/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Bange for hunde!
Fra : mangorossa
Vist : 1945 gange
50 point
Dato : 27-10-05 21:14

Jeg har ofte undret mig over at mange indvandrere, og 2. generations er meget bange for hunde.
Det gælder specielt de arabiske lande.
Hvorfor egentlig?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-10-05 21:20

Plejer de ikke kun at se dem i dybfryseren

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 27-10-05 21:24

....er det ikke kun i Kina de spiser hunde?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-10-05 21:29

Mongo.... jeg ved det faktisk ikke, men hvis de ellers spiser dem, må det da også være en stor omvæltning at se dem

på gader og stræder. Jeg ville nu heller ikke været helt tryk ved at møde en ko hvis jeg var på shoppingstur i Indien

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 27-10-05 21:44

Jeg ville da være temmelig ligeglad...nu er jeg så heller ikke bange for køer

Jeg oplever ikke bare at de er bange, nej de er skrækslagne mange gange..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-10-05 21:59

Nu har vi næsten ikke nogen 2.g i vores kommunen, så jeg har ikke selv oplevet det, men hvis jeg var hund og mødte en

kvinde i burka, ville jeg blive bange for sådan en "spøgelsesbøhmand"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-10-05 22:02

Hunde er urene dyr ifølge Islam, sikkert derfor. Altså fordi man ikke er vant til hunde der er tamme som vore kæledægger.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 27-10-05 22:06

Der findes mange kulturer, hvor man ikke holder hund på samme måde som vi gør.
Nogle steder er de en gastronomisk specialitet, andre steder er de et våben.
Herhjemme har der været flere tilfælde, hvor en hundeejer har ladet sin hund angribe indvandrere. I deres hjemlande militær eller politi angrebet dem med hunde.
Så der er nok ikke noget at sige til, at de har et lidt anstrengt forhold til disse dyr.
Pims

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 27-10-05 22:14

ok..det var da nogle svar...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-10-05 23:13

Nu har jeg aldrig været i arabiske lande men i f.eks grækenland er der en tendens til at hunde færdes i flok og nærmest er halvvilde, og der er osse langt større risiko for hundegalskab sådanne steder! Så der kan man jo godt blive lidt nervøs, når man ser en hund nærme sig!
Men om 2g'er er bange for hunde! Hvor jeg bor har der lige været en sag med nogle 2g'er der holder kamphunde, og bruger dem til hundekampe!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 27-10-05 23:18

Der findes et Islam Studie her:
http://www.islamstudie.dk/aa_liste.htm

Og der kan man blandt meget andet, læse:

Citat
"Hunden vender tilbage til sit eget bræk." og: "Når en so er vasket, vælter den sig i sølet." (Andet Petersbrev 2, 10-22)

Men disse mennesker spotter, hvad de ikke har forstand på, og det, de forstår med deres instinkter ligesom de umælende dyr, bringer dem blot i fordærv. (Judas' Brev 1,10)

Giv ikke hunde det hellige, og kast ikke jeres perler for svin, for at de ikke skal trampe dem ned med deres ben og så vende sig om og sønderrive jer. (Matthæus 7,6)

Så der er altså en grund til tingene - dette kom bag på mig, jeg synes ikke jeg har observeret at nydanskerne er specielt bange for hunde.

Man kan lære hele livet - og tak for det

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 27-10-05 23:27

vil.du. ja heldigvis..og også tak for det du har fundet

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 50 point
Dato : 28-10-05 00:35

Det er faktisk ret interessant at kigge nøjere på dette Islam Studie, jeg har læst en masse nu og der er noget jeg bedre forstår nu - men der er så sandelig osse noget jeg er blevet endnu mere uforstående overfor.

Venlig hilsen og godnat fra Dorthe

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-10-05 01:17

Alm. brugt teknik når man bestiller en taxi i Købenahvn. Meddeler centralen at man skal ha' en hund med, så er man næsten sikker på IKKE at få en pigmenteret chauffør.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 28-10-05 09:42

Klumme Nu skal du opføre dig pænt!!

