/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Opstart som lystfisker
Fra : Claus999
Vist : 1649 gange
50 point
Dato : 20-09-05 19:31

Hej.
Jeg har købt mig lidt fiskegrej, en fiskestang og et hjul.
Jeg har aldrig fisket før, men vil gerne igang.
Fiskeriet skal primært foregå i Put and Take søer.

Kan jeg få nogen gode tips til hvordan jeg kommer i gang. Som sagt ved jeg ikke så meget om det. Bl.a. vil jeg gerne vide hvordan jeg "ordner" en fisk, når jeg har fanget den og slået den ihjel.

Ved godt spørgsmålet er lidt bredt, men skriv hvad I har lyst til, som I tror kan være en hjælp for mig.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-09-05 19:35

Du kan selv finde mange hjemmesider ved at søge på Google efter "Sportsfisker", men

http://sportsfiskeren.dk/ er da et godt sted at starte. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Claus999

Dato : 20-09-05 19:42

Mange tak.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-09-05 19:55

Jamen jeg kan da godt fortælle dig lidt om Put&Take-fiskeri. Nu skriver du at du har købt en stang og et hjul. Men der findes mange forskellige stænger og hjul, der hver især er beregnet til forskellige typer af fiskeri. Størrelsen på stangen og hjulet hænger nøje sammen med hvor kraftig en line der kan bruges på grejet. Så der er mange oplysninger du skal give mig før jeg kan rådgive dig ordentligt. F.eks.: Hvor store er de største fisk der findes i den Put&Take du har påtænkt at besøge? Hvis det er fisk i 3-5 kg-klassen du'r det jo ikke med en børnestang med en tynd line. Hvad du skal bruge af agn og hvilke farver og størrelser afhænger også af mange forskellige ting. Så prøv først at blive lidt klogere ved at læse på nettet. Kom så tilbage og fortæl lidt mere nøjagtigt om dine ønsker og behov. Jeg forsvinder ikke foreløbigt og det gør de andre Lyst/Sportsfisker-Kandu'er heller ikke.

Knæk og Bræk Arne

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 20-09-05 19:57

Det er jo forskeligt hvike fisk der er i de forskelige søer.
Men i mange søer er der ørred. Dem kan man fange med en lille spinder og en 3 krog.

det er en go ide at invistere i et net også. Der er ikke noget mere surt end at miste fisken i vandkanten fordi man intet net hevde
Ha altid en go spids kniv med. Når du får den i land, så stik kniven i nakken på den, så dør den hurtigt.
Sørg selvfølgelig for at få trykker kniven igennem nakke virvlen.
Derefter stikker du kniven i (ja) numse hullet på den, og skære den op. Derefter er det nemt med en hånd at rive indvoldene ud. (dem smider du bare ud, de skal ikke bruges)
Langs rygraden, bag maven sider en blodåre, den kan du skrabe væk/istykker med en finger.
Skyld nu fisken i vandkanten, og vent med resten af rensningen til du er hjemme.
Det er blot en go ide at tage indvolde ud med det samme, da det ellers kan give en dårlig smag, hvis det ligger længe.

Hjemme skære du hoved og hale af, skraber den fri for skæld med en kniv.
Skær også finder af.
Steg den nu på panden, eller bag den i ovnen.

Fanger man en fisk der er for lille, anses det som go lystfisker etik og befri den igen.
Og vent med at invistere i dyrt dyrt udstyr.
Billige ting, fungere udmærket som opstart.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 20-09-05 20:02

PS. mange bruger put and take søre til at fange karper eller geder.
somregel smager disse fisk ikke ret godt. Man fanger dem blot for sportens skyld, og smider dem derefter ud igen.
Personligt er det eneste jeg gider spise fra en sø, en Ørred.
Hvis bunden i søen er dårlig, smager fisken derefter.
Men det opdager man med tiden.

