/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Nyheder
Fra : ME.alexander
Vist : 432 gange
200 point
Dato : 16-09-05 17:06

Hey har lavet en hjemmeside til min CS klan. Jeg kunne egentlig godt tænke mig at jeg havde en slags forum med nyheder hvor man kan skrive sit navn og så en bedsked og så send og så den kommer ind på hjemmesiden:

Navn Dato Klokkeslet

Bedsked

Nogen her der ved hvordan man laver dette? hvis det er HTML kodning der skal til: Hvilken kode er det?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-09-05 17:18

Så skulle du måske kigge lidt på RSS news feeds ?

http://rss.asdf.dk/

Denne teknologi/funktionalitet gør, at du altid er opdateret, hvis 'noget' rør sig

Hva' er det dersens RSS feed så for noget ?

Tjoeh... :

1.) http://www.tankevirksomheden.dk/Files/Filer/Pressemeddelelser/PM250903.htm
2.) http://www.kbcafe.com/rss/rssfeedstate.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 16-09-05 17:24

har du en direkte formular/html kode e.li?

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 16-09-05 17:29

har egentlig ikke så meget forstand på sådan noget med kodning bruger IMS Dwarf som er et program så man bare skal trække ting ind på hjemmesiden og så laver den kodningen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-09-05 18:13

Smart !!! ...så ved man nemlig heller ikke, hvad man laver

..eller; hvad man spørger om ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 16-09-05 18:23

Hehe nah men på en måde spørger jeg vel om et system så jeg kan få lavet en slags 2 vejs kommunikations system ?

Med navn skal udfyldes bedsked og noget automatisk udfyldelse lidt ligesom dette her ?

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 16-09-05 21:49

Citat
..eller; hvad man spørger om ?

jo det jeg jo spørger om er kodningen til hvordan man laver et system hvor man skal selv indtaste et navn i en box og så en bedsked i en anden box og så klikker man send og så kommer der en bedsked ind på hjemmesiden med Navn Dato Klokkeslet og så linjeskift bedsked.

Det er da lige noget mundguf for dig ?

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 16-09-05 21:52

Citat
..eller; hvad man spørger om ?

jo det jeg jo spørger om er kodningen til hvordan man laver et system hvor man skal selv indtaste et navn i en box og så en bedsked i en anden box og så klikker man send og så kommer der en bedsked ind på hjemmesiden med Navn Dato Klokkeslet og så linjeskift bedsked.

Det er da lige noget mundguf for dig ?

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 16-09-05 21:52

Citat
..eller; hvad man spørger om ?

jo det jeg jo spørger om er kodningen til hvordan man laver et system hvor man skal selv indtaste et navn i en box og så en bedsked i en anden box og så klikker man send og så kommer der en bedsked ind på hjemmesiden med Navn Dato Klokkeslet og så linjeskift bedsked.

Det er da lige noget mundguf for dig ?

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 16-09-05 21:52

Citat
..eller; hvad man spørger om ?

jo det jeg jo spørger om er kodningen til hvordan man laver et system hvor man skal selv indtaste et navn i en box og så en bedsked i en anden box og så klikker man send og så kommer der en bedsked ind på hjemmesiden med Navn Dato Klokkeslet og så linjeskift bedsked.

Det er da lige noget mundguf for dig ?

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 16-09-05 21:52

Citat
..eller; hvad man spørger om ?

jo det jeg jo spørger om er kodningen til hvordan man laver et system hvor man skal selv indtaste et navn i en box og så en bedsked i en anden box og så klikker man send og så kommer der en bedsked ind på hjemmesiden med Navn Dato Klokkeslet og så linjeskift bedsked.

Det er da lige noget mundguf for dig ?

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 16-09-05 21:53

tror sq der gik lidt koks i det

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-09-05 10:02

Ok. Det lyder som om det er en gæstebog du er ude efter. Der findes i hundredevis af sådanne og alle har de det til fælles, at det er kodet i CGI (Common Gate Interface). Altså et SSI (Server Side Interface) implementeret i SHTML, ASP, PHP, Perl eller anden severside kode. Derudover benyttes ofte en database som f.eks. MySql.
Det vil sige du aller først skal finde ud af hvilken kode platform din host udbyder og hvilken database der understøttes.

Du kan jo kigge på en gæstebog i PHP : http://www.webcafe.dk/artikler/php/phpmysqlgaestebog/ ..for at danne dig et overblik.

Det er meget begrænset viden jeg har om serverside programmering og det er nu også temlig 'langhåret', men en bruger som f.eks. natmaden er jeg sikker på kan guide dig igennem. Når jeg støder på natmaden, skal jeg nok sende ham herover, hvis du er interesseret?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-09-05 10:34

Omkring RSS newsfeeds jeg nævnte tidligere : Jeg havde forstået det som, at hvis andre i din clan opdaterede noget på deres hjemmeside, skulle det reflekteres på din hjemmeside og vice versa, men det er åenbart ikke tilfældet?

http://rss.spontek.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 17-09-05 10:38

gah fatter ik en skid af alt det der Phpmyadmin som de siger jeg skal have der er jo ingen exe filer til at åbne det kun en helvedes til masse filer men kigger lidt videre

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 17-09-05 10:43

hmm fandt li et eksempel på det jeg ku tænke mig http://www.m8s.dk/tagwall.asp

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-09-05 13:36

Tjaeh... der nu ikke den store forskel på PHP eksemplet jeg gav dig og gæstebogen på m8s !

Se selv : http://www.webcafe.dk/artikler/php/phpmysqlgaestebog/gbog.php

Selve formatteringen (layout: Farver, skifttype, størrelse, placering osv...) kan klares med CSS.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 17-09-05 13:48

tjah hvis der skal bruges CSS så kan jeg sq næsten lige så godt give op på forehånd..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-09-05 13:50

..iøvrigt skal der ikke bruges *.exe filer, men din host skal understøtte PHP, præcis som m8s'es host understøtter ASP.

Hverken ASP eller PHP koden kan du se, da den jo kun afvikles på serveren, hvor siden er placeret. Derved genereres HTML og Javascriptkoden, som så downloades til din maskine og bliver afviklet af din browser, når du besøger siden. Derfor kan du kun se denne del af koden.

Den dynamiske del af serverside koden skrives næsten altid i VBscript eller Javascript, men da det jo som sagt er embedded i serverside delen, kan du ikke se denne del af kodningen. Du ser kun resultatet.

Fremgangsmåden for at up-loade serverside kode i ASP, PHP osv.. er nøjagtig den samme som for at up-loade alm. HTML kode. Du skal dog være opmærksom på at du ikke kan teste serversidekode 'derhjemme' medmindre du har installeret en Internetserver på din maskine. F.eks. PWS (Personal Web Server), Microsoft IIS, Apache eller lignende

HUSK : Din hjemmesideudbyder (host) skal understøtte det specifikke sprog og database før det virker.

Lær ASP : http://www.w3schools.com/asp/default.asp

..eller PHP : http://www.w3schools.com/php/default.asp

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 200 point
Dato : 17-09-05 14:00
Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 17-09-05 14:41

ok jeg prøver lige at ændre noget af alt det der om til engelsk

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 17-09-05 15:10

gah... jeg har da fået formlerne ind på hjemmesiden. Men når jeg trykker på submit når jeg skal sætte en nyhed ind kan den endten ikke finde filen den har tænkt sig at bruge eller også klokker den så meget rundt i det at den åbner siden med selve scriptet -.-

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 17-09-05 15:29

Grr fejl på fejl på fejl men har lige set inde på min host udbyders faq:

5. Do you support CGI, PHP, ASP or MySQL?
No. We do not support CGI, PHP, ASP or MySQL.

kan dette ændre noget når det jo ikke engang virker på computeren uden at det er lagt ind på hjemmesiden?

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 17-09-05 16:04

Ok nu har jeg fundet en engelsk version af den og fuldt den 100% klart og når jeg trykker på send forespørgelse (ved ikke hvorfor det står på dansk det kan vidst ikke ændres ) så åbner den guestbook.pl og der står der en helvedes til masse kodning og så sker der intet ud over det. har du nogen anelse om hvordan jeg kommer videre derfra?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-09-05 15:39

Som sagt : INTET virker i serversidekode hjemme hos dig selv, medmindre du har en Internetserverinstalleret på din maskine

Hvis du vil bruge *.pl (= Perl løsningen) skal din 'hjemmeserver' ..OG din udbyder understøtte dette, før noget virker overhovedet

Det samme gælder såvel : ASP, som PHP

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-09-05 04:42

Ps. Ofte er CGI = Perl og da din udbyder ikke understøtter dette, vil du ikke få fortolket Perl koden

Kode der ikke tolkes gengives som tekst i browseren.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 27-09-05 16:49

Nu har jeg fået min hjemmeside så først nu kan jeg forsøge mig frem layoutet på hjemmesiden er måske ikke ligefrem det smukkeste meen http://www.deathisyourfaith.dk dette er hjemmesiden.

Godkendelse af svar
Fra : ME.alexander

Dato : 23-09-06 10:39

Tak for svaret molokyle.