/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Personfradrag ikke fuldt udnyttet
Fra : dingding
Vist : 5446 gange
20 point
Dato : 21-09-05 19:02

Fradrag:

Jeg har fået forhøjet mit personfradrag pga. kørsel til og fra arbejde. Mit nye fradrag er imidlertid højere end min A-indtægt (jeg er på SU = 4680,- brutto og mit nye fradrag er på 4970,- pr. md.) Den rest der er på mit fradrag, kan den medføre en lavere trækprocent på A-kortet eller Bi-kortet, eller hvad er bedst at gøre (er ikke gift så kan ikke overføre det til kæresten)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-09-05 19:13

Trækprocenten på A/B-kort er altid den samme.

Du må tale med skatteforvaltningen om evt. ny ændring af dit skattekort.

Det du i 2005 betaler for meget i skat, vil i 2006 blive tilbagebetalt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-09-05 19:26

Nej, trækprocenten er indtægtsbestemt og er uafhængig af fradraget. Men når fradraget er større end lønnen, skal du jo ikke betale noget i skat.

Men nu skriver du, at du er på SU, så formoder jeg du går i skole.....hvordan kan du så være berettiget til kørselsfradrag.

det kan man normalt ikke, da skolegang ikke er omfattet af reglerne om kørselsfradrag, og Su altid betragtes som den primære indkomst.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-09-05 19:37

Det kan jo være at dingding først nu er startet på en uddannelse, der berettiger til SU, men tidligere har haft en arbejdsindtægt, som har givet et ekstra fradrag.

Men hvis dingding på nuværende tidspunkt har arbejdsindtægt+ SU på samme tid så er der ikke kørselsfradrag.

Kommentar
Fra : dingding

Dato : 21-09-05 20:08

Jeg har studiejob ved siden af SU'en og derfra kommer mit kørselsfradrag på A-kortet der dog anvendes til SU'en (ca. 5000 brutto md.). - jeg overvejer bare om det bedre kan betale sig at benytte mit A-kort med det høje fradrag på til mit studiejob og dermed anvende hele fradraget, fremfor kun noget af det? (så min SU bliver Bi-indtægt og Lønnen bliver A-indtægt)

- og tak for jeres hurtige tilbagemelding

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-09-05 20:27

SU vil/skal altid stå som A-indkomst, så det kan du ikke.

Og studiejobbet gælder fradragsreglen kun for, såfremt du tager hjem efter skole, og så derfra kører på arbejde.
Hvis du tager direkte på arbejde efter skole, er du ikke fradragsberettiget med transport.

Der skal du i stedet udnytte de muligheder med tilskud til offentlige transportmidler.
Og hvis du i forvejen får det, kan du ikke bruge befordringsfradrag.

mvh dova

Kommentar
Fra : dingding

Dato : 21-09-05 20:33

Jeg bruger ikke offentlig transport, kun bil - og kører altid hjem-arbejde-hjem (3* ugentligt) så den er vel god nok. Det er også ok ikke at betale skat af SU'en, tænkte bare at der kunne laves noget smart så fradraget blev udnyttet optimalt. - det virker lidt ånssvagt at have højere fradrag end man får løn.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 21-09-05 20:40

Dova, hvad bygger du det på? Så vidt jeg kan se, skulle der ikke være noget i vejen for at få befordringsgodtgørelse vedr. fritidsarbejde, som man har ved siden af sit studie.

Samlet set vil det være ligegyldigt om du bruger Hoved- eller Bikort til dit arbejde, da en evt. overskydende skat vil blive udbetalt i foråret 2006. Hvis du ikke ønsker at vente på at få pengene tilbage (med renter) kan du gå hen på kommunens skattekontor og få lavet din forskudsregistrering om (indregning af lønindtægt og befordringsfradrag). Du vil derefter få et nyt forskudsskema med en mere korrekt trækprocent. Hvis forskudsregistreringen er korrekt, vil det herefter være ligegyldigt, om du bruger Hoved- eller Bikort.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-09-05 20:42

Tal du med skatteforvaltningen i din kommune.

Det skulle jo nødigt ende i, at du til næste år skal betale mere i skat end det, der er opkrævet.

Kommentar
Fra : dingding

Dato : 21-09-05 20:49

til Paulus1: Hvad får jeg overskydende skat tilbage fra hvis min indtægt holder samme niveau? :

SU ind: (a-kort) 4680,- md. (fradrag er her 4980,- md.) => 4680,- netto md. med restfradrag på 300,- der
ikke benyttes?
Løn ind: (Bi-kort) 5000,- md. (træk% = 39)

Kan jeg få noget som helst ud af restfradraget på 300,- ???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-09-05 20:54

Hvis du i 2005 har betalt for meget i skat får du det tilbage i 2006.