Kommentar
Fra : marcogc

Dato : 21-09-05 20:36

Put and take søer og andet kan du finde på : www.fiskezone.dk

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 21-09-05 22:12

Lige en lille tip...........Det er altid en go ide at have en køletaske med et par 1/2 liters vandfyldte frosne plastflasker med på turen,da holder du din proviant kold indtil du fanger fisk..Det kan let blive nogle timer hvor sådan en fisk ligger i en pose i solen eller i en del + grader.Der er jo ingen som køber fisk i butikken som bare ligger på disken vel????.
Men velkommen i rækken af de fiske frelste...

Held og lykke

Kommentar
Fra : josga

Dato : 29-09-05 21:52

Hej.
Du har lige købt dig et hjul og fiskestang og vil fiske i put and take søer ?, hm,hm.
Hvor i landet er vi ca. Jylland, Fyn, Sjælland, Lolland-Falster, Bornholm ?. Det er meget vigtig,fordi put and take søer er lige så forskellige som at fiske ved kysten, nogen foretrækker moderen andre datteren /sønnen /faderen, hvis du forstår hvad jeg mener.
Men jeg undre mig over, at den forretning / person der solgte dig omtalte fiskegrej, ikke fortalte dig/vejledte dig i brugen af en sådan instrument og i den forbindelse ikke fortalte om evt de nærmeste put and take søer.
En god ide er også at melde sig ind i en fiskeklub, medlemmerne er meget hjælpsomme og kan blive til meget nytte for dig.
Man han godt skrive alenlange afhandlinger om forskellige tips og rensemuligheder, men det bedste er nu at se det med egne øjne.
Så det er mit tips til dig
Knæk og Bræk siger vi mellem fiskevenner (istedet for hel og lykke)
Hilsen Josga.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-09-05 22:24

Ja ja josga.........du har jo så evigt ret det er "Knæk og Bræk" men jeg skrev nu Held og lykke Og ikke Hel og lykke (hva det nu måtte betyde??? Og der blev jo nu spurgt efter tips til at "ordne " en fisk efter fangst..så jeg synes da ikke at det gør noget når nu vi som har landet en masse fisk fortæller en ny fisker hvad vi gør og ikke gør.

Hilsen sverola

Kommentar
Fra : josga

Dato : 04-10-05 10:22

Du har så evig ret sverola, men hvordan forklarer man det på skrift, og måske samtidig kan se for sig, at det bliver læst, samtidig med at fisken bliver skåret op, det er en udfordring der vil noget, derfor skrev jeg det andet.
angående (hel og lykke) smuttede d væk, når det går for stærkt.
hilsen josga

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-10-05 10:21

På Kandu findes der et pointsystem, derfor udlovede du også 50 point.

Disse point ER tabt når bare én person har svaret på dit spørgsmål, og hvis du synes at du har fået et godt svar, bør du også lukke spørgsmålet. Ellers ligger pointene bare og svæver i cyberspace.

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 15-01-06 16:37

du skriver,at du har købt en stang og hjul
stangen og hjulet skal passe sammen i størrelse.en 30 hjul til en 7 fods stang.
en 40 hjul til en 8 fods stang. og en 50 hjul til en 9 og 10 fods stang.
endvidere skal linen passe til hjulet.
du skal typisk bruge en tykkelse 025-030-035 line alt efter hvor stor din stang er som du fisker med.
til put and take søer bruger du små spinnere og power baite.du kan bruge en gogger til at slå dine fisk ihjel med.det er bedst at rense dine fisk med det samme,du skære dem op bag fra igennem numsehullet.

Kommentar
Fra : hejhvaså

Dato : 17-06-06 19:10

hej jeg syntes nu når du er ved en put an take er der jo mange andre fiskere.....så spørg dem om hjælp..men jeg skal gerne hjælpe dig..da jeg startede købte/fik jeg en bog om fiskeri og den hjalp mig også men det bedste er at komme ud at fiske og husk bare at spørge folk om de kan hjælpe........... mit råd