/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Peder Johan Stenberg
Fra : Vihan
Vist : 1036 gange
50 point
Dato : 27-10-05 22:40

Jeg håber der er en venlig sjæl der vil hjælpe mig med opslag i Lægdsrullerne.
Jeg søger oplysninger om Peder Johan Stenberg .
Jeg mangler hans fødsel, hvor han er født, og hans forældres navne, ligeledes mangler jeg datoen og stedet for han vielse.
Hans datter Johanne Christiane er døbt i Trinitatis kirke, men der kan jeg ikke finde dem gift.

f. ca. 1771, men (hvor?)
v. ca. 1790, men hvor? til Bodil Michelsdatter Halling der er født 6/2 1763 i Vivild, Randers amt.
d. 2/4 1801 i København (slaget på Reden)
Er der nogen steder man kan finde fortegnlser over de faldne i slaget på Reden.

Børn:
Johanne Christiane Steenberg døbt 4/9 1791 i Trinitatis kirke Kbh.
Dorte Kirstine Peder Johansdater født 14/3 1797 i Gjesing, Randers amt

Bodil Michelsdatter rejser hjem til Gjesing og føder der deres andet barn. Efter Peder Johans død lever hun af sin pension.
Kan man finde nogen oplysninger om denne pension? Det må jo være på grund af hans deltagelse i slaget

Samtlige personer i husstanden
kbhv, København (Staden), Købmager Kvarter, Pilestræde, , 113, 1, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Erik Ibsen Brandt, 49, Gift, Husbond, Brændevinsbrænder,
Karen Margrethe Brun, 49, Gift, Hustru, ,
Peter Johan Stenberg, 22, Ugift, , Tjenestekarl,
Anne Rasmusdatter, 22, Ugift, , Tjenestepige,

Samtlige personer i husstanden
randers, Sønderhald, Gjesing, Gjesing by, , , 31, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Bodild Mikkelsdatter Halling, 36, Gift, kone, inderste,
Johanne Christiane Steenberg, 10, Ugift, hendes barn, ,
Dorthe Kirstine Steenberg, 5, Ugift, hendes barn, ,

Samtlige personer i husstanden
kbhv, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Rosenborg Kvarter, , Matr. 64, 344, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Peter Johan Stenberg, 30, Gift, Tienestefolk, Sukkerhuskarl,
Ane Holm, 26, Ugift, Tienestefolk, Husjomfru,
Carolina Cecilia Schultz, 26, Ugift, Tienestefolk, Kokkepige,

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 28-10-05 07:55

Ifølge Statens Arkiver er de faldne på Reden 1801 blot opført som numre
Citat
Overraskende nok er de faldne, der blev begravet 5 april ikke indført med navn i Holmens kirkebog. Der står blot at man "på ovenstående numre" har begravet faldne fra slaget. (Landsarkivet for Sjælland, mm.)

Citat
De faktiske tabstal omfattede dog mere end de 40, der blev begravet ved massebegravelsen: Den 2. april blev 367 af "defensionens" mandskab dræbt og af den 635 sårede døde yderligere 100 i den nærmeste tid efter slaget. 205 personer var forsvundet - heraf er en del formodentlig også døde, faldet eller smidt overbord under kampen

http://www.sa.dk/lak/saxo/1801/text/begrav.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-05 15:56

Og hvem er så ham her?
Vel også en søn af din Peder Johan Stenberg/Steenberg??
Svend
"
PEDERSEN STEENBERG, Johan Gottfried   Christening
   Gender:   Male
   Christening Date:   7 Jun 1789   Recorded in:   Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
         Collection:   Vor Frue; Den Danske Folkekirke
   Father:   Peder Johan STEENBERG
   Mother:   Bolette MICHELSDR
"

Kommentar
Fra : Vihan

Dato : 28-10-05 17:25

Hej Svend
Ja ham kendte jeg ikke noget til, men han dør nok hurtigt.
Dejligt der er nogen der er vakse, så er de nok blevet gift lige før 1789.
Måske i samme kirke.
Mange hilsner Viggo

Kommentar
Fra : Vihan

Dato : 28-10-05 17:30

Hej Balcanard
Tak for din oplysning.
Ja så er der nok ikke nogen register over de dræbte.
Men han må jo nok være opført i lægdsrullen, forhåbentlig.
Venlig hilsen Viggo

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-05 17:40

Tak kontakt til Petersen familien her, Svend:
"
KB.s.199 Bodil Mikkelsdatter 76 år ,enke efter afdøde ? Peder Steenberg
"
http://home9.inet.tele.dk/da221/Pedersen.web/default.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-05 21:41

Iøvrigt Viggo, kender du min barndoms købmand Stenberg fra Skals?
(han havde gode bolcher, dengang vidste jeg ikke det hed Bom...)
Måske din familie?? Svend

Kommentar
Fra : Vihan

Dato : 29-10-05 11:26

Hej igen Svend
Hvor finder du da de dejlige hjemmesider med mange af min familie, jeg har fået flere navne ved hjælp af dem.
Nej jeg kender ikke købmand Stenberg fra Skals, jeg er fra Randers og tilsyneladende er min Stenberg aner fra Sjælland.
Venlig hilsen Viggo

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-10-05 11:58

Jeg søger blot, via kendte søgemaskiner som google og MSN search;
min vinterhobby kun for sjov, som et pudslespil uden ramme foran og bagtil...
(der fødes jo stadig nye, og der er jo langt tilbage til Adam og Eva/Darvin' s aber).

Det svære er at finde de rigtigt afmålte spørge kriterier; nogle svar, men ikke for mange...
prøv f.eks. i goggle: +Stenberg +Vivild +Halling eller bare +Stenberg +Vivild og se forskellen

Svend, der drømmer om engang at få et par millioner indere eller kinesere til at arbejde gratis for mig over nettet...men med hvad?