/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Hvordan laver man et login?
Fra : HPKristensen
Vist : 370 gange
45 point
Dato : 30-10-02 13:45

Jeg skal lave et login til min loges hjemmeside. Vi skal ikke have hver vores login, men blot det samme allesammen. Det skal helst ikke være sådan et der afslæses i kildekoden. Hvordan laver jeg sådan et? Hjemmesiden er designet i Dreamweaver, men jeg aner faktisk ikke om der er en funktion i DW der kan lave et login.
Jeg er ikke specielt skarp til Javascript og kan desværre ikke ASP endnu. Men HTML og DW kan jeg dog, og med kyndig vejledning vil jeg altså også kunne finde ud af at "paste" det ind der skal "pastes" ind, hvis ellers det kan lade sig gøre så simpelt. Der skal vel næppe oprettes en database, når vi bare skal have det samme kodeord allesammen vel?
Please help.
MVH HPKristensen

Kommentar
Fra : als

Dato : 30-10-02 14:13

Det du søger er muligvis her
http://www.html.dk/scripts/javascript/00007/
mvh als

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 30-10-02 14:28

Hej Als,

problemet med at bruge javascript er at det ka' downloades... og som regel også bliver hentet ned på harddisken i temporære internetfiler... og således vil javascriptet med user og kodeord ku' aflæses...

med ASP ka' det gøres vha. af en database således at user og kodeord ikke bliver så nemt at få fat... Javascript filen ka' selvfølgelig også krypteres... så det bliver svære at få fat i det... men det kræver som regel endnu en Javascript fil... og den ka' jo også hentes og så er det jo noget nemmere at dekryptere filen og få fat i user og kodeordet...

men ellers er det en rigtig god side og eksempel du har fundet frem...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : HPKristensen

Dato : 30-10-02 14:42

Hej Als, 1000 tak for hjælpen, men jeg er jo bare lidt bange for det som Strarup jo også nævner, nemlig at man nemt kan "bryde ind".
Men Strarup, hvordan laver jeg det i ASP som du nævner noget om? Er det meget omstændigt, når man ikke er den skarpeste kniv i skuffen endnu?
HPKristensen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 30-10-02 14:50

Hej HP,

der er et eksempel her i ASP... "Beskyt med Brugernavn og Password"... -->
http://activedeveloper.dk/aspdigital/studies/login.asp

men det kommer selvfølgelig an på hvor vigtig den beskyttelse er, ellers er det eksempel Als er kommet med fint nok...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : HPKristensen

Dato : 30-10-02 15:01

1000 tak! Jeg prøver at se om jeg kan få det til at virke. Det ser ikke så skræmmende ud endda.
MVH HPKristensen

Kommentar
Fra : als

Dato : 30-10-02 15:06

Jo, i har da helt ret. Den kan man sagtens finde ud af vha "Vis kilde" Det link strarup henviser til er godt, når man kender til asp. Det må jeg vel hellere få lært (engang). Fortsat go' eftermiddag.

Kommentar
Fra : HPKristensen

Dato : 30-10-02 15:20

Hej igen,
Hvordan laver jeg den der tabel i Access? Jeg har prøvet at lave en tabel i dataarkvisning, hvor jeg har skrevet UserID i felt 1, Username i felt 2 og Password i felt 3. Jeg har derefter gemt den i min mappe med alle mine .htm filer som hanne.mdb og tabellen hedder login. Hva så? Hva skal der ske med den? er det overhovedet rigtigt?
Den der #include fil som ovenstående eks. kalder protect.inc hvilket program skal jeg lave den i og hvordan, og hvad skal der så ske med den?
MVH HPKristensen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 30-10-02 16:10

Hej HP,

har du downloadet zipfilen?

deri er både kildekode og de andre filer du har brug for... også database filerne en til Access 97 og en til Access 2000...

protect.inc er også med i zip-filen... ellers ka' det sig gøre at lave den i Notepad, du ska' så bare gemme filen som "alle filer", og så gi' den endelsen "inc" istedet for f.eks. "txt"... det samme gælder for asp sider... de ka' også skrives vha. notepad... eller f.eks. i Dreamweaver, det samme gør sig gældende for "inc"... reelt set er det bare tekstfiler ligesom html...

men ellers ka' du istedet for at inkludere den... i dine filer... -->
<!--#INCLUDE FILE="protect.inc"-->

skrive indholdet af "protect.inc"... -->
<%
If isEmpty(Session("UserID")) Then
Response.Redirect("login.asp")
End If
%>
<HTML>
<HEAD>
resten...

i toppen af dine sider som ska' beskyttes... og så omdøbe alle dine filer fra htm/html til asp...

