/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Blinke med sine øjne på en nervøs måde..~
Fra : Odense
Vist : 6028 gange
200 point
Dato : 11-10-05 19:36

Hej
Vores dreng på 8år, har det med at blinke med sine øjne på en underlige måde. Nogen gange det ene eller det anden, ikke på samme tid, altså blinke på en lidt kraftig måde ikke kun med øjenlåget. Det er tit hvor han sidder og spiser eller snakker med os. Ser lidt ud som nervøsitet, men når vi spørg ham hvorfor han gør det, så siger han det måske klør (man det lyder ikke som om han er sikker). Øjet ser helt fint/rask ud. og han har godt normal syn. Det har stået på næsten i 2 år, dog ser det ud som det kommer og går lidt. Eks. i sommerferien var det ikke meget. Men de sidste 2mdr. er det meget. Han beklager sige ikke, det er kun os der syndes det ser træls ud.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 11-10-05 19:49

jeg tror at det er en vane han har fået som sikkert ikke skyldes nervøsitet......Har de fleste ikke haft sådan en??? Nogen går og klør sig i skridtet uden det klør andre piller næse osv osv .....Jeg tror at det vil forsvinde af sig selv........Der er jo også det ved det at du /i lægger mærke til det og kommenterer det for ham....Prøv at gøre som om i ikke ser det så kunne det være at det forsvandt med tiden,,,,som du selv siger var det ikke så slemt i sommer ferien...
Men det kan jo være at der er noget i skolen /kammerater som fremprovokerer dette ...Prøv at lytte til signaler ang. skole /mobbing/kammerater .
Gør han det med øjnene -når han er koncentreret om noget ???? pc spil -tv - film-leg m m ???????

sverola

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-10-05 20:34

Odense

Hvad siger lægen til det?

Jeg ville da kontakte lægen han/hun kan sende sønnen videre til en specialist, hvis det er det, der kræves, som så kan gi' det korrekte svar.

Hvis du ikke tidligere har talt med din læge om det, så synes jeg, det er på tide.

Jeg forstår ikke, at forældre der gennem de sidste 2 år har erfaret, at et barn, der nu er 8 år har haft problemer med øjenene.

Nervøse trækninger eller ej, tal med din læge.

Undskyld mit sure opstød, men det fremgår ikke, om du har haft kontakt med lægen.

Brugerne på kandu er ikke læger (tror jeg) og kan ikke stille en diagnose.

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 11-10-05 20:38

Ja han gør det både når han slapper af, spiller PC spil, ser film, læser, spiser, snakker, osv.. Måske ikke så meget når han løber rundt i det fri/udenfor. Vi troede måske det var for meget PC spil (3-4 timer om dagen) men nu har vi lavet det sådan at det kun er 1 time, men det hjælper ikke noget. :-/

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 11-10-05 20:42

jo Men han trives jo godt, klager ikke osv. det er kun os der syndes det ser træls ud, og det forsvand jo men kom igen. Men vi vil da også tage ham til lægen snart!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-10-05 21:01

Citat
Men vi vil da også tage ham til lægen snart!

Drengen er 8 år og det har stået på i 2 år med de nervøse trækninger.

Sønnen beklager sig ikke!

I synes det ser "træls" ud.

I sommerferien var det ikke meget. I sommerferien tog du/I måske sig mere af den lille gut.

Jeg tror han mangler opmærksomhed fra forældrenes side.

At placere en dreng på 6 år foran en "computer" 4 timer om dagen. Jeg ved at han nu er 8 år og "kun" bliver placeret der 1 time om dagen.

Han mangler nærvær med sine forældre.

Accepteret svar
Fra : ziggy99

Modtaget 200 point
Dato : 11-10-05 21:05

Uden at male fanden på væggen vil jeg tro at der er tale om tourette syndrom i den meget milde form. Min datter havde det på samme måde og voksede fra det efter nogle år, men kan stadig vise symtomer ved stærk stress..dog uden at det generer omgivelserne og din søn vil vokse sig fra dette, men som før sagt: kontakt din læge

http://www.danmodis.dk/tourette.htm#årsagen

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 11-10-05 21:18

Jamen du har da fuldstændig ret ans.... En udredning fra en læge er da en god ting....Men skulle det vise sig at være lidt nervøst betinget er det da fint at gå fra den ene specialist til den anden og til sidst ende ved en psykiater???!!! Kunne det ikke være at en synslæge ville være et bedre sted at starte?? Men som du antydet er jeg ikke læge ....Men for at komme tilbage med mit postulat ang. vaner kan jeg da for mit vedkommende fortælle at jeg i over 30 år bed negle ..pludselig stoppede jeg med det .....var det nervøst betinget ??? En uvane?? Jeg skærer stadig tænder i søvne ..det stopper jeg nok med når jeg får gebis

Nej det jeg mener er at det er synd at udsætte drengen for noget som måske viser sig at gøre ting værre........At Odense stiller spørgsmålet her i Kandu er jo sikkert bare for at få nogle svar /input anonymt fra alm mennesker??!! Og så gå videre derfra -og det er jo det vi gør...

