/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
beløb til fødselsdag
Fra : snusi
Vist : 4209 gange
100 point
Dato : 04-11-05 15:43

Vi skal til fest i famillien. Det er et ægtepar som begge er blevet 40 år. Hvad er rimeligt at give, når det er pengegave?
snusi

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-11-05 15:49

500 kr. pr. person er hverken for lidt eller for overdådigt. Sammenlign med at I jo får en god fest med mad og drikke. Hvad skulle I give for det hvis I skulle på Restaurant med efterfølgende dans og levende musik?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-11-05 16:18

Det er jo altid dejligt at blive inviteret til fest og hvor gavens størrelse absolut ikke kan sammenlignes med et besøg på en restaurant.
Gavens størrelse er ikke afgørende, men derimod glæden ved at give en gave og som oftest afpasses efter ens økonomiske formåen, hvor tæt er man er på ægteparret osv. Og det ville jeg tage som udgangspunkt.

//bentjuul

Kommentar
Fra : marcogc

Dato : 04-11-05 16:21

500.- du må have spist grød . 300.- er godt nok eller hvad man nu har råd til. Det er ikke gavens størrelse, men tanken der tæller. Og det er også godt nok til din famillie, hvis det er nogle ordentlige mennesker og det er det vel .
Giv hvad du har råd til.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-11-05 16:21

Enig Bent, men som spørgsmålet er stillet er beløbet jo meget relevant. Jeg svarer kun på spørgsmålet som det er stillet.

Accepteret svar
Fra : melbit

Modtaget 110 point
Dato : 04-11-05 16:22

Hvis det er som du skriver at det er fest i Jeres familie, så må der da være god mulighed for at finde andre der kender "satserne" - Nogle familier er jo billigere/dyre end andre. Og jeg mener bestemt IKKE at man kan gøre det op i hvor "meget man spiser og drikker" for hvis man skulle på restaurant.
Så tag du og gå til andre i familien og spørg dig for.

Go´ fest...........
Melbit

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-11-05 16:29

Som melbit skriver kan beløbet nemt virke for stort hvis de andre i familien giver mindre, så det er da en god ide lige at stikke en finger i jorden og høre andre familiemedlemmer om niveauet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-11-05 16:35

Det er tanken det kommer an på og ikke beløbets størrelse.

[citat]
arne.jakobsen Dato : 04-11-05 15:49

500 kr. pr. person er hverken for lidt eller for overdådigt. Sammenlign med at I jo får en god fest med mad og drikke. Hvad skulle I give for det hvis I skulle på Restaurant med efterfølgende dans og levende musik?
[citat]

Med ovennævnte citat er jeg meget uenig.

Det kommer jo også an på om det er familie, som I plejer at komme til fødselsdag hos.
Hvor meget i plejer at ofre på i gave.

Jeg ville max bruge 500 kr. ialt. Men det kan også være mindre.

Det kunne evt. være et gavekort til en forretning, som du vidste "fødselsdagsbørnene" ville bruge.

I min familie har vi faste beløb til både fødselsdags/julegaver.

Vi tænker ikke på, hvad det ville koste at gå i byen, men hygger os når vi er sammen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-11-05 16:37

Der gik kuk i citaterne.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 04-11-05 17:15

hvis det er 2x40 års fødselsdag vil jeg nok se mig nødsaget til at give 300 som min. pr. person altså 600 ialt, når nu festen bliver holdt sammen.

Havde de holdt to fester ville jeg sætte beløbet til kr. 400,00 pr. person med fest og det hele.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 04-11-05 17:16

jeg glemmer helt at skrive at de beløb jeg nævner er for både mig og min ledsager. HAvde jeg være enlig ville jeg tillade mig at nedsætte beløbet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-11-05 17:20

Jeg mener stadig ikke, at gaven skal sættes i relief til den fest, som ægteparret vil holde.

Det er op til ægteparret, hvad de selv vil bruge på en fødselsdagsfest, og har intet med gaverne/beløbet at gøre.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 04-11-05 17:28

jeg forstår dig ikke ans - hvis man bliver inviteret til stor fest giver man sgu da for mere end hvis man skal til eftermiddagskaffe.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-11-05 17:44

Omkring/max 300,- pr. person mener jeg vil være passende. 250 pr person ville også være OK.

500,- (her så 1000 ialt) synes jeg lyder helt vildt til en 40 års fødselsdag, det kunne jo ligefrem afholde nogen fra at deltage fordi de ikke har råd.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-11-05 18:37

min personlige mening om den sag - man skal give efter evne - men også passe på det ikke bliver for meget.

Mon den der afholder festen er mest interesseret i gaven eller personen mon ????? Visse steder er jeg bekendt med der tælles sammen bagefter - andre - der bliver man ligefrem takket for at have været tilstede som gæst - sååååååhhhh ??????????

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 04-11-05 19:24

- og mirit har ret.
samtidig vil jeg tilføje, at gavens størrelse jo også giver et hint om, hvad man selv forventer, når man selv står for tur.
det må være muligt at sende en lille forespørgsel rundt blandt andre af deltagerne.
god fest snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-11-05 21:12

Ja, det kommer da an på, hvad van har lyst til at give... Og det er dels afhængig af, hvor godt man kender ægteparret og dels hvor mange penge, man har til den slags...

Hellere et mindre beløb pakket lidt sjovt eller festligt ind....
Og så kan man jo bidrage med en sang eller lignende...

En fest bliver jo ikke festligere end gæsterne gør den til, og penge er ærligt talt lidt kedelige... Så sørg for en eller anden overraskelse også.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-11-05 21:42

Du mildeste... Det er voldsomme beløb, der nævnes... Enig med Mirit i, at der selvfølgelig skal gives efter evne. Her ville det MAKSIMALT løbe sig op i 250 kr - til gengæld vil jeg gerne bruge noget tid på at finde det helt rigtige. Det synes jeg er langt mere væsentligt end beløbets størrelse.
Personligt holder jeg ikke regnskab med, hvad jeg får fra den ene og dermed bør give - eller omvendt. Jeg finder en gave, der passer - nogle gang over budget, andre gange under. Og budgettet fastlægges ud fra, om der er lavvande eller normaltilstande i økonomien. Dette svinger fra år til år... (Og noglegange fra måned til måned )

Derfor: Gå ud og find en god og personlig gave til dem hver. Kig på din økonomi og vurder, hvad du har råd til - overstig ikke dette beløb med alt for meget. Garanteret modtagerne ville have det skidt med at modtage en gave, som du egentlig ikke har råd til at give.

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 04-11-05 23:06

Tak for svaret melbit.

Ja der er forskel på hvem det er, men problemet her er også at der tælles op hvor meget de forskellige har givet, og ingen vil jo give mindre end de andre. Selv synes jeg det ville være passende med 4-500 kr i alt fra os to, men resten af min mands familie vil give 600 kr, og så bliver det også sådan her, selvom jeg er uenig. Jeg vil dog ikke være uvenner pga en familiefest. Og selvfølgelig er det sjovere at give en gave en at give penge, men de ønsker kun penge.

snusi

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-11-05 23:30

Hvor er jeg glad for ikke at skulle deltage i de "to" fødselsdage.

Hvor er det trist at en gave til en fødselsdag skal komme an på beløbets størrelse.

Håber at du/I vil nyde dagen.