ASP er faktisk ikke så svært igen som det evt. ka' virke... men jeg ka' varmt anbefale evt. at gå på biblioteket at låne en bog... eller kigge på denne ASP tutorial fra HTML.dk... -->
http://www.html.dk/tutorials/asp/
der er også lidt om ASP her på dansk... -->
http://www.udvikleren.dk/show_articles.php?kat=7
og her er også nogle ting... -->
http://netcoders.dk/articles.asp?mode=list_articles&tech_id=1
og her... -->
http://www.1001line.dk/filop/

hvis du er i tvivl eller det driller så bare spørg...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : HPKristensen

Dato : 30-10-02 17:06

Cool! Jeg prøver! 1000 tak!

Kommentar
Fra : als

Dato : 30-10-02 18:24

En lille sidebemærkning: Fantastisk arbejde strarup altid præsterer her på Kandu, og så vidt jeg husker er han endda lige blevet far, eller husker jeg forkert?

Kommentar
Fra : HPKristensen

Dato : 30-10-02 18:33

Hej Strarup,
jeg kan overhovedet ikke på nogen måde få det til at fungere. Efter at jeg havde omdøbt min idex fil til index.asp kunne man slet ikke se den mere så jeg døbte den om igen til index.htm. Derefter lavede jeg loginsiden og uploadede den som login.asp og på indexfilen skulle man så trykke på et hotspot hvori jeg havde skrevet linket "login.asp" men det funkede ikke, der står bare page cannot be displayed, når man trykker på hot spottet... Hvad gør jeg forkert?
MVH HPKristensen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 30-10-02 19:24

Hej HP,

øh... undskyld men det her burde jeg nok har spurgt om noget før... understøtter det sted hvor du har din hjemmeside liggende ASP?

og er det evt. på en hjemmeserver eller hos et webhotel du har den liggende?

der ka' være 4 mulige årsager til at den ikke vil vise siderne... som jeg lige umiddelbart ka' komme i tanke om...
1. der hvor hjemmesiden ligger understøtter ikke ASP
2. der mangler evt. nogle rettigheder
3. der mangler en forbindelse til databasefilen... (tvivler jeg nu på det er... for så vil den komme med en fejlmeddelse med en del mere information end bare "page cannot be displayed)
4. stedet mangler information omkring at index.asp ska' være default side... (tvivler jeg lidt på når den heller ikke vil vise login.asp)

er det evt. muligt at du ka' smide et link til stedet... så ka' jeg lige kigge på det... hvis du ikke vil ha' det publiceret herinde ka' du så evt. sende det over e-mail... min e-mail er strarup@worldonline.dk

til Als,

yup... fik en søn den 5. september, så han er ved at være en 2 måneder nu, og så har jeg også en søn på 2½...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : HPKristensen

Dato : 30-10-02 21:38

Stort tillyke til Strarup!
Jeg kan fortælle at jeg har domæne hos dandomain og sitet er også hosted her. Jeg har det der hedder "lille webhotel", så du har sku nok ret, det understøtter nok ikke ASP. Øv...
Men tilgengæld har jeg fået det andet til at virke (Den jeg fil af Als). Så selvom den ikke er speciel sikker så må vi jo nøjes med den, når ikke mit webhotel understøtter ASP...
MVH og endnu engang 1000 tak fra
HPKristensen

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 45 point
Dato : 31-10-02 01:55

Hej H.P.

mange tak...

jeg har lige kukkeluret på DanDomain's lille webhotel... og det er da noget af et dyrt webhotel mht. prisen i forhold til hva' de tilbyder... -->
http://www.dandomain.dk/webhotel/webhotel-info.asp?WebhotelType=100
og den ser desværre ikke ud til at understøtte ASP... men jeg synes personligt at det er noget dyrt... 69,- kr. pr. mdr.