Håber det bedste.........

sverola

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 11-10-05 21:36

Ja, der altså ingen grund til at råbe LÆGE, hver gang noget ikke er perfekt. Hvor herrebevares, så kan man ski da ikke bestille andet end at rende til lægen med sine unger.
Jeg har 3 børn, 11-15 og 17 år. De har alle sammen haft et eller andet de har gået og gentaget, til stor irritation!
Jeg gjorde det, at jeg gjorde dem opmærksom på det og bad dem stoppe. Det hjælper på sigt
Men ellers hjælper det også at tale med dit barn, for det KAN skyldes at han mangler lidt opmærksomhed
Jeg synes det er rigtig fint at i har nedsat tiden foran pcen, så sørg for at bruge den resterende tid sammen med jeres dreng, i vil ikke fortryde det

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-10-05 21:56

Det er der faktisk mange børn der gør på et eller andet tidspunkt.

Ofte ser man også, at det er noget der hænger sammen med at stamme.
Men også uden at barnet direkte er "stammer" kan det ses, og ofte sammen med at der i større eller mindre grad laves grimasser.
Altså en "refleks" der udløses såfremt barnet er meget ivrig og måske har svært ved at formulere sig, eller bare taler så hurtigt, at ordene snubler over hinanden.
Nu lyder det så til, at han også gør det når han sidder stille og koncentrere sig om noget (TV og Playstation) og der kan også være andre årsager, at barnet måske har problemer med øjnene og muligvis endda trænger til briller.

Så jeg vil også råde jer til at tage en snak med lægen og evt. få en henvisning til en øjenlæge.

mvh dova

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 11-10-05 22:05

Det har jeg selv haft i periode. Ganske enkelt, det skyldes stress.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 11-10-05 22:16

Hvis han blinker på en sådan måde at han nærmest 'kniber' øjet/øjnene sammen, så vil jeg tro at det er en vane, det gjorde jeg nemlig selv som barn - børn kan få mange forskellige vaner.

MEN - jeg ville nu osse gå en tur til læge, for at få udelukket evt. sygdom - et tjek hos en øjenlæge er på sin plads her. Hvis alt viser sig at være i skønneste orden, jamen så er det jo bare en vane...godt nok en vane som har stået på i længere tid - men den skal nok gå i sig selv igen.

men afsted til lægen med jer

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 11-10-05 22:17

En god ting at lære børn, som de kan få glæde af hele livet er afspændingsøvelser, du kan få dem på cd, fx fra skandidavisk yoga og meditations skole eller fra mindbody.com. Du kan prøve dem selv og når du har prøvet det nogen gange kan du selv lave det med din søn, på en måde der passer til hans alder.
Der er også andre ting der kan gøres, fx sørge for at der ikke ses tv og spilles spil et par timer før sengetid, det vil sikre en bedre søvn. Og nærstuder hans miljø for hvad der stresser ham, som han så ung sikkert ikke er i stand til at sætte ord på, så går det nok den rigtige vej, men disse "tics" kommer ikke af lidt stress, men af meget stress.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-05 23:47
Kommentar
Fra : ampere

Dato : 12-10-05 08:44

Hej Odense

Når drengen har haft det i 2 år, synes jeg det er tid til at gå til lægen - det er jo ikke bare en overgang. Hvis det er Tourette-syndromet er det vel bedst at få det afklaret (der har lige været en rigtig god udsendelse herom, og nogle bliver medicineret pga. omfanget - større omfang end du forklarer). Tics kan også fremkomme iforbindelse med stress - selvom din søn kun er 8 år, kan han sagtens have meget at tænke på - måske uden at han selv tænker over det.

Såh - gå til lægen og få det afklaret - for din drengs skyld.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 12-10-05 10:08

ans = Mor er næsten hjemmegånede, alt tid hjemme når han kommer hjem. Det som nok er problemet er at han har flytte by/hjem og skole, venner, og har haft sin mormor/morfar som meget tætknyttet personer, men nu bor de lang væk og alting var/er nyt, og den nye klasse/skole var nok en hård tid, dog er der ikke problemer som sådan med nogen fra skolen, bare noget nyt det hele. Var heller ikke glad for at gå ud at lege alene i haven/skov osv som han var glad for før alt dette.. Ang. Computer spil, det er noget han selv vælger, og er ikke til at få ham fra, uden at vi skal skændes kraftig, men han får max 2 timer nu men så skal han også gå til basket 2 gane om ugen (det var en deal, men vikrer fint nu) Jeg tror faktisk når han er i "spille verden" så slapper han mere af, og så er der ikke så meget "tics".

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 12-10-05 10:19

Tak for svaret ziggy99. Det var hvis det bedste og link var rigtig god tak

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 14-10-05 03:20

Udover at have mange stressende oplevelser lyder det også somom han bliver ladt alene med det, det ville sikkert være en hjælp, hvis han havde nogen han kunne snakke med om alt når han har brug for det på en måde der støtter ham så han får fordøjet det efterhånden, og så ville det sikkert også hjælpe hvis han havde mere indflydelse på sit liv så det ikke er de voksne der bestemmer hvad der skal ske, men han er med til det, han er jo også en del af familien og det vil give ham en stolthed og selvtillid og lære ham meget han kan få brug for som voksen.
-bare mit ydmyge standpunkt.