/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
tøj ???
Fra : joker138
Vist : 622 gange
50 point
Dato : 14-10-05 23:04

Ordet TØJ hvad betyder eller betydning har det
EKS: TØJdyr sengeTØJ værkTØJ fodTØJ seleTØJ vaskeTØJ ovs..........

Heder det Fodende eller Benende i en seng ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-05 23:06

Det hedder benende.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-05 23:12

Ordet TØJ betyder en samling af det ord som hænger ved.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-10-05 23:19

En seng starter i hovedenden, så kommer endeenden
(som egentlig ikke er en ende, men et endepunkt), så benenden og til sidst fodenden.
Hvis man vender hele dynen (altså ikke selve dynen), bli'r fodenden til hovedenden,
medens endeenden bli'r hvor den er.
Gambrinus

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-10-05 23:40

Tøj betyder: sager, udrustning, klædningsstykke m.m.

Ting/sager der er fremstillet/fabrikeret.

Kan også betyde beslag/låseanordning i forb. med sammensatte ord: låsetøj, hovedtøj o.s.v.

Og enden af en seng hedder fodenden

Fordi det er fødderne der er længst nede mod enden af sengen.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-10-05 23:47

Fodende = Den ende af sengen hvor fødderne normalt ligger

Benende (ældre) = fodende

Fra nudansk Leksikon

Tøj

1.

Et blødt materiale, som man tager på kroppen fx bukser , bluse, kjole eller jakke

(i sammensætning) = beklædningsgenstand fx fodtøj, hovedtøj, skotøj.

(plur. - er. - erne) et blødt materiale vævet af naturlige eller syntetiske fibre.

2.

(i sammensætning, plur. - er. -erne) et redskab eller en ting i almindelighed fx fyrtøj, køretøj. låsetøj, mundtøj, seletøj, snakketøj, syltetøj, værktøj.

Af nedertysk tûch

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-10-05 00:04

Gambrinus når jeg sidder på sengekanten, hedder det så endekantenden?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-10-05 07:56

Erstat 'tøj' med 'ting' ..og du har svaret

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-05 10:35
Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 15-10-05 14:44

sorry jeg lige braser ind her ! molo ?? MOOLOO? eh ..... kan jeg lige lokke dig til at kigge på de to her : http://kandu.dk/dk/spg/75821

og

http://kandu.dk/dk/spg/76197

(okay den sidste er ikke om en hjemmeside, men det er filosofi jo heller ikke )