/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Stavekontrol i Word
Fra : and_uden_tand
Vist : 686 gange
72 point
Dato : 15-10-05 12:57

Jeg har fået politikens ordbog og vil i den forbindelsen gerne have den tilføjet min stavekontrol i word kan man det? og hvordan ? Jeg synes jeg har ledt men ikke fundet en evt. løsning.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 15-10-05 13:30

Hvor har du hørt at det kan lade sig gøre?

Kommentar
Fra : and_uden_tand

Dato : 15-10-05 13:50

Backtee
Læs venligst hvad jeg skriver !!!!!!!!!!!!!!!!

kan man det?
og hvordan ?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-10-05 15:03

Når jeg laver stavekontrol, stopper den ved ord, der ikke er i programmets ordbog.

Her kan du tilføje eller ignoere det ord.

Om man sætte de ord ind, som man ønsker, ved jeg ikke.

Jeg vil da lige prøve...

Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-10-05 15:04

Åhh, Politikkens ordbog er på cd?

Hmm, godt spørgsmål...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-10-05 15:05

Kan du ikke installere et ordbogs program fra den cd?

Eller skal du have cd'en i drevet, når du skal bruge ordbogen?

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 15-10-05 15:14

Je glæste skam dit spørgsmål, men det lød som om du havde en ide om at det kunne lade sig gøre, og derfor spurgte jeg ind ti lhvor du mon havde hørt det for på den måde at kunne give dig den bedst mulige hjælp, men jeg blander mig gerne udenom.. sure nar

Kommentar
Fra : and_uden_tand

Dato : 15-10-05 17:06

@Camillasmoster, nej jeg behøver ikke have CDen i drevet for at bruge ordbogen. Det er i øvrigt Politikens Retskrivnings og betydningdordbog 5 udg. Det er lidt af en tyk sag, og CDen følger med og det hele for under 200 kr.

@Backtee sur er jeg nu ikke,jeg påpegede såmænd bare, at du kunne bare læse hvad jeg skriver , og at du vil blande dig udenom er så sit valg

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-10-05 17:18

Hvor er det let at misforstå hinanden på skrift

Nu har jeg desværre ikke en cd med ordbog, så jeg kan ikke prøve det af - øv.

Jeg får kriblen i fingrene, når der kommer en udfordring af den slags - jeg flyver fluks til pc - men her..... øv igen

Spændt på, om der er nogen, der kender noget til det!

Pøj pøj!

Hanne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-05 17:46

Office 2000 pro
Prøv lige:
word>hjælp>skriv stavekontrol>søg kig på tilpasse stave og gramatikkontrol>
oprette og bruge brugerordbøger

du kan også gøre det inde fra word-stavekontrol, hvor du har knappen "brugerordbøger" under indstillinger

Kommentar
Fra : and_uden_tand

Dato : 15-10-05 19:10

@Hanne. jeg kan jo sende dig CDen så kan du jo få styret dine lyster

Eyvind jeg prøver lige dine anvisninger, jeg bruger XP

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-10-05 19:23

Jahh! Kom bare an!

Kommentar
Fra : and_uden_tand

Dato : 15-10-05 20:04

en mailaddresse ?

Kommentar
Fra : and_uden_tand

Dato : 15-10-05 20:07

eller gå tilbage i min historik tror jeg skrev min engang for ik så længe siden

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-10-05 20:19

Hvormeget fylder den?

Accepteret svar
Fra : kattefar

Modtaget 72 point
Dato : 15-10-05 21:32

du kan hverken Politikens heller ikke Gyldendatls ordbøger indbinde in MS Words stavekontrol. Oprettelse af bruger ordbøger sker med de ord, du godkender, hvis de ikke findes i stavekontrollen. Brugerordbøger er normale tekstdokumenter som kan bearbejdes i en editor, du kan slette ord, tilføje og rette dem, men hus at tælle dem, antal ord stå som tal i første linie. Stavekontrollen selv er "kodet" og kan ikke læses med en editor, det samme gælder sandsynligvis også gyldendals og politikkens ordbøger.
kattefar

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-05 21:38

Tja det var synd.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-10-05 21:41

ØV

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-05 13:52

Jeg syntes at huske noget om et staveprogram som kunne knytte sig til Word.
(måske var det Word Perfect)
Så man markerede ordet >h-klikkede og hoppede over til programmet og tilbage med det rettede ord.
Det må kunne ses ved indstallationen af ordbogen.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-10-05 18:15

Ja, jeg synes også, jeg kan huske noget a' la det. Word Perfect, tror jeg, du har ret i.

Godkendelse af svar
Fra : and_uden_tand

Dato : 05-11-05 05:18

Tak for svaret kattefar.