Der vil blive taget højde for indtægt og fradrag.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 21-09-05 21:01

Hovedkort og Bikort anvendes kun til den foreløbige skatteindeholdelse. Den endelige skat for 2005 bliver først beregnet, når du har indgivet selvangivelse i foråret 2006.

Din skat vil på helårsbasis se nogenlunde ud sådan her:

Løn, 12 måneder á 5000 = 60.000
-Am-bidrag, 8% -4.800
SU, 12 måneder á 4680 56.160
Indkomst i alt 111.360
Fradrag:
Personfradrag -37.000
Befordring (gæt) -5.000
Skattepligtig indkomst 69.360
Skat, 33% -22.900

Din samlede skat vil altså blive 4.800 + 22.900 = 27.700.
Hvis du først er startet på dit arbejde her i efteråret vil beregningen se noget anderledes ud, da du vil have mindre arbejdsindkomst.

Men som eksemplet illustrerer bliver din samlede skat ikke påvirket af, hvordan den foreløbige skat bliver indeholdt. En evt. forskel mellem den i året indeholdte skat og den endeligt beregnede skat vil blive udbetalt/opkrævet inkl. rente i 2006.

For at du ikke skal lægge penge ud for skattevæsenet, eller skal risikere på den anden side at få et rentetillæg (ret dyrt!!), er det en god ide, at få tilrettet dit forskudsskema, så din trækprocent bliver korrekt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-09-05 22:43

"Jeg skal have SU. Hvad med mit skattekort / frikort ?

Når du har søgt SU og fået accept fra SU-styrelsen, indberetter SU-styrelsen til skattesystemet hvor meget du vil få i SU. Har du hidtil haft et almindeligt skattekort med fradrag og trækprocent, vil du automatisk modtage en ny forskudsregistrering hvor SU'en fremgår. Dit nye skattekort vil automatisk blive anvendt af SU. Din arbejdsgiver skal derfor fremover anvende bi-kortet."

Paulus1,
det jeg påpeger, er at i nogen tilfælde kan man ikke bruge transportfradraget når man er på SU og arbejder ved siden af, der er nogen betingelser der skal være opfyldt.
Dette her er lånt fra en anden tråd, det kommer fra en der er uddannet skattesagsbehandler og arbejder med det til daglig:

"Alt indtægtsgivende arbejde, ligegyldigt om det er 1 time om dagen er fradragsberettiget m.h.t. befordring. Men selvfølgelig kun hvis man opfylder Ligningslovens § 9 C, om ikke får dækket sin befordring på anden vis mv.

Befordring er dækket, hvis man har månedskort til skolen. Men benytter man fx. klippekort, for egen regning, vil man evt. kunne fratrække befordring. Dog ikke hvis man går direkte fra skole, til arbejde. Man skal have været hjemme først.

Er der nogle dage, hvor man ikke går i skole, men kun på arbejde OG IKKE FÅR TILSKUD TIL BEFORDRINGEN, vil man som alle andre kunne fradrage den. Dog skal man selv betale for de første 24 km.

Frikortsbeløbet vil stige, hvis man påfører befordringsfradrag. Men hvis man ikke forventer at komme over alm. personfradrag, er der ingen grund til at gøre mere ud af det. Man kan nemlig ikke få udbetalt ubrugt fradrag eller få det overført til senere indkomstår."

mvh dova

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-09-05 22:47

hejsa jeg har haft samme problem som dig. fik også su og havde et job. havde skattefradrag større en su og større end mit fritidsjob. men desværre kunne man ikke få delt sit skattefradrag op i to.. fuldstændigt latterligt.
så du må bare få en lille opsparing hos skattevæsenet.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 21-09-05 23:44

"men desværre kunne man ikke få delt sit skattefradrag op i to"

Der tages højde herfor ved beregning af trækprocenten på bikortet.

Dova:
Ligningslovens § 9 C indeholder to tilfælde, hvor fradragsretten bortfalder pga. anden godtgørelse, henholdsvist stk. 6 og 7:
- der modtages skattefri kørselsgodtgørelse fra arbejdsgiver
- der er adgang til en af arbejdsgiveren betalt befordring

Befordring til studiestedet alene vil aldrig være fradragsberettiget, da det er et krav, at befordringen sker til et indtægtsgivende arbejdssted.