f.eks. ka' du for 49,- kr. mindre pr. måned få 100 Mb plads, plus ASP eller PHP understøttelse og en del mere hos Cliche.dk... -->
http://www.cliche.dk

eller hos wannafind.dk for 10,- kr. mindre end du betaler nu... med deres luksus suite... -->
http://www.wannafind.dk/produkter/webhotel-info.asp

så hvis du f.eks. sku vælge at flytte til enten Cliche eller Wannafind, vil du både ku' spare penge og få mere for dem... hos Cliche vil du spare mest og få mest for dem... dog koster en flytning vist 140,- kr. men de er jo hurtigt tjent ind igen... bare et lille forslag...

men nu hvor din hjemmeside/webhotel ikke understøtter ASP er der dog muligheden for at kryptere den fil som Als har givet et link til... der findes et script der ka' gøre det... hvor du bare behøver at kopier koden ind trykke på en knap... og vupti er kildekoden krypteret og ka' bruges uden en anden fil... men den indeholder også en funktion til dekryptering... så jeg ved ikke om jeg ska' sende et link til den eller la' være... men hvis du gerne vil ha' linket til den så sig lige til...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : icebobo

Dato : 06-11-02 12:50

Hej Hp
En mulighed for at lave et nemt login kan du evt. se her http://www.aha.dk/java/adgang.htm

Kommentar
Fra : HPKristensen

Dato : 07-11-02 15:38

Hej Strarup, jeg vil da MÆGTIG gerne have linket til krypteringen når nu det er så nemt. Du kan sende det til mig på hpk.73@get2net.dk
Jeg HAR fundet ud af at det der Dandomain ikke er særlig godt, og alt for dyrt, men det fandt jeg desværre først ud af alt for sent. Men det er en hel tøse-loges hjemmeside, så vi er mange om at dele betalingen, så det går nok. Men vi flytter den helt sikkert når der er gået det der halve år. Min egen hjemmeside er hosted af Wannafind, så dem kender jeg godt men jeg tjekker da lige det der Cliche ud!

Hej Icebobo, tak for linket jeg vil straks gå ind og lurer det af!
MVH HPKristensen

Kommentar
Fra : HPKristensen

Dato : 07-11-02 15:39

Hej Strarup, jeg vil da MÆGTIG gerne have linket til krypteringen når nu det er så nemt. Du kan sende det til mig på hpk.73@get2net.dk
Jeg HAR fundet ud af at det der Dandomain ikke er særlig godt, og alt for dyrt, men det fandt jeg desværre først ud af alt for sent. Men det er en hel tøse-loges hjemmeside, så vi er mange om at dele betalingen, så det går nok. Men vi flytter den helt sikkert når der er gået det der halve år. Min egen hjemmeside er hosted af Wannafind, så dem kender jeg godt men jeg tjekker da lige det der Cliche ud!

Hej Icebobo, tak for linket jeg vil straks gå ind og lurer det af!
MVH HPKristensen

Kommentar
Fra : HPKristensen

Dato : 07-11-02 15:40

Hej Strarup, jeg vil da MÆGTIG gerne have linket til krypteringen når nu det er så nemt. Du kan sende det til mig på hpk.73@get2net.dk
Jeg HAR fundet ud af at det der Dandomain ikke er særlig godt, og alt for dyrt, men det fandt jeg desværre først ud af alt for sent. Men det er en hel tøse-loges hjemmeside, så vi er mange om at dele betalingen, så det går nok. Men vi flytter den helt sikkert når der er gået det der halve år. Min egen hjemmeside er hosted af Wannafind, så dem kender jeg godt men jeg tjekker da lige det der Cliche ud!

Hej Icebobo, tak for linket jeg vil straks gå ind og lurer det af!
MVH HPKristensen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-12-02 20:03

Hej icebobo!
Det er alletiders link til enkle scripts - tak for det. Adgangskontrollen er afprøvet og ok.
Emesen

Godkendelse af svar
Fra : HPKristensen

Dato : 01-07-03 22:15

Tak for svaret strarup.