/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Syltetøj/Marmelade
Fra : Emmapigen
Vist : 6422 gange
50 point
Dato : 27-10-05 16:15

Hej,

Hvad er egentlig forskellen på syltetøj og marmelade??????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-10-05 16:20

Syltetøj er tyndere i konsistensen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-10-05 16:22

Der er mindre sukker i syltetøj...

Vaxen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-10-05 16:43
Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 27-10-05 16:48

http://www.citron.dk/2004/05/syltetj-og-marmelade.html

I marmelade må frugterne være udkogte, men det må de ikke være i syltetøj.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-10-05 16:55

Tjaa... så er der tre forskellige muligheder - ihvertfald i følge vores svar og det sidste link... Gad vide, hvad der er rigtig?

Vaxen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-10-05 17:04

Marmelade er tilsat stivelsesmidler af forskellig slags (Marmelit m.m.)
Syltetøj derimod, er kogt til en passende konsistens med rigeligt sukker, om frugterne er hele, eller
presset lidt for saft er underordnet.
Frugten presses tit for saft da syltetøjet i mange tilfælde ellers vil blive en tynd gang sjask.

Desværre i dag er det nærmest umuligt at købe noget rimeligt syltetøj, det industrien i dag kalder marmelade,
er nærmest grød, og det de kalder syltetøj, er marmelade.

Ikke alene inden for den industri der laver de produkter, bliver der sparet på sukkeret, men f.eks. rødbeder, agurker,
og asier , smager nærmest som rå kartofler hvis man drister sig til at købe noget af den slags.
Varene er der sådan set ikke noget i vejen med, så det kan sagtens afhjælpes, gør sådan:
Hæld asie, eller agurke og rødbedesaften fra, gi' den et opkog med en ordentlig sjat sukker, hæld det over medens det er helt varmt, dagen efter vil tingene være spiselige.
Lav selv syltetøjet af dybfrosne frugter, uden tilsætningsstoffer, så er det spiseligt.
Hilsen Keldd, konditor bl.a.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-10-05 17:13

Hvorom alting er - så indeholder syltetøj mindre sukker end marmelade... Er helt sikker, for jeg havde denne diskussion med min kære fader i sidste uge. Og stædig som jeg er, tjekker jeg da på de få syltetøjsprodukter, jeg kan finde - og ja, der er mindre sukker i syltetøj end i marmelade.

Jeg tænkte selvfølgelig ikke på at tjekke på Kandu - men det ville jeg sikkert heller ikke blive meget klogere af i dette tilfælde

Vaxen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-10-05 17:13

Jeg har læst de 2 link der er lagt ind. De ved ikke hvad de skriver om, men det ser man ofte i dag,
med såkaldt moderne madkunstnere. En syltetøj der er lavet af hele frugter, skriver en af dem, bruges til kompot,
I guder, det ER jo kompot.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-10-05 17:15

Og syltetøj løber af brødet, hvis man ikke passer på

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-10-05 17:18

vaxen,
Man koger syltetøjet, til det har en passende konsistens, afhængigt af hvor meget saft der er i frugten.

Og tro da ikke på de historier der står på glassene, om hvordan rigtig syltetøj laves, er reglerne helt åbne.

Det er bl.a. afhængig af hvilken frugt det er. (saftindhold) Keldd.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 27-10-05 17:19

Keldd har ret

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-10-05 17:20

Så er det bare med at løbe efter det, nordsted. Keldd.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-10-05 17:22

Keldd.... al den motion, det lyder for sundt, så må jeg hellere gå over til marmelade

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-10-05 17:27

Nu er jeg da gået ombord i Den grønne syltebog fra den tid, hvor der stadig var skrevet Å med aa

Den må da give noget...

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-10-05 17:39

Det er egentlig ret pudsigt - ved nærmere studie af disse fine opskrifter må jeg konkludere, at alle tre har ret....

Syltetøj frugt, der er kogt med en sukkerlage - eller kogt frugt hvoraf der laves lage efter at frugterne er taget væk. Derefter hældes lagen over frugten.

Marmelade er udkogt frugt ofte tilsat jævner, hvis ikke frugten er rig på pektin.

Det er fælles for alle opskrifter, at der bruges mere sukker til syltetøj end til marmelade i forhold til mængden af frugt. Desuden findes der opskrifter, hvor syltetøjet tilsættes eddike for at blive mere syrlig.

