/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Begynder slægtsforskning
Fra : vombatsi
Vist : 917 gange
10 point
Dato : 29-10-05 17:39

Jeg vil meget gerne igang med slægtsforskning, men synes det er svært at finde ud af hvordan man starter. Er der et program eller et sted på nettet som nogen kan anbefale?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-10-05 17:45

Det har også min interesse så jeg følger lige med på sidelinien. Jeg giver nogle ekstra point for gode svar. Hilsen Arne

Accepteret svar
Fra : maj_britt

Modtaget 20 point
Dato : 29-10-05 17:52

Den her side vil guide Jer:

http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-10-05 18:04
Kommentar
Fra : Crypton

Dato : 29-10-05 18:17

Til at starte med kan man benytte sig af programmet Winfamily download fra http://www.winfamily.com/
Start med folketællingerne på http://www.ddd.dda.dk/ og så er det eller bare nat efter nat at lede f.eks med Google

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-10-05 18:21

Dette er dem jeg plejer at begynde med...
Der er sikkert flere gentagelser af tidligere forslag, Svend

Folketællingerne:
http://ddd.sa.dk/d4/dddweb/asp/dddform.asp

Mormonernes Family Search:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp

Damsgaards Sognetræf:
http://www.sognetraef.dk/

Global søgning:
http://www.surnamenavigator.org/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-10-05 19:13

Måske har jeg misforstået spørgsmålet,
de programmer (links) jeg nævner ovenfor er for at søge og finde slægtninge på nettet...

Efterlyser du slægts-programmer for struktueret at gemme slægtsdata og vise slægtstræer?
Så er der mange muligheder...

Uden ønske om at starte en "religions krig":
Det ovenfor nævnte Win Family er ikke længere helt "up to date"?
Eksempelvis er FTM (Family Tree Maker) og Legacy fulgt bedre med tiden...

Så inden du investerer og bruger for megen tid på at indlægge slægtninge,
undersøg hvilket værktøj der best dækker dit behov, Svend

Kommentar
Fra : Crypton

Dato : 29-10-05 21:29

Ihh altså du starter da ikke en krig Svend, Win family er ganske rigtig en "ældre sag", men (synes jeg) er rimelig let at anvende.
Family Tree Maker findes den i DK version ?
Legacy kan en hel masse, men igen DK version ?
Hvis man er nybegynder er det rart med en dansk version.
Du må endelig gerne rette mig med hensyn til DK versionerne (har selv de engelske versioner).
Og hvis de findes i DK versioner, hvad er så prisen.
ps glem ikke den danske ANETAVLE, se http://home14.inet.tele.dk/anetavle/

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-10-05 23:19

Hvis du vil forske i din slægt skal du starte med din mor og far skriv ned hvor de er født osv., opsøg de ældre i din familie , hør hvad de fortæller og så kan du derefter søge længe tilbage i tiden på nettet eller arkiverne .
på nettet finder du ikke mange tilgængelige data efter 1900 men tilbage i tiden kan du komme hvis du har data, amt, sogn osv.
læs denne side det er en god vejledning til opstart af din videre slægtsforskning .
held og lykke
http://www.genealogi-kbh.dk/igang.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-10-05 00:12

>Family Tree Maker findes den i DK version ?
>Legacy kan en hel masse, men igen DK version ?

Jeg mener begge findes i danske udgaver, men er ikke ekspert,
I hvert fald findes der danske bruger grupper...

>Hvis man er nybegynder er det rart med en dansk version.

Sikkert rigtigt, selv om vi jo kun har dialekter her i Vesteuropa,
(eksempelvis hedder far jo; father, Vater, papa osv, ikke de store variationer)
bare vi kommer til Polen, Rusland er vi lost...
(det sidste ord forstår vi jo også alle sammen)

Også rigtigt, det er de nære familiære kilder der er de primære, resten er kun teknik.
Svend, der har sit slægtstræ i hjemmelavet Excel layout. License Free...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-10-05 02:37

Nu var det ikke mig der stillede dette spørgsmål, men jeg kunne lige så godt have gjort det. det tilkommer derfor ikke mig at lukke dette spørgsmål, men jeg synes at maj_britt's første svar var det bedste set i forhold til spørgsmålet.
Jeg har derfor giver maj_britt point i en anden tråd, men vil også gerne takke I andre for jeres indsats. Jeg er sikker på at jeg også i fremtiden vil få glæde af jeres indlæg.

Jeg har derfor åbnet nogle tråde til jer med lidt point som TAK for jeres indsats.

Hilsen Arne.

Godkendelse af svar
Fra : vombatsi

Dato : 30-10-05 09:10

Tak for svaret maj_britt.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-10-05 09:56

FTM findes i dansk version, og har gjort det de sidste 5 år: www.familytreemaker.dk

Ole P. Bielefeldt