/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Flatbed Scanner
Fra : dova
Vist : 559 gange
100 point
Dato : 28-09-05 23:33

Ja, ved ikke om det er den rigtige kategori.

Jeg har tilkoblet en Flatbed Scanner til min computer.

Den kan også sagtens scanne billeder ind i det medfølgende program Arc Soft Photo Studio.

Men de indscannede billeder får en helt forkert farve, enten er hele billedet i nogen meget hidsige blå nuancer eller også er de rødviolette.

Hvad kan jeg have gjort forkert , og hvordan får jeg ændret det, så billederne har deres oprindelige farve når de scannes ind???

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-09-05 23:43

På de modeller jeg har haft har der fulgt et twain program med der giver mulighed for, at justere både opløsning, farve, lys og skarphed.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-09-05 23:43

Hvad hedder scanneren?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-09-05 23:48

Det er en IBM, og der står ikke andet end Color Flatbed Scanner.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-09-05 23:56

Jeg har aldrig set en IBM scanner, men hvis du bruger windows XP anvender scanneren formentlig XP's driver og det er ikke sikkert, at den er kompatibel hvis det er en ældre scanner.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-05 00:01

Jeg kiggede lidt på nettet og noget giver mig en mistanke om, at det er en ældre sag der er lavet til windows 95.
IBM har denne user guide ftp://ftp.software.ibm.com/pc/pccbbs/options/ideauseg.pdf

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-09-05 00:01

Jeg bruger ikke XP men Millenium, og jeg har brugt installations cdrommen der hører til scanneren.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-05 00:03

Jeg kunne forestille mig det er en ældre model du har "arvet".
Den trækker nok falsk lys eller "lampen er defekt (tilrøget)

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 29-09-05 00:07

Hvis der er tale om en sag fra 1998, hvilket er den nyeste jeg kan finde er det sandsynligt, at der kun er driver til windows 95B hvilket er detn nyeste jeg kan finde og selv om Millenium godt nok ligner en windows 98 meget så er det ikke altid at den kan anvende drivere til ældre systemer.
Farvefejlene må enten skyldes brugerfejl eller driverfejl.
Ifølge den userguide jeg linkede til så skal der komme et preview via twain programmet så du kan justere.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 29-09-05 00:17

Kom med i Valby hallen på Lørdag til Computermessen, så kan du købe en ny,og jeg tror jeg trænger til en ny printer.
Og hvad med bjarne og Refi, kan jeg regne med I dukker op også??
Keldd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-05 00:21

Keldd, Valby ligger jo i udkanten af Kjøvenhavnstrup og der kommer jeg ikke frivilligt.
Desuden kommer de bedste udstillere jo fra HOVEDLANDET:

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 29-09-05 00:28

Det var skam for at få dig til at slippe ploven et øjeblik, du får ikke lov at blive herovre,
men jeg ved ikke hvor i landet Refi er fra, så det kunne være at Refi så kom.
Keldd

Godkendelse af svar
Fra : dova

Dato : 29-09-05 00:30

Tak for svaret BjarneD.

Jamen det skal nok passe det er den du omtaler der, for min computer er næsten lige så gammel......Jeg mener bare, at den scanner tidligere har fungeret sammen med den her computer, inden jeg fik den altså.

Så jeg prøver mig lidt frem, om det er fordi jeg gør noget forkert.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-05 00:35

Når den er så gammel kan det da også være, at Refi har ret og måske skulle du følge Keldd's råd og købe en anden og det kan du sikkert gøre lokalt.
Jeg har gode erfaringer med Benq der ligger i den billige ende og som ikke har en masse overflødig software, som f. eks. HP, der ellers er gode lige som Canons, der oveni købet er ret smarte, men prøv at læse lidt i manualen måske finder du et lille aha!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-09-05 01:11

Hurra.....jeg fik det til at fungere nu

Det var åbenbart noget med, at man kan bestemme noget der hedder "dpi" i Preview og Scan, og når den ikke står på 300 dpi, får billederne de der mærkelige farver.

Men shit hvor fylder de billeder meget, 5-10 MB...hvordan kan det være.

mvh dova