Kommentar
Fra : calista

Dato : 28-10-05 10:01

Hunde er haram, på lige linje med fex grisebasser (menstruerende kvinder er også haram.. hvorfor?!)
http://da.wikipedia.org/wiki/Haram

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-05 10:11

->Klumme

LOOOOL

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 28-10-05 11:35

( Tænk, jeg troede en taxachaffør bare skulle køre fra punt A til punkt B? Jeg vidste da ikke man skulle være på julekort med dem?)

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 28-10-05 12:28

Majbrit??? Ved ikke helt om jeg forstår hvad du mener med det? ...Mener du at: de kan være flintrende ligegyldigt om manden er sort eller hvid,..han skal bare køre taxien?
Så kan jeg jo kun give dig ret
Jeg skal lige pointere, at jeg ikke har det fjerneste imod hverken , sorte, muslimer..osv faktisk er mange af mine venner af anden end dansk herkomst

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-10-05 12:35

Jamen det er da principielt osse ligegyldigt, men hvis man vil gardere sig mod fordyrende omveje, tilbud om sex, køb af blomster fra bagagerummet oma., som er transporten uvedkommende, så bestiller man en vogn der skal ha' hund med. Samtidig er det da rart at kunne kommunikere med chaufføren på det sprog som endnu er det mest udbredte i Danmark.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 28-10-05 12:37

Klumme, de tilbud kan man få uanset om chaffutten er sort, hvid, lilla eller blå med hvid hue! Desuden kan man ikke få flæskekortet (hyrevognsbevis i Kbh) uden at kunne gøre sig forståelig på dansk. (i realiteten, et andet praksis!)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-10-05 12:50

Det kan man Calista, men de pigmenteredes useriøse tilbud er i overtal. Med hensyn til forståeligt dansk, så må det siges, at Storkøbenhavns taxinævn, som udsteder førerkort må have specielt udviklede sprogører. Foruden dette forståelige DANSK skal man egenhændigt kunne slå 3 gadenavne op i Krak... gad godt se hvor mange importerede der kan søge på eksempelvis Schleppegrellsgade.... Du vise vej..... jeg køre bil.... Ogay???? LOOOL

Men dette har ikke en skid med Mangos tråd at gøre, så jeg daffer af

Kommentar
Fra : calista

Dato : 28-10-05 12:56

Nu er det jo smalsnak, så mon ikke mango er ti- fire med at tråden ud(-ind)vikler sig...
Har oplevet en del gange, at "hvide" chauffører kører den LANGE vej, fremfor, du vise vej, jaj køre, ja?!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-10-05 13:04

Smallsnak nåå ja......Jamen Calista... alle har jo oplevet et eller andet, men når der ligefrem tales om det og de unge bliver instrueret i at tage en dansk chauffør når de skal hjem om natten, så er det ikke for sjov. Så kommer historien om fordom og holdning ind i billedet.... en holdning er en fordom der er blevet bekræftet.

Hvilken vej der skal køres, kan ofte diskuteres, men når man sætter sig ind i en taxi i Kastrup Lufthavn udenrigs (filial af Baghdad airport) og vil til eksempelvis Klampenborg, så kører man ikke ad motorvejen som er 15 km. (165,- kr.) km. længere uden at få besked på det eller spørge først. Dette er en klassiker.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-05 13:12

http://www.dagbladetonline.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20051021/RZI/7492

hva' så mæ dæm hær Klumme? Nu så jeg desværre ikke udsendelsen i fjerneren. Men de skulle have været ret grove!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-10-05 13:24

Ja.... den historie kender jeg. Det er et ældgammelt problem, men har taget sådan en overhånd nu, at flere systemer er gået i gang med at forsøge at løse problemet. Når jeg ankommer til Kastrup fra ferie er 80 % af taxierne betjent af indvandrere, og der hersker et PERSISK GEDEMARKED derude. "Danskerne" gider ikke køre i udenrigs. Der blir ikke rykket frem - der bliver sprunget over i køen - der blir spillet poker i bagagerummet - der er socialt møde i hjemstavnsforeningerne - korte ture afvises, med alle mulige syge forklaringer, såsom jeg ikke ha' plads til din meget bagage.... Eller jeg VIL ikke køre den tur..... Du har ødelagt min dag Fuck You osv osv.
Da det var fremme i sidste uge blev en af journalisterne truet med en røvfuld fordi han skulle køres en kort tur.