Det er lidt sværere med konsistensen, for bogen antyder, at man kan vælge at tilsætte mere eller mindre jævner til marmeladen efter ønske.

- altså i følge Tørsleffs husmoder service, Den grønne Syltebog om moderne syltning anno længe siden.. (Der står ikke nogen årstal i den dumme bog - men det var 49. oplag, hvis det skulle sige nogen noget )

Vaxen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-10-05 17:44

Den er helt rigtig vaxen, bare gå til den, min er fra 1947, telefon central 612.

Der står også lidt om at råsylte, det er nok godt at få lidt viden om, der skal der røres rundt i flere dage,
og så er frugterne nok ikke så hele som der er nogen der påstår de skal være. Se side 72. Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-10-05 17:50

Min er 33 oplag Vaxen, og jeg tror den er fra før krigen. Jeg skrev 1947, men det ved jeg er den anden, som ligger eet eller andet sted.
Og tak for din pæne kommentar vil.du.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-10-05 17:55

Ihh.. så skriver man et indlæg, som bare går tabt.. Ævs!

Ja, så er min bog jo af noget nyere dato

Finder også emnet råsyltning på side 8 - på side 72 handler det om tyttebær. Men også om råsyltning af disse...

Forresten en rigtig god bog fra tiden for det blev moderne at være madforskrækket. Jeg fik personligt min bog forærende fra min gamle farmor, der altid har brugt den til at lave syltede drueagurker udfra! Og min farmor laver bare de bedste

Der er bare så meget guf for ganen i den bog - godt det er ved at være spisetid

Vaxen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-10-05 18:13

Rigtigt Vaxen, jeg har syltet agurker efter den i år,
naboen kan høre når jeg bider i en, virkelig sprøde.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-10-05 18:38

Nå, nu har jeg fat i "Nutids Mad og Husførelse" årgang MCMXXXVI

Først og fremmest må vi slå fast, at tilberedningen af frugt drejer sig om konservering. Og konserveringen kan ske ved syltning, tørring, frysning eller henkogning.
Ved de 3 første metoder berøver man bakterierne deres livsgrundlag (fugt, varme, næringsstoffer).
Ved 4. metode slår man bakterierne ihjel og forhindrer dem i at komme tilbage.

Citat
SYLTNING:
1) Frugter, Bær og Grøntsager skal være absolut friske, nyplukkede, fejlfrie og af en til Formaalet passende Modningsgrad.
2) Den mest pinligt gennemførte Renlighed og Omhu er en Betingelse for Holdbarheden, thi jo større Renlighed, des færre Mikrober!

MARMELADE:
Til daglig Marmelade kan Nedfaldsfrugt, overhovedet anden Klasses Frugt finde Anvendelse, blot den er frisk of blot alt det stødte og plettede skæres fra.
Resterne i Saftklædet når Saft eller Gelé er dryppet fra, kan ligeledes anvendes til daglig Marmelade.

Nå, der står mange sider om fortræffelighederne ved de forskellige metoder...

Men i dag går man jo mere op i sukkerindhold eller tilsætningsstoffer end man gjorde dengang, så syltetøj og marmelade er vist helt andre ting i dag...

Jeg laver selv "syltetøj" ved at lave gelé af saft og sukker, -og så blande frisk eller nytøet frugt i lige inden det skal bruges..
Marmelade: Jeg blender lige dele frisk frugt og sukker, giver et opkog og hælder på glas. Det naturlige pektin får marmeladen til at stivne.

Men syltetøj er absolut "finere" end marmelade.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 27-10-05 19:11

Det var sandelig mange gode forslag.

Rent lovgivningsmæssigt, skal vi have fat på et bekendtgørelse (lov, retsinfo) som hedder "Bekendtgørelse om marmelade og frugtgelé samt kastanjecreme m.v."
For at kunne kalde sit produkt "syltetøj" skal der være min. 45% frugt (pulp)

Marmeladen skal have min. 25% frugt (stykker).

Men det er en længere forklaring, som skal findes på www.retsinfo.dk, søg efter marmelade.

Men generelt mængden af frugt, og mængden af sukker i produktet afgører hvad man må kalde sit produkt.

Håber det er uddybende nok, ellers må du melde dig igen

Godkendelse af svar
Fra : Emmapigen

Dato : 27-10-05 20:43

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-10-05 21:15

Selv tak Emmapigen