19:52

Vi er lige enige? Ingen boot, betyder intet skærmbillede?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-11-05 19:52

Tjoh! Det kunne vel osse være en defekt strømforsyning! Tror ikke på at det er motherboardet!

Kommentar
Fra : D9N

Dato : 09-11-05 20:11

jeg tænder men skærmen skifter ikke til grøn, og der kommer ikke noget bip.

efter 4-5 forsøg hvor strømmen tages fra så booter den i raid , men kommer så med en blå skræm ind imellem... men ikke hver gang ...

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-11-05 20:48

Som tedd siger, kan det være PSU, der lige skal lades et par gange for, at give power nok.

Kommentar
Fra : D9N

Dato : 09-11-05 23:06

har målt på psu når den booter og ikke booter, og der er ingen forskel ..

11.87
5.08
3.38
1.40

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-11-05 09:02

Det er kun spændingen, du måler, det der skal måler, er om den giver nok ampere på de forskellige spænger, det kræver lidt mere end et standard multimeter.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-11-05 10:09

At der ingen beep kommer ved opstart bekræfter blot mistanken om strømforsyningen!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-11-05 10:13

Har også set biosfejl med samme, men oftest er det PSU.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-11-05 10:26

Ja, men 3 bundkort med biosfejl? Hvis det f.eks er en ældre PSU og et nyere bundkort, kan det jo osse være at strømforsyningen mangler det ekstra p4 strømstik, som moderne bundkort kræver?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-11-05 10:31

Ellers er det jo ikke den store invenstrering! Man kan få PSU til under 200 kr idag! Eller lige låne en fra en ven! Så kan man jo komme videre med fejlfinding, hvis det viser sig at det ikke var der problemet lå!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-11-05 10:34

samtygger.

Kommentar
Fra : D9N

Dato : 10-11-05 16:27

Tedd nej det mangler ikke, og er monteret korrekt ..

peet49 ja det er kun spændingen og ikke belastningen der er målt, men normalt falder spændingen hvis belastningen ikke kan opfyldes.
og der er ingen forskel på spændingen ved boot og ikke boot.
og det er nu heller ikke et alm. multimeter det er et beregnet til formålet *S*

men tager ud og får skiftet dele ud i aften, og så håber jeg at ku give resultatet i morgen.

takker for hjælpen indtil videre

D9N

Kommentar
Fra : D9N

Dato : 11-11-05 13:19

jeg prøvede i går aftes at sætte andre ram i, andet grafikkort, pille alt fra, skifte PSU ..... intet hjalp...

jeg tager nu til SHG og får det byttet til noget andet end et MSI board.

D9N

Kommentar
Fra : D9N

Dato : 06-12-05 16:39

har skiftet boardet igen og sat et Asrock i istedet... og wupti alt fungerer.

min svigerfar købte så en lillebror til det MSI board også med SATA osv ..
det lavede sjovt nok samme fejl som midt, han har os byttet det til et ASrock .. og tja nu virker den pc også ...

kan desværre ikke lukke spørgsmålet da ingen ku ramme raigtigt .. men takker for svarene jeg har fået *S*