Nu kommer der en klogskiderborgmester fra Dragør som sidder i taxinævnet og tror han har løsningen på problemet LOOOL Skrivebordsgeneraler... i Guder LOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-10-05 13:31

Skylder lige at sige, at der findes adskillige hauffører med indvandrerbaggrund som er helt normale - taler flydende dansk - kan deres geografi og yde den service man forventer af det fag. Men det er jo ikek dem man ser og hører om

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-10-05 13:33

Hey... det går fint med stavningen LOOL I kan selv sætte de manglende og rigtige bogstaver ind. Så går tiden med det

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-05 13:33

Må godt nok indrømme, at jeg går efter de blege, når jeg er i staden. De gange jeg har kørt med turban-chauffører har jeg ikke været helt tryg ved det. Helt galt var det engang i Bruxelles, hvor vi var ret sikre på at taxi chaufføren var på et eller andet. Han så helt vild ud og kørte betydeligt vildere (hastigheder op mod 200 på motorevejen rundt om Bruxelles).

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 28-10-05 13:36

I er velkomne til at diskutere, lave sjov, drille osv. bare jeg slipper for direkte racistiske udtalelser..dem gider jeg altså ikke høre på

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-05 14:00

Nu mener jeg ikke der er direkte racistiske indslag i ovenstående. Vi har måske lidt fordomme!

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 28-10-05 14:41

Mango, du forstod mig rigtigt.

Og de kører nu gerne med mine hunde.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-10-05 14:56

En fuldt forventet kommentar fra maibritt, men selvfølgelig.... hvem kan modstå din ultrafemminine charme.. ikke engang en indvandrer LOOOL.

Og Mango.... jeg blir nødt til lige at gøre dig opmærksom på, at du ikke kan styre/bestemme hvem der skriver hvad i nogen tråde, og slet ikke i smalltalk. At du ikke vil høre om dette eller hint kan være meget sjovt at diskutere, men er egentlig ligemeget.

God weekend

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-10-05 14:57

øhhh ultrafeminine skulle det ha været

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 28-10-05 19:19

Jeg mener ikke at der er noget racistisk i nogen af de bemærkninger der er skrevet.

Nej klumme, det er jeg ganske klar over...derfor kan jeg jo godt skrive at jeg ikke gider høre på racistiske bemærkninger...ikke sandt?
Lige som du kan skrive så meget andet, som du synes, mener, gider høre om, mener om dette og hint!!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-10-05 19:40

Nååååå du havde da lige fået overlærerinde tonen på, og mit drengede sind bød mig promte at gøre oprør. Hvad ar racisme forøvrigt??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-10-05 19:43

Lad mig hjælpe dig:

racisme -n (fr., af race1») en etnisk gruppes egocentriske tro på egen overlegenhed og medfødte ret til at herske og en dermed følgende foragt for andre etniske grupper

Her er der på ingen måde tale om egen etnisk gruppes overlegenhed eller ret til at herske, men klart foragt for den gruppe i den anden etniske gruppe, som kort sagt ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 28-10-05 20:31

overlærinde Sus

Tak fordi du fandt frem til hvad racisme er.

Jeg orker ikke at diskutere det, da det er noget meget følelsesladet, så det er faktisk umuligt at få noget ud af en diskussion...

Godkendelse af svar
Fra : mangorossa

Dato : 29-10-05 00:00

Tak for svaret vil.du.