/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Kopiering af Harddisk / Kloning
Fra : janhuniche
Vist : 647 gange
100 point
Dato : 29-10-02 11:35

Jeg har installeret en ekstra 80 Gb / 7200 RPM (G:\) i min PC som kører WIN XP Home edition.
Nu vil jeg gerne overføre den gamle HD´s 40 GB / 5400 RPM (C:\) indhold til den nye (G:\). Så skulle den blive hurtigere.
Er det muligt evt. i WIN eller DOS at kopiere HELE indholdet systemfiler incl. til den nye HD, så jeg derefter kan bytte om på master og slave og markere den nye som aktiv partition.

Jeg ved at der er noget det hedder Norton Ghost. Men jeg vil i første omgang gerne spare de 550 kr. som programmet koster.

M.v.h. Jan

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 110 point
Dato : 29-10-02 11:52

Hej Jan,

er det tilfældigvis en 80 Gb Maxtor Harddisk du har købt?

hvis det er en Maxtor harddisk har de et program der ka' gøre det for dig, og dette program er gratis...

det er MaxBlast Plus II... -->
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast_plus_ii.htm
og der er en tutorial til den her... -->
http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/olh_adp.php?p_faqid=984

men nu ved jeg ikke lige om det er en Maxtor Harddisk... men ellers går jeg ud fra at producenten til din harddisk har noget tilsvarende...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 30-10-02 07:24

Ellers kan du skaffe dig et Dos baseret program som hedder Ghost hvor du så har mulighed for at "klone" din gamle harddisk over på din nye 80 GB uanset hvilken fabrikant du ligger inde med

Mvh
SANTA

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 30-10-02 08:45

Hej Jan,

jeg kom lige i tanke om et par freeware programmer der virker til XP..

her på siden hos Lexun Freeware... -->
http://home.carolina.rr.com/lexunfreeware/
under bl.a. Drive Imaging Software hvor DrvImagerXP og DrvImagerXP ka' downloades ved at trykke på linksne til dem... -->
"Drive Imaging Utilities"... -->
http://home.carolina.rr.com/lexunfreeware/DriveImagingUtilities/DriveImagingUtilities.htm

hvis siden sku' drille med download ka' de også downloades her... "DrvClonerXP 2.0"... -->
http://www.webattack.com/get/drvclonerxp.shtml
og DrvImagerXP 2.1... -->
http://www.webattack.com/get/drvimgxp.shtml

de har begge en grafisk brugergrænseflade der virker i XP...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : kj

Dato : 30-10-02 09:01

Hej Jan

Skulle du nu nå til den erkendelse, at "Norton Ghost" er den rigtige mulighed, så er min erfaring, at den også kan drille enormt, hvis man ikke husker at slå alle baggrundprogrammer fra ( såsom antivirusprogrammer) netværkskablet plejer jeg også at tage ud, Så plejer det at lykkes.
kj

Kommentar
Fra : Ragman_dk

Dato : 30-10-02 13:01

Hej Jan

Send en mail, så sender jeg GHOST.exe til dig.
Fylder 629KB

Mvh.

Ragman

Godkendelse af svar
Fra : janhuniche

Dato : 31-10-02 10:31

Tak for svaret strarup. Det var godt nok en seagate. Men jeg fand et program på www.seagate.com som jeg unzippede på floppy disk. Og nu kører jeg på den nye disk.

Jeg har lige indstalleret et benchmark program der tester bl.a. HD. Min W-speed er 22 Mb/s og R-speed er 34 Mb/s. Skulle den ikke kunne komme højere op. Der er x i DMA i enhedshåndtering og jeg kører mode 5 (Ultra DMA 100) i BIOS ???.

Det var bare lige et tillægs spm. til "professoren" !!!.

M.v.h. Jan