/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatering
Fra : Pytten1510
Vist : 831 gange
64 point
Dato : 12-10-05 23:26

Halløjsa derude...

Jeg skal for første gang i min "computerkarriere" prøve at formatere en harddisc pga. virus....jeg har en enkelt gang kigget over skulderen på en kollega, men der er jo et stykke fra det og så til selv at forsøge...er der en der kan hjælpe mig trin for trin....
Har windows cd'en klar, men er ikke sikker på, hvordan jeg skal starte. Det er en bærbar fujitzu siemens Amilo.

Pytten

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 12-10-05 23:33

En XP CD starter normalt selv, så kan du derefter følge skærmens anvisninger...

Kommentar
Fra : birger100

Dato : 12-10-05 23:35

hej,
Jeg går ud fra du vil ligge windows Xp ind..
trin 1: indsæt Xp skiven (Vær sikker på comp'en booter fra cd'en)
trin 2: vælg reparer
trin 3:skriv format C: og svar ja til at du er sikker på at formater... Efter formatering genstartes maskine.. kan gøres ved at skrive "exit"
trin 4:Følg installations vejledningen.. der er ikke meget at tage fejl af...

Hvis ikke du har dine drivere på cd'er..er det en god ide at hente dem før du formaterer...
Håber det hjælper..

mvh.
Birger

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 12-10-05 23:36

Gå ind i bios (tryk Del eller F8 eller lignende - det står på skærmen når computeren starter op) sæt bootdevise til CD drevet. Og så burde det køre som Tordenkalven siger

Accepteret svar
Fra : dk.betjenten

Modtaget 74 point
Dato : 13-10-05 00:31

Hej Pytten
Her har <hcma> lavet en glimrende vejledning, følg den og alt vil gå fint:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-05 08:49

Er det en recovery cd du har - så bør det gå af sig selv.
Hvis du også har et D:drev med dokumenter så sig nej til at slette hele harddisken.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 13-10-05 19:38

Jeg har nu kæmpet en mindre kamp og det er lykkedes mig at reparere computeren, så den igen kan arbejde på nettet. Det var en virus der drillede, men jeg har dog formået at rede det, der lå på computeren.
Der kommer dog stadig en fejlmeddelse op, om filer der ikke kan findes...det er som følger:

C:\windows\sustem32\wkzzfe\csrss.exe....kan ikke indlæse eller køre dette, der er angivet i registreringsdatabasen. Jeg skal kontrollere om filen findes på computeren, eller fjerne referencen til den i registreringsdatabasen.

Er der nogen der kan hjælpe mig, med det problem....

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 13-10-05 19:59

Nå, ja...troede lige at alt var i den fineste orden....Når computeren går på nettet fryser billedet, og jeg er nødt til at trykke ctr+ alt +del.

Og får at vide...programmet svarer ikke IXEPLORE.EXE...hvad gør jeg så...??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-05 20:10

prøv ovre på www.spywarefri.dk
de er vældig flinke og det er gratis.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-05 20:17

Midlertidigt kan du hente den gratis Firefox browser på Dansk - den er altid god at have klar.
www.mozilla.org

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 13-10-05 20:20

ja, det er fint , men nu er problemet jo at billedet fryser...og jeg kan ikke foretage mig noget på nettet fra den computer..

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 13-10-05 20:49

ja, så er et nyt problem dukket op....Jeg har prøvet at installere en firewall, kaldet Zone Alarm...denne fungerer perfekt på min maskine...når jeg prøver på den anden com får jeg beskeden : Setup is unable to log into the TrueVector service. Install cannot continue without logging into the TrueVector service. Please use the service manager to shuy down the TrueVector and then restart the installer program.

Hvad betyder det ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-05 21:37

Ja cirkulerende problem...............det tænkte jeg ikke lige på - sorry
Men hvis de to comp er på samme lokalnet kan den føres over som en fil.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 13-10-05 21:56

vi kører på samme "ledning", men er ikke koblet sammen...det hænger sammen med at det er min teenagesøn der har den bærbare....og der vil jeg ikke dele filer og andet ....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-05 22:08

Så kan den lægges/brændes på en cd og føres over.
Eller med et flash-kort og kortlæser
Den fylder ca. 4,7 MB

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 13-10-05 22:23

det vil jeg prøve...men kan du så også fortælle mig, hvorfor billedet fryser, når jeg går på nettet....messenger virker, men forsøger jeg at søge på f.eks. jubii, så fryser siden bare...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-05 16:31

Du har nok fejl i din Internet Explorer.
Er der nogen gule anmærkninger, i din enhedshåndtering.

Godkendelse af svar
Fra : Pytten1510

Dato : 21-10-05 20:14

Tak for svaret dk.betjenten.