/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Norman
Fra : Teil
Vist : 506 gange
200 point
Dato : 14-10-05 20:21

Norman antivirus er ikke let at forstå.
Der kommer uophørligt advarsler om adgangsforsøg Til forskellige portnumre.
Kun et IP nr fortæller hvem der ønsker adgang, det hjælper ikke mig.
Jeg kan ikke se om adgangsforsøget er relateret til den side der ligger på skærmen.
Hvad gør man. Udover at blive irriteret på programmet.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 210 point
Dato : 14-10-05 20:31

Det kan jo ikke undgås, at man får advarsler man skal tage stilling til, men noget tyder på, at du enten har fået fat i en trojaner eller også har du en fejl på Norman Firewall.
Hvis du vil prøve at se om det skulle være det sidste kan du prøve at de/reaktivere firewall, hvilket gøres ved at højreklikke på N'et i proceslinien og så vælge Konfigurationseditor.
Ynder fanebladet Installer skal du fjerne markeringen i Norman Personal Firewall luk og genstart maskinen.
Gå ind samme sted og marker igen - vent lidt indtil freshie assisten spørger om du vil bruge de gamle indstillinger og det siger du nej til og kører så guiden igennm så du får godkendt dine standard programmer. PRØV DET!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-05 20:34

Sådan er det lidt med """emsige""" Norman, som jeg selv har - den er ret striks.
H-klik på din grønne skærm ved uret > vælg indstillinger > sikkerhed >regler
nu kan du se hvad der går ud og ind.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 14-10-05 20:49

Lige når man får Norman er man ved at splitte hele skidte ad, for den, som du skriver, dukker konstant op med advarsler.

Men efterhånden vil Norman genkende siderne og advarslerne bliver færre og færre.... Jeg tror jeg får en til to om dagen nu.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-10-05 20:56

BjarneD - det er hermed gjort. Resultat vil vise sig.
Eyvind - den er kigget på. Lige nu er det kun udgående TCP og UDP der har grønt lys.
taliskoko - advarslerne blev ikke færre da jeg ikke turde acceptere

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-10-05 21:01

Så prøver jeg med banneret - Life Translator 2 her på siden.
Og Norman spørger om jeg vil acceptere active x fra Life Trans.
Den er jo til at forstå, og tage stilling til.
Men alle ukendte IP nr og portnumre der ligger langt oppe i talrækken
giver mistanke om det værste. Norman siger bare - ingen under Tip.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-05 21:02

Jeg kunne selv ikke køre hastighedstesten på TDC fordi jeg havde sagt nej på et tidspunkt..................men sådan er det i disse tider. Den skulle bare lige tillades inde på listen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-10-05 21:09

Det er ikke normalt, at den spørger om IP adresser mm. hele tiden da du jo normalt vil kunne køre alm. web sider uden advarsler.
Norman har i forbindelse med opdateringer haft firewall problemer og et aaf dem arter sig netop ved at man skal godkende en hulens masse og ser man godt efter vil man se, at det er de samme der går igen. problemet er åbenbart forekommende specielt på windows XP og jeg har for nylig observeret det på fruens bærbare - jeg indrømmer at jeg troede, at det var hende der var lidt tumbet, men den gjorde det sandelig også for mig .
Metoden som jeg beskrev kan også bruges hvis man har fået blokeret lidt for meget og ikke lige har lyst til at bladre listerne igennem.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-10-05 21:21

Jeg havde også blokeret for meget, norman gik i baglås. Fruen her kunde ikke ret meget.
Slettede det meste af blokerede sider. Og Norman kørte igen. Derefter kom alle adgangsforsøg.
Nu prøvede jeg TDC´s hastighedstest og som hos Eyvind skulle det lige accepteres.
Netop de samme advarsler går igen med skiftevis TCP og UDP indgående, på eks.vis port 6346.
Og derefter forsøg på andre portnr. fra samme adresse.
Måske skulle jeg tage en tur til Panda og scanne online.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-10-05 21:26

Det der med TCP og UDP er ikke usædvanligt da det er enekstra sikkerhed at du kun godkender de sædvanlige porte.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-05 22:18

Det kan godt være at Norman er lidt besværlig en gang i mellem.
Men den er jo heldigvis også besværlig overfor ubudne gæster.
Jeg opdaterer næsten hver dag.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 14-10-05 22:21

Eyvind> Opdaterer hver dag...???? Der er da ikke opdatereringer hver dag.??? Eller misforstår jeg noget.!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-10-05 22:27

Jeg mangler en del at lære og forstå om Norman.
Men det kommer vel med tiden.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-10-05 22:46

Programmet er rigtigt godt, men kan åbenbart være så vanskeligt at forstå, at Forbrugerstyrelsen har betegnet det som nærmest uanvendeligt, men det siger nok mere om Forbrugerstyrelsen end det siger om programmet.

Jeg opdaterer skam også hver dag, men det er bare ikke alle dage, at der er en opdatering, dog opdateres der oftere end på mange andre programmer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-05 22:50

nej nej taliskoko - men jeg går lige op og kigger næsten hver dag.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 14-10-05 23:04

Fino Fino....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-05 23:09

og lige nu hentet 491 kilobyte

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 15-10-05 00:04

For een gangs skyld er jeg enig med forbrugerstyrelsen. Norman er et aldeles irriterende tidsspildeprogram. Efter en ændring i indstillingerne forsvandt "N"et fra proceslinien, trods deres platfodede fodgænger vader over skærmen hver gang jeg starter, så om det overhovedet fungerer aner jeg ikke.

Trods jeg har programmet gratis i 3 år, vil jeg forsøge at slippe af med det så snart jeg får tid.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-10-05 00:09

Innocent> Det kunne være du skulle prøve at af- og geninstallere programmet. Ellers kan jeg da godt forstå det ikke virker, som du beskriver det.

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 15-10-05 01:20

Tak taliskoko, men jeg har allerede spildt tid på af- og geninstallering, tvunget til det fordi den CD som medfulgte til min nye PC var fra ruder konges tid, og skulle
installeres, derpå af- og så installeres i en tidssvarende version.

Hvis du ikke mener at det virker, hvorfor kommer deres "Frontpage" så op?- Og endelig vil jeg ved en geninstallering blive lige så irriteret som tidligere.

Venlig hilsen Innocent

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-10-05 08:21

Innocent
Se efter i kør . . . msconfig - start - om Norman ligger der. Fjern ev fluebenet.
Og
Hvis du afinstallerer Norman og derefter kører RegCleaner, måske hjælper det.

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 15-10-05 11:09

Tak Teil, men jeg har fået en fæl Norman-allergi, og vil installere AVG antivirus, som jeg havde på min gamle PC, og det fungerede til min største tilfredshed. Det kom næsten dagligt med lynhurtige opdateringer.
Så hvis nogen vil overtage en Norman-CD, så værs'go - gratis. Det samme gælder en
ubrugt flatbedscanner Medion, fejlkøb, og forøvrigt også en trådløs mus, sikkert af ringe kvalitet, - alt er gratis - skal bare væk.
Bor 50 km fra København - vestpå. Kunne sætte en mailadresse i min profil, hvis nogen er interesseret og evt. sende.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-10-05 12:24

Innocent, du fortjener slet ikke Norman så afinstaller det endelig!

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-10-05 12:30

Godkendelse af svar
Fra : Teil

Dato : 15-10-05 16:41

Tak for svaret BjarneD. Og til Eyvind.
De må kunne lade sig gøre at lære Normans særheder.
Håber fruen her har tålmodighed.