/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Lars Andersen, Holme-Olstrup
Fra : maj_britt
Vist : 536 gange
50 point
Dato : 02-10-05 14:31

D. 25-5-1880 bliver Ane Marie Andersen født i Holme-Olstrup.

Far er Lars Andersen, muligvis ikke født i sognet, jeg mangler hans forældre.

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 02-10-05 15:07

Hej
Du kan hevende dig på Næstvedegenes Lokalhistoriske arkiv og høre om de kan hjælpe dig videre.

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-10-05 17:02

Der er skam en Lars Andersen født i Elmelunde:
"
ANDERSEN, Lars         Birth Date:   6 Sep 1845
Christening Date:   23 Nov 1845   Recorded in:   Elmelunde, Praesto, Denmark
         Collection:   Elmelunde; Den Danske Folkekirke
   Father:   Anders HANSEN
   Mother:   Karen K. RASMUSDR
"
Er det ham har du hermed hans forældre,
hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-10-05 17:07

Glem det lige ovenfor.
Ikke Elmelunde men Holme-Olstrup.
Svend, der lige har hjulpet én fra Elmelunde...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-10-05 17:16

Den nærmeste med passende alder er ham her:
"
ANDERSEN, Lars         Birth Date:   6 Dec 1854
   Christening Date:   1 Jun 1855   Recorded in:   Naestved, Praesto, Denmark
         Collection:   Sankt Peder; Den Danske Folkekirke
   Father:   Anders LARSEN
   Mother:   Inger CHRISTENSDR
"
Naturligvis gætværk, men en mulighed...

Og navneskiftet ophørte på Næstved egnen efter faderen Lars' fødsel,
så hans far hedder Anders ...

For at kompensere for min brøde fra før, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-10-05 18:11

Jeg tror snarere det er ham her:
"
ANDERSEN, Lars   Christening
   Gender:   Male
   Birth Date:   24 Jun 1843
   Christening Date:   6 Aug 1843   Recorded in:   Fensmark, Praesto, Denmark
         Collection:   Fensmark; Den Danske Folkekirke
   Father:   Anders LARSEN
   Mother:   Maren HANSDR
"
Fensmark ligger jo lige nord for Holme-Olstrup,
og hvis nu Lars Andersen er op kaldt efter Anders Larsens far? nok også Lars Andersen??
Hvad siger du til den teori, Svend

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 02-10-05 19:13

Svend, her lidt jeg fik fra DIS:

Ane Marie Andersen født d. 25-5-1880, datter af Husmand Lars Andersen i Olstrup og hustru Ane Sofie Andersen 39 År.

Hun er Døbt i kirken d. 18-7-1880.

Faddere:
Pige: Birthe Johanne Marie Larsen i Allerslev.

Pige: Ane Kirstine Larsen i Toksværd.

Ungkarl: Hans Larsen i Øverup.

(Inds ?) Peter Larsen i Fensmark.

Skomager: Anders Christian Larsen i Toksværd.
****************************************

Er ham Lars så født i Olstrup eller bor han der bare?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-10-05 20:41

Hvorfor kom du ikke straks med disse oplysninger?
(dobbelt/multi arbejde for os andre...).

Med alle de Larsen faddere, (nære slægtninge):
Er min formodning om at Lars' far hed Anders (måske Christian) Larsen stærkt bestyrket.

Den første Lars Andersen jeg fandt var jo midt i 20 erne da Ane Marie blev født,
den næste og nu mere sandsynlige Lars forekom mig lidt gammel,
men når konen/moderen er endnu ældre...

Nej Lars er ikke født i Olstrup men i nabobyen Fensmark,
hvor en af fadderne iøvrigt også kommer fra...

En måde at komme videre på er nu at finde et par folketællinger med "vis husstand":
-En ældre med Anders Larsen, hustru Maren og børn som: Birthe Johanne Marie,
Ane Kirstine, Lars, Hans og Peter...
-En yngre med Lars Andersen, hustru Ane Sofie Andersen og datter Ane Marie...

Den sidste efter 1880 findes næppe på nettet, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-10-05 21:08

Se så her:
"
ANDERSEN, Lars   Age:   26   Marriage
   Wife:   Ane Sofie ANDERSEN   Age:   39
   Marriage Date:   17 Apr 1880   Recorded in:   Sonder Dalby, Praesto,
         Collection:   Sonder Dalby; Den Danske Folkekirke
      Wife previously married
"
Den 39 årige Ane Sofie gifter sig altså med den kun 26 årige Lars Andersen,
måske ham jeg først fandt? Fra Næstved??

Eller der er tale om en skrivefejl?
36 år i stedet or 26 og det kunne være Lars ovenfor??

Og vielsen sker i Dalby, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-10-05 22:04

Bemærk at begge fædre hedder Anders Larsen
både til unge Lars Andersen født i 1854 og ældre Lars Andersen født i 1843,

Det med de mange Larsen faddere (nære slægtninge) gælder altså for dem begge.

Her giftes den ældre Lars forældre:
7 år før Lars fødes, så der er sikkert ældre søskende?
"
LARSEN, Anders   Age:   24   Marriage
   Wife:   Maren HANSDR   Age:   28
   Marriage Date:   18 Jun 1836   Recorded in:   Fensmark, Praesto, Denmark
         Collection:   Fensmark; Den Danske Folkekirke
"
Den tilsvarende vielse med Inger Christiansdatter har jeg ikke fundet,
måske ikke i Præstø Amt?? Svend

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 02-10-05 22:51

Sorry, Svend, jeg havde faktisk glemt alt om at jeg havde efterlyst hans datter på DIS. Mest fordi det kun var hendes fødsel jeg ville have bekræftet.

Han kan jo sagtens gifte sig med en på 39, hun kan være enke?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-10-05 08:22

Nu er jeg på AO og har fundet den vielse.

Jeg tror ikke det er den rigtige, fordi Ane Sofie ER født d. 18-8-1841 i Vejlø, det er dokumenteret.

Og Ane her er født 1-3-1841 ifl. AO.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-10-05 09:01

Et mærkeligt sammentræf...
Hvad hed den rigtige Ane Sofie til efternavn (ungpigenavn)?

Er det så mon alligevel den ældre Lars Andersen, der er den rigtige far til Ane Marie??
Med far Anders Larsen og mor Maren Hansdatter???
Svend, der undtagelvis har en mandag formiddag hjemme fra arbejde.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-10-05 11:49

Hun er døbt andersdatter.

Ved vielse står Niels Andersen og Hans Christian Andersen forlovere.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-10-05 12:07

Ja, jeg kan godt se og mærke at jeg skal lægge det her lidt på køl, de forlovere er jo til den forkerte Ane.

Min gamle far er syg, så nok ikke lige tiden, hvor jeg skal koncentrere mig.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 50 point
Dato : 03-10-05 17:31

Tag det bare roligt, det er dig der spørger og du bestemmer tempoet...
(vi andre hjælper kun, mest for sjov; som en udfordring/netanalyse).

Jeg havde tilfældigvis en forlænget weekend...
Måske har jeg forvirret dig ved at komme med to mulige familier? (der er sikkert flere).
Men dels bevæger vi os på grænsen af hvad man kan finde på nettet,
dels er det for mig ukendt land: Midt Syd Sjælland...
Svend, der ikke bidrage med meget mere.

Godkendelse af svar
Fra : maj_britt

Dato : 16-11-05 13:41

Tak for svaret svendgiversen.