/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Min Far Modstandsmanden
Fra : Rytterknaegten
Vist : 472 gange
499 point
Dato : 08-10-05 00:14

Hej Derude. Jeg er prøver at finde ud af min Fars liv og færden. Har fødselsdato, og på Dragør Kirkegårdskontor fik jeg en dødsdato. På den konto har jeg fundet min halvbror, da de på folkeregistret derude sendte de oplysninger jeg havde, videre til Lokalhistorisk Forening, der saa kunne oplyse hvor enken og Lillebror var flyttet hen i 1955. Nyt Efternavn på lillebror og hans adresse på Amager fik jeg, og har nu kontakt, Fantastiskt.
Mit "problem" er nu at finde ud af, hvad min Far havde "gang i" under besættelsen. Ved han gik "under Jorden" i Sønderjylland!!
Spørgsmålet er nu: Kan jeg tage i Landsarkivet eller Rigsarkivet, og få adgang til at se papier, og lignende til at se hvor han opholdt sig, og lavede under besættelsen?? Skal man bede om et eller andet skema for at søge om adgang?? etc etc.
Håber nogle kan hjælpe.
Mvh Rytterknægten

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-10-05 00:26

http://www.befrielsen1945.dk/erindring/21

Du skal nok prøve om du kan finde nogen folk der var med dengang.
F.eks. sådan en som i linket.

Dengang brugte de som regel ikke deres rigtige navne, så derfor er det ikke sikkert det er registreret i de arkiver du omtaler.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-10-05 08:10

Rytterknaegten... nogle danske modstandsfolk var også i Frøslevlejren, nu du nævner Sønderjylland, kan han have været der, for så er der også en mulighed.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 08-10-05 10:24

http://www.sa.dk/ra/brugearkivet/slaegt.htm
http://www.sa.dk/ra/brugearkivet/modstand.htm
Citat
Af hensyn til beskyttelse af enkeltpersoner er arkivalier, der indeholder oplysninger om private eller strafferetslige forhold, ifølge Arkivloven § 22 først tilgængelige efter 75 år. Rigsarkivaren kan i konkrete tilfælde bevilge adgang til sådanne arkivalier.

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 499 point
Dato : 08-10-05 10:42

Rytterknægten...hvis du er interesseret, kan du gå ind i min profil, sende mig en mail, så skal jeg gi' dig nummeret på en af dem der er nævnt i mit link, og som var en af de øverste indenfor den danske modstandsbevægelse.
jeg vil ikke oplyse det her på siden.

Vedkommende er meget gammel, men særdeles åndsfrisk, og der er den mulighed, at han måske har vidst hvem din far var.

mvh dova

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-10-05 10:59

har lige set på tv, at brian mikkelsen vil oprette et arkiv over modstandsfolk, så der kan måske være noget hjælp at hente. prøv evt at rette henvendelse til ministeriet, for de må jo have et eller andet at gå ud fra, når de vil lave deres eget arkiv

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-10-05 15:11
Godkendelse af svar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 20-10-05 22:31

Tak for svaret dova, og tak for mailen. Jeg vil prøve at søge den vej Du foreslår.
Mvh